Enquesta i balanç

La conversió en zona de vianants de Sants en cap de setmana podria ser definitiva pel seu èxit

  • Un estudi revela que el 75% d’usuaris i el 88% de comerciants estan satisfets de tancar al trànsit tot l’eix fins a Creu Coberta

  • Els veïns defensen la comoditat del passeig i les compres, i l’ajuntament treballa en millores de la mobilitat de cara a consolidar-lo

Ambiente en Creu Coberta, sin coches, un sábado del pasado diciembre.

Ambiente en Creu Coberta, sin coches, un sábado del pasado diciembre. / Manu Mitru

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

El riu de gent que cada cap de setmana conquista la calçada a l’eix comercial de Sants i Creu Coberta és la millor de les proves. Però per avaluar l’invent a fons Obrim Carrers, que tanca als cotxes alguns eixos comercials de barri cada cap de setmana multiplicant l’espai de passeig, el districte de Sants-Montjuïc ha enquestat usuaris i comerciants. I el resultat és contundent: tres de cada quatre veïns o visitants, i nou de cada deu comerciants, estan satisfets del resultat de tallar el trànsit de vehicles. Aquest aplaudiment porta l’ajuntament a considerar seriosament la implantació definitiva de la mesura, explica el regidor Marc Serra.

La iniciativa ja va agradar des de les primeres proves pilot prepandèmia. Però la crisi sanitària va accelerar la mesura com a via d'escapament a la necessitat de més distància social des del desconfinament, propiciant que l’ampli vial fos territori per als vianants. Sants-Creu Coberta i Gran de Gràcia han mostrat des d’aleshores una gran afluència d’usuaris, fins i tot amb el hàndicap del comerç no essencial tancat cada dissabte des de Reis.

Cal veure què passarà des d’aquest dissabte, ja que el comerç no alimentari reobre en cap de setmana, però per contra la flexibilització de la mobilitat també provocarà la sortida de la ciutat de molts residents.

L’estudi fet ara entre venedors i passejants dona més llum sobre les virtuts i eventuals defectes d’Obrim Carrers, que no sempre té bon encaix a totes les zones, com ja es va constatar a Via Laietana.

Més vida de barri

A Sants, les enquestes revelen que la majoria del 75% de partidaris estan fins i tot encantats amb la iniciativa, per motius diversos: «Fomenta la vida de barri i el comerç de proximitat; redueix la contaminació i el soroll; fa més acollidor l’espai públic, genera ambient de barri positiu...», són algunes de les respostes. Els detractors (16%, molt en contra) critiquen que perjudica la mobilitat dins de la ciutat, complica agafar el cotxe, suposa massa temps de tancament, o es va decidir sense participació ciutadana.

La major part de visitants (54%) recorre l’eix els dissabtes, i tot i que per a molts no influeix en els seus hàbits de compra, un gens menyspreable 36% afirma que ara compra més a Sants, mentre que un 61% asseguren que ara fan més trajectes a peu. Un altre efecte col·lateral és que un 51% confessa que fa que passi més temps al barri.

«Les dades parlen per si soles», emfatitza Serra, a qui molts operadors han demanat la continuïtat del pla, assegura. El regidor estudia consolidar aquest eix per als vianants de dissabtes i diumenges, sobre el qual ja han fet ajustos per millorar la logística i informació referida a la mobilitat alternativa, tant en bus o taxi com amb cotxe. De moment, la continuïtat està garantida fins al juny, potser amb parèntesi a l’estiu per la temperatura i l’èxode vacacional, per tornar a la tardor i possiblement quedar-se.

Notícies relacionades

Destaca, a més, que els comerciants defensen que els seus clients estan a favor (71%), i que vuit de cada deu consideren que el comerç de proximitat s’ha potenciat. Per a un 65% de botiguers, hi ha hagut un impacte positiu en el seu negoci.

Preguntats sobre els aspectes a millorar, les dues parts coincideixen sobre la seguretat viària, l’organització de la càrrega i descàrrega, l’aparcament i les rutes alternatives, a més de reivindicar l’organització d’activitats socioculturals. Serra assenyala que el consistori ha millorat amb Guàrdia Urbana i informadors la convivència dels passejants amb els qui van en bicis i patinets (que poden anar a un màxim de 10 km/h) i analitza desplegar el controvertit urbanisme tàctic com a eina.