Estratègies de futur

Barcelona s’abocarà a captar el turista cultural

  • L’«economia del visitant» suposa el 15% del PIB local, que ara es vol vincular més a la indústria creativa i al viatger respectuós

  • Els plans d’acció van de redistribuir autocars i busos turístics ampliant punts d’interès, fins a ajudar els emprenedors que generin continguts culturals

Es llegeix en minuts

En un estrany efecte col·lateral, la pandèmia està exercint de palanca per accelerar la transformació (a millor) del model turístic de Barcelona. El pla estratègic previ del sector ja apostava per aquest canvi qualitatiu, però l’extinció temporal del turisme des de fa gairebé un any ha suposat gairebé posar el comptador a zero a la ciutat i apostar per una resurrecció ja enfocada a aquest anhelat viatger amb interessos culturals. Aprofitant l’etapa de reflexió, 150 figures destacades de l’àmbit de la cultura i el turisme han participat en 10 sessions de treball o ponències que han derivat de la mà de l’ajuntament en una dotzena de línies d’acció. Entre les més tangibles, convertir l’estació del Nord en l’epicentre de l’arribada de turistes d’un dia arribats de la Costa Brava o del Maresme, des d’on resultaria més fàcil redistribuir-los a punts d’interès fora de Ciutat Vella, o posar en marxa un pla de recolzament a emprenedors vinculats a la cultura i les indústries creatives.

El consistori ha presentat aquest dimecres el resultat de tanta pluja d’idees, que la ciutat ja ha assumit com a «pla d’acció» per als pròxims anys, segons han explicat el primer tinent d’alcalde, Jaume Collboni; el de Cultura, Joan Subirats; i el regidor de Turisme i Indústries Creatives, Xavier Marcé. El repte sorgit després del fòrum no és només atraure més turisme cultural, sinó també incrementar l’oferta d’aquest àmbit tant per a consum forà com a local, partint de l’aliança municipal amb el sector privat. Entra en escena el terme «economia del visitant» com a eufemisme del turisme, tenint en compte que suposa la barbaritat d’un 15% del PIB de la ciutat i suposa per a moltes empreses i emprenedors «un entorn d’expectatives, decisions i inversions sobre les quals han emprès el seu projecte econòmic», destaca el document final.

El nou capítol de futur vol ser l’antítesi del qüestionat turisme de gresca, un dels símbols del qual, els locals nocturns del Port Olímpic, precisament s’estan desmantellant aquesta setmana.

‘Ambaixadors’ i ajuts.

Per dotar de més contingut cultural l’oferta turística de Barcelona es recorrerà tant al talent local com als residents estrangers, convertits en certa manera en ambaixadors del que es cou a la capital catalana o prescriptors de cara als seus compatriotes. Una altra de les receptes és facilitar la integració dels alumnes de branques artístiques universitàries o d’FP en el món professional per alimentar la indústria creativa local. Però com que amb el talent per si sol no n’hi ha prou, del fòrum es va desprendre també que és necessari activar un fons dotat de capital públic i privat dins de la Fundació Barcelona Cultura, amb patrocinis o mecenatge, capaç de desenvolupar nous continguts per a diferents públics. I, en la mateixa sintonia, desenvolupar un pla d’ajuda a nous emprenedors i pimes, amb el suport de Barcelona Activa.

El repertori no només aborda la creació de producte cultural que exerceixi de reclam, sobretot per a aquest 40% de viatgers repetidors de la ciutat, sinó la redistribució dels continguts als barris i en els mateixos circuits del viatger. Destaca aquí la creació d’un mapa i cens d’activitats i esdeveniments culturals i artístics que doni opcions interessants al llarg i ample de la metròpolis, tant per al viatger com per al resident. El primer, podria planificar el seu viatge amb temps i incentius i descobrir sobretot arts en viu i indústries creatives, ja que fins ara la participació es limitava a visitar el patrimoni i els festivals musicals.

La digitalització que permeti disposar d’informació real sobre el moviment del viatger, com ja s’ha explicat en diverses ocasions, serà clau per distribuir fluxos i desconcentrar-los. Però en aquest sentit, el ‘hub’ de l’estació del Nord permetria evitar la sensació d’invasió del centre, ja que molts excursionistes d’un dia arriben en autocar o tren per la plaça de Catalunya o punts cèntrics. Al mateix paquet de transport, s’introduiran canvis en les rutes dels busos turístics i les freqüències, per obrir-los a nous escenaris i continguts.

Et pot interesar

Drets i obligacions

A nivell menys pràctic, la llarga missió per endavant inclou des de l’ampliació del Consell de Turisme i Ciutat als sectors culturals, fins a la creació d’una xarxa de ciutats culturals intel·ligents per compartir dades i experiències. Fins i tot l’elaboració d’una carta de compromís de drets i deures dels visitants per fomentar el turisme cívic responsable, que es difondrà per diferents canals amb presència de viatgers o futurs viatgers.