TRANSPORT FERROVIARI

L’estació de Sants finalitza el seu nou i més racional esquema de vies

Els trens que utilitzen el túnel de Catalunya i els que van pel de passeig de Gràcia disposen ara de quatre plataformes cada un

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El bigarrat sistema ferroviari de Barcelona està d’enhorabona amb l’acabament de la reforma de l’esquema de l’estació de Sants, que ara disposa de quatre vies d’estacionament per a cada un dels dos túnels d’accés. D’aquesta manera, i d’una vegada per totes, s’agilita la pujada i baixada de passatgers i es redueix l’impacte en cas d’incidència en algun comboi. Aquesta actuació, coneguda com 4+4, ja és una realitat al 100% a partir d’aquest dilluns després d’una inversió pròxima als nou milions d’euros. De retruc, s’espera que Rodalies sigui ara més puntual que abans de la reforma.

Fins ara, de les vuit vies destinades a serveis d’ample convencional (Rodalies, Regionals i Llarga Distància), dues d’aquestes cobrien les 618 circulacions que utilitzen diàriament el túnel de plaça de Catalunya mentre que les altres sis s’encarregaven de despatxar el que arribés o anés camí de la galeria de passeig de Gràcia, 396 circulacions cada dia. La nova configuració equilibra la funcionalitat de la terminal, de manera que cada túnel tingui quatre vies d’estacionament.

Nou repartiment

Així les coses, els trens que transcorrin a través de Catalunya en sentit l’Hospitalet de Llobregat queden estacionats a les vies 7 i 8, mentre que els que utilitzen el mateix tub en direcció nord pararan a les andanes 9 i 10. Els del passeig de Gràcia cap al sud es queden amb les plataformes 11 i 12 i els que pugin cap amunt pararan en la 13 i la 14.

Adif confia que amb la nova configuració es reduiran els temps de pas dels trens que circulen per l’estació, ja que aquestes operacions de pujada i baixada de viatgers dels combois del túnel de la plaça de Catalunya passen a realitzar-se en dues vies amb andana comuna, en comptes d’una via com ocorria anteriorment. La configuració anterior, en moltes ocasions, obligava un tren a aturar-se al túnel a l’espera que el raïl quedés lliure per poder acostar-se i desencotxar passatgers.

Notícies relacionades

Amb el nou esquema de vies, segons resa Adif en un comunicat, l’estació de Sants és la primera gran terminal de viatgers de la xarxa que es gestiona íntegrament amb un sistema automàtic d’encaminament, que «maneja les desviacions i senyals sense requerir la intervenció constant del personal de circulació». Els empleats es limiten a supervisar el bon funcionament de tots els sistemes i intervenen només en cas d’incidència. Aquesta planificació «redunda en una agilitat més gran en la gestió del trànsit, escurçant els temps de realització de les tasques sistemàtiques de control de trànsit, i contribuint a una ergonomia més gran dels llocs de circulació».

Aquestes millores a l’estació de Sants s’inclouen en el pla a deu anys de millora del sistema ferroviari a Catalunya. Es preveu una inversió pròxima als 6.300 milions d’euros fins al 2030, quan s’espera que el sistema de Rodalies dobli la seva xifra anual de viatgers. L’embut ferroviari de Barcelona està ara pendent de la connexió ferroviària amb l’aeroport que el Govern vol deixar en mans de Ferrocarrils. Renfe creu que és un error perquè això col·lapsaria encara més la circulació de trens a Barcelona. L’empresa creu que aquest servei s’ha d’integrar a una línia ja existent de rodalies.

Temes:

Adif