27 set 2020

Anar al contingut

HI HAVIA UNA VEGADA AL BARRI... (29).

Welcome to La Bordeta

L'Escola Popular de La Bordeta organitza un casal d'anglès obert i sense cost per als nens del barri

El projecte neix després de detectar les necessitats de les famílies que participen en el Grup d'Habitatge de Sants

Helena López

Welcome to La Bordeta

Juguen a fet i amagar al voltant de la icònica xemeneia de La Bordeta, a la plaça de Joan Corrades, davant l’‘escoleta’. És l’últim dimecres del casal i avui tenen excursió a Montjuïc. Són 2/4 d’11 del matí i, després d’una primera hora de classe dins, toca esmorzar per reunir forces per a la pujada. L’ombra de la plaça és perfecta per a les dues coses, per menjar-se el bocata i per fer de pati de l’Escola Popular La Bordeta, als baixos del conegut com Bloc La Bordeta des del curs 2018-2019. El conjunt de vivendes de l’edifici havia sigut ocupat anys abans, el 2015, però el local, llavors sense acabar, no es va obrir al barri fins aleshores. A diversos membres del Grup d’Habitatge de Sants (GHAS), espai veïnal de recolzament mutu, feia temps que els rondava la idea de crear una escola popular al barri. «Detectàvem dues necessitats: un espai d’oci per als petits al sortir de l’escola i plantejar una alternativa amb una mirada diferent, amb ganes d’incidir en la transformació social», afirma Alba Crespo Rubio, una de les acompanyants de l’‘escoleta’. «La idea no era obrir un espai on fer deures, tot i que també ho fem si els petits ho necessiten, sinó rebel·lar-nos contra el fet que els nens que no poden pagar-les no tinguin extraescolars», diu Adrià Galofré, un altre dels joves impulsors del projecte. Així va ser com l’estiu del 2018 van decidir acabar les obres dels baixos del bloc i convertir-los en l’Escola Popular La Bordeta,  que tots coneixen com l’‘escoleta’. 

«La idea neix del GHAS, però aquí ha col·laborat moltíssima gent», destaca l’Alba. En la transformació física del local, per exemple, va ser clau l’ajuda –i les eines– de la gent de Can Batlló, projecte comunitari de referència a la Bordeta i més enllà amb una dilatada experiència en reformes integrals. Per al casal d’anglès que han portat a terme durant tres setmanes aquest mes de juliol contra vent, marea, pandèmia i rebrots, ha sigut clau la col·laboració de l’Aula d’Idiomescooperativa del barri que ofereix un espai d’aprenentatge de llengües «horitzontal i de qualitat basat en l’autogestió i la pedagogia crítica». «Ells volien organitzar un casal d’anglès obert on compartissin experiències els nens que poguessin pagar-lo i els que no, però la Covid ho va impedir. Nosaltres teníem ganes de muntar un casal per als nostres nens sense cap cost i un dels socis de l’Aula amb ganes es va animar a fer-lo aquí», explica l’Alba, molt contenta amb el resultat. Parla des de la porta de l’‘escoleta’, mentre a dins, el Vicent, el ‘profe’ d’anglès, acaba la classe amb els petits abans de sortir a la plaça a dinar i començar l’excursió. Amb el Vicent, l’Alba i l’Adrià són els altres dos acompanyants que pujaran a la muntanya màgica.

A més de l’excursió d’aquest dimecres a Montjuïc, han fet diverses sortides de proximitat. De barri. Un altre dia van anar a l’Horta Alliberada  del carrer de Càceres, un altre a Can Batlló... El cap de setmana passat tenien programades unes colònies amb les famílies a la Casa Buenos Aires, a Vallvidriera, però dies abans va esclatar el brot metropolità i això sí que ho van haver de suspendre.

Antiracisme i crisi climàtica    

Més enllà del casal, l’Escola La Bordeta està oberta als nens del barri durant tot el curs, de dimarts a divendres, de cinc a set, com una extensió a l’escola ordinària, on als petits també se’ls proporciona fruita per berenar. Els dilluns són l’únic dia que no hi ha ‘escoleta’ perquè els seus acompanyants fan aquests treballs de cures a les assemblees del GHAS, l’origen de tot. S’estan amb les criatures perquè les seves mares puguin participar activament en les assemblees (i salvar casa seva). «Cada curs té tres eixos, un per trimestre. Aquest curs vam treballar l’antiracisme en el primer trimestre, la vivenda en el segon i en el tercer havíem de centrar-nos en la crisi climàtica, però no va poder ser», detallen l’Alba i l’Adrià. Cada dia és per a un grup d’edat: infantil, primer cicle de primària, segon cicle de primària i el grup dels ‘joves’, els de l’ESO, amb qui la intenció és donar-los un espai per a ells. 

Tot i que la llavor la planten a les assemblees de vivenda del barri, l’‘escoleta’ està oberta a la resta de nens que la necessitin i ha funcionat molt pel boca-orella. Aquest curs han sigut una mitjana d’entre set i nou nens per dia i grup. «Volíem cobrir una necessitat, però no ser un servei», insisteix l’Adrià, emfatitzant l’objectiu de transformació social del projecte. Al febrer van muntar un dinar popular a Can Batlló amb les famílies per teixir complicitats que va ser un èxit i volien continuar treballant en aquesta línia en les colònies en la Buenos Aires que no van poder ser...

Referents i socis  

«Hem après molt de projectes germans, com l’Escola Popular de Manresa, nascuda de les assemblees de la PAHC Bages, una ‘escoleta’ molt potent de què hem après moltíssim, i han compartit amb nosaltres molt material», afirma l’Alba, que també apunta que durant el I Congrés de l’Habitatge de Catalunya, celebrat el novembre de l’any passat a la Fabra i Coats, una de les línies de treball obertes entre els centenars d’activistes pel dret a la vivenda reunits van ser les escoles populars. «Un altre referent és l’Escola Popular Riza de la PAH Ripollet-Cerdanyola», afegeixen. La Xarxa d’Habitatge del Baix Maresme també està creant ‘escoleta’ a Can Sanpere, a Premià de Mar, amb la mateixa lògica.

Quan nens i monitors marxen per a l’excursió, l’‘escoleta’ no es queda buida. Un altre parell de joves del barri entra al local carregats amb caixes de mongeta tendra per començar l’entrega d’aliments de la Xarxa d’Aliments també creada aquí durant la pandèmia. Més joves del barri treballant pel barri amb ganes de transformar la realitat.