Rellançament

Barcelona vol liderar la resurrecció dels congressos a Europa

  • Turisme de BCN llança la primera campanya específica per reactivar reunions de negocis i incentius, que el 2019 van suposar 1.800 milions d’euros

  • La ciutat impulsa un nou format híbrid per aquest any i confirma un centenar de cites per als pròxims anys, algunes d’acabades de firmar

4
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Una de les primeres peces que la pandèmia va fer caure de l’imaginari dòmino de l’activitat econòmica mundial va ser el congrés de telefonia mòbil de Barcelona, fa una mica més d’un any. Després van caure, un rere l’altre, infinits congressos i esdeveniments que han mantingut aquesta activitat turística congelada a bona part del món. Per això, la capital catalana aspira ara a liderar la resurrecció d’un sector clau de l’economia local i la seva projecció. L’últim any Turisme de Barcelona ha treballat per reformular amb la màxima seguretat sanitària els congressos i esdeveniments de negocis i incentius, fomentant fórmules híbrides (entre virtuals i presencials) per a finals d’aquest any, i iniciant una ambiciosa campanya de promoció internacional per fidelitzar clients habituals i captar noves cites.

«Barcelona ha de treure el nas, començar a organitzar i obrir la porta», ha insistit Marian Muro, directora del consorci, en una presentació molt restringida de les noves estratègies que encapçala la ciutat. Serà la primera campanya específica de publicitat per reactivar un àmbit turístic que abans funcionava com un coet, de la mà del Barcelona Convention Bureau (BCB), el programa especialitzat en captació de congressos i turisme de reunions i incentius, però ara necessitarà redoblar esforços. El seu director, Christoph Tessmar destaca que la immensa majoria de cites de la ciutat s’estan «ajornant però no anul·lant». De fet, es treballa a més en 17 noves candidatures importants i ja s’ha aconseguit fitxar nou trobades per als pròxims anys, rellevants com l’UITP de transport (2023) o reunions mèdiques i d’investigació de més de 15.000 assistents per als pròxims quatre anys.

De 161 congressos monitoritzats des del 2021, 72 s’han fet virtualment, 56 s’han ajornat, 29 es van cancel·lar i una dotzena han pogut ser presencials o en versió híbrida.

Pendents de la vacunació

De moment, Muro és conscient que les limitacions de mobilitat, les restriccions d’esdeveniments i els terminis de vacunació mantenen l’activitat paralitzada, però confia que Europa doni aire a aquesta activitat i la ciutat està ben posicionada quan es recuperin les connexions aèries. Es pot recordar que solia convocar unes 2.000 reunions professionals (de molt diferent volum) i d’incentius a l’any amb un impacte de 1.800 milions d’euros, i que des de fa temps figurava entre les cinc primeres destinacions mundials en xifres de congressos internacionals, segons estableix l’ICCA. El repte ara «no és el volum de visitants de cada reunió o congrés, sinó que se celebrin», per tal d’encarrilar l’anhelada normalitat i posar la marca Barcelona al mapa.

Tessmar ha explicat que el BCB té un centenar de convocatòries internacionals confirmades per als pròxims anys i que els seus interlocutors mantenen els compromisos amb la capital catalana. «Tornarem a ser referent», diu. «Tots estan esperant com evoluciona la situació per prendre decisions, però la previsió per a la resta de l’any no és dolenta», manté, pendent del desenllaç de diverses cites que inclouen sectors com l’alimentació i el mateix sector turístic (EIBTM). No obstant, per reafirmar aquesta confiança i ampliar mires, el consorci espremerà la campanya que es difondrà a les xarxes socials i mitjans digitals a partir d’aquest dijous, promovent «els valors de la ciutat i la província» al mercat específic de les reunions de negocis.

Altres municipis

Al vídeo, amb la consigna ‘Barcelona, the place to meet’ (Barcelona, el punt de trobada) s’explica una visita d’inspecció a la ciutat com a possible candidata a un esdeveniment. Una barcelonina (d’aspecte internacional, es pretén) rep la interessada i li va mostrant tant el patrimoni local com enclavaments per al turisme de negocis, preparats amb els valors de «creativitat, sostenibilitat, tecnologia i innovació» i vàlids per a diferents segments i necessitats. En aquest punt és destacable l’èmfasi que es posa també en l’anomenat Destinació Barcelona, o sigui no només la ciutat sinó municipis de la província, i els recursos que ofereixen al respecte. Entre les imatges apareixen cellers del Penedès o Montserrat.

Notícies relacionades

Francesc Vidal, director de la gerència de Turisme de la Diputació de Barcelona, explica que des del 2017 es treballa en aquesta línia amb bons resultats, que ara es poden optimitzar en temps de pandèmia i amb garanties de seguretat i confia en aquesta oferta completa per «assumir el lideratge» de la recuperació sectorial.

¿Quins són els primers mercats a reconquistar? Muro assenyala que normalment el mercat nacional suposava el 50% del turisme de negocis, mentre que l’internacional es nodria en especial de visitants dels EUA, el Regne Unit, França i Alemanya. A més de mimar tots aquests per mantenir la seva confiança, l’objectiu s’ha posat a Rússia (fa uns mesos s’ha firmat un acord amb Moscou per atraure esdeveniments corporatius) i el Sud-est asiàtic, tota una mina en l’organització d’aquestes trobades i per a qui «Barcelona és molt atractiva». També aquí s’han obert línies d’actuació amb les oficines de turisme estrangeres a l’esmentada zona, afirma. «Barcelona està preparada per sortir al mercat en l’actual situació», ha insistit.

El consorci creu que es podria recuperar la meitat del turisme aquest estiu