VETO ALS VEHICLES CONTAMINANTS

Més de 10.000 multes en la ZBE en dues setmanes

Les sancions s'han imposat durant la segona quinzena de setembre a l'entrar en vigor la zona de baixes emissions

2930ca88-6fbb-464a-ae57-74216247bbdb-hd-web / periodico

2
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO

Des de la posada en marxa del règim sancionador de la zona de baixes emissions (ZBE), l’Ajuntament de Barcelona ha imposat multes de 100 euros a 10.761 cotxes i motos molt contaminants per circular sense etiqueta mediambiental entre el 15 de setembre –quan es va implantar la norma– i el 30 del mateix mes. El regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica de l’Ajuntament de Barcelona, Eloi Badia, ha informat avui del primer balanç d’aquesta restricció que afecta Barcelona, Sant Adrià del Besòs, l’Hospitalet, Esplugues i Cornellà. En aquests municipis s’ha imposat el veto de circular als vehicles contaminants entre les set del matí i les vuit de la nit.

Badia ha destacat que en l’àrea de prohibició de la ciutat de Barcelona, des que es va començar a multar, el percentatge de vehicles molt contaminants sense moratòria ni permís especial per a circular per la ZBE ha baixat del 3% a l’1% del parc circulant. «Quan arribin les multes, desapareixerà» aquest percentatge, ha afirmat el regidor. Perquè ha explicat que d’aquestes gairebé 11.000 multes molt poques han arribat a mans dels infractors per qüestions de tramitació. 

Menys vehicles amb etiqueta B

Notícies relacionades

En aquest primer balanç, Badia també ha assegurat que, des que es va anunciar el 2017, la ZBE ha permès reduir 550.000 desplaçaments amb els vehicles més contaminants a la ciutat, 285.000 desplaçaments de vehicles sense etiqueta i 265.000 de vehicles amb etiqueta groga (B). Si fa tres anys el 20% dels vehicles que circulaven per la ciutat no tenia etiqueta, el percentatge és avui del 3%. A més, segons va detallar el regidor, els vehicles amb etiqueta B han passat de representar el 43% al 27% en tres anys, cosa que suposa 265.000 desplaçaments menys. En aquest sentit, va mostrar la seva satisfacció perquè «s’ha aconseguit transformar un terç dels vehicles que circulen per la ciutat en tres anys».

Badia ha explicat que els nivells d’òxid de nitrogen (NOx) a l’aire de la capital catalana han baixat amb la implantació de la ZBE i millorat respecte a abans de la pandèmia, però han empitjorat respecte a juliol i superat en algunes estacions els límits de l’Organització Mundial de la Salut i la UE, perquè la mobilitat privada està augmentant i ja s’ha recuperat al cent per cent. Un fet que coincideix, a més, amb menys ús del transport públic des de l’inici de la pandèmia.