Iniciatives

Comerç i disseny ‘made in Sants-les Corts’

  • L’eix comercial de barri ha protagonitzat la prova pilot que s’estendrà a altres districtes de BCN per dinamitzar la venda de proximitat

  • Amb el guiatge d’escoles de disseny es planifiquen reclams i accions que connectin més amb el client i potenciïn aquesta (bona) relació personalitzada

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Si algú topés amb un missatge en una persiana comercial abaixada del tipus «jo només giro full amb els llibres de la Mercè», possiblement s’aturaria per llegir-ho dues vegades. La primera sorpresa seria que no hi hagi un grafit o simplement brutícia. Cridarà l’atenció del passejant i l’acostarà a la realitat d’aquesta petita botiga de barri, rere el taulell de la qual hi hauria la Mercè, disposada a conèixer els interessos lectors dels seus clients i al recolzament personalitzat. No seria més que un reclam, senzill, que suma la potencialitat del disseny per sorprendre i evocar amb la realitat del comerç de proximitat de Barcelona. Forma part de les 10 propostes que han creat estudiants de l’escola Elisava, comerciants i clients de l’Eix Comercial Sants-les Corts, braç a braç, demostrant que més enllà de la digitalització, el comerç de barri es pot modernitzar amb ajuda del disseny i la comunicació. Després de la prova pilot, toca torn a altres eixos i escoles.

La selecció de propostes a cada zona no sempre veuran la llum, algunes són senzilles i factibles, com aquesta, d’altres són gairebé somnis, perquè els recursos o costos no ho permetran. Però en qualsevol cas l’aliança, amb el nom ‘Dissenyem comerç’, marca una nova línia de treball per als establiments en eixos de barri que va més enllà de les subvencions o la imprescindible evolució cap a la venda i atenció ‘online’, com complements per ser competitiu en l’accelerada era Amazon. 

Xavier Marcé, que en el seu paper d’exregidor de les Corts i regidor d’Indústries Creatives va donar tot el seu recolzament a l’arrencada a la zona, explica que el comerç viu una triple crisi per la pandèmia, les plataformes digitals i la lenta transformació de la seva pròpia competitivitat per ser més atractiu. «Vam pensar que per la seva mida, la seva capacitat de vegades és petita i podia funcionar l’ajuda d’un entorn creatiu». Van pactar amb Elisava i van crear grups de treball interdisciplinaris per diagnosticar i generar propostes durant uns mesos. Una vegada establerta una metodologia, ja es pot «fer extensiva a set o vuit eixos més a Sant Martí, Nou Barris i Sarrià-Sant Gervasi», per després continuar creixent. «És un procés molt participatiu que contribueix a certa transformació», afegeix. «Després cada zona decideix quines mesures pot incorporar, veient com el disseny pot intervenir en el conjunt».

Danae Esparza, cap d’Estudis en el grau de Disseny del centre i tutora del projecte, explica que es van seleccionar sis estudiants de 3r i 4t i acabats de graduar per a una immersió becària que els va portar a entrevistar en profunditat nou comerciants i a una acció al carrer amb clients. Els veïns escrivien en un tiquet d’espera gegant el que els agradava i agraïen de les botigues del barri. Va ser un dels punts clau per acostar compradors i venedors, per explotar potencialitats. Després de sintentizar tanta informació, el pas següent va ser seleccionar propostes amb ajuntament, comerciants i equip i establir prioritats. Per a l’execució final es comptarà amb professionals.

Alfombres i pedals 

Entre aquestes, la de les persianes, que encara no s’implantarà perquè és possible que el comerç pateixi baixes en els pròxims mesos i es posposen accions que puguin no encaixar en futurs operadors, apunta Ester Estany, responsable de comunicació de l’actiu eix Sants-les Corts, ara amb 170 negocis associats, entre els carrers de Rajolers, Europa, Carles III-Brasil i Numància. En especial a Galileu, Vallespir i Joan Güell. Aplaudeix, no obstant, l’empatia i entrega de l’equip motor.

Notícies relacionades

Sí que avancen ja els plans per desenvolupar les alfombres personalitzades de benvinguda per a cada local (que semblen mimar el comprador), l’acció Un dia, un comerç (esdeveniments als locals associats que també fomenten la interacció entre operadors per enfortir la xarxa), i el Pedalejant Sants-les Corts, que ve a ser una bici carro identificable que recorrerà la zona mostrant productes destacats del moment, i informació sobre serveis.

En el seu repertori (cada eix fa la seva pluja d’idees), figura impulsar jocs (Qui és qui a la zona; o El producte infiltrat a detectar als aparadors, amb premi); elements de disseny que animin al reconeixement a les xarxes socials (amb puntuació); una agenda d’informació, iniciatives i notícies ‘online’ i en un punt fix de l’entorn comercial; una instal·lació lluminosa als carrers que s’intensifica segons el volum de compradors... i altres plans que elevin les pulsacions d’aquest motor econòmic.