Conseqüències de la Covid-19

L’atenció psicològica a joves a Barcelona creix un 138% durant la pandèmia

1
Es llegeix en minuts

 Més enllà dels contagis i les morts, la Covid-19 està tenint molts altres efectes col·laterals sanitaris en la població. Les atencions prestades en els 11 punts municipals d’atenció psicològica per a joves de Barcelona han crescut al voltant d’un 138% l’últim any, segons l’ajuntament, que ha completat la seva xarxa d’aquests centres des de l’esclat de la crisi sanitària.

El consistori ha informat aquest diumenge que ja ha finalitzat el desplegament de la xarxa Konsulta’m a tota la ciutat. Aquesta integra 11 punts d’atenció, després de l’obertura dels últims cinc nous espais des que va començar la pandèmia. La disponibilitat de nous centres ha permès, segons fonts municipals, que les atencions creixessin al voltant del 138% l’últim any.

En concret, s’ha passat d’atendre 199 persones i realitzar 308 consultes el 2019, a atendre’n 448 i fer 734 consultes el 2020.

Konsulta’m, que es va posar en marxa el 2018 a Sants-Montjuïc, Ciutat Vella i Sant Andreu, és un servei de recolzament psicològic dirigit a joves i adolescents d’entre 12 i 22 anys, amb l’objectiu de detectar i atendre de forma preventiva el sofriment psicològic i els problemes de salut mental d’aquest segment de la població.

El servei ofereix també assessorament a familiars, professionals i entitats i organitzacions que treballen amb aquests grups d’edat i forma part del pla de salut mental de Barcelona 2016-2022. Amb l’objectiu de donar una resposta àgil i especialitzada, els centres d’aquesta xarxa obren una tarda a la setmana en espais de referència i accés quotidià dels joves.

Més dones i malestar emocional

Quant a les 448 persones ateses l’any passat, el 58% eren dones. Per edats, el 18% tenien entre 12 i 14 anys; el 40%, de 15 a 17; i el 42% restant en tenien més de 18.

Els motius que van portar aquests joves a fer una consulta van ser en el 44% dels casos malestar psicològic o emocional, mentre que un 29% ho van fer per dificultats en les seves relacions.

Notícies relacionades

Malgrat la Covid-19, els professionals d’aquest servei van poder mantenir l’atenció per via telemàtica, virtual o telefònica en un 45% de les atencions prestades l’any passat.

La irrupció de la pandèmia i els successius confinaments han incrementat el malestar emocional, segons les dades de què disposa l’Ajuntament de Barcelona.