PLE MUNICIPAL

Barcelona lamenta i rebutja el tancament de Nissan

Els grups aproven per unanimitat una moció contra la decisió empresarial i es llancen algun retret

silenci car 1200

silenci car 1200

2
Es llegeix en minuts
Toni Sust

Després d’un minut de silenci per les víctimes de la Covid-19, el ple municipal de Barcelona s’ha iniciat amb un debat sobre la pitjor notícia que la ciutat ha rebut en un context en el qual les males notícies són la norma. El tancament de Nissan ha generat un debat d’urgència  en el ple que prometia convertir-se, almenys parcialment, en un funeral amb algun encreuament de retrets. Els grups han aprovat per unanimitat una moció de rebuig a la decisió empresarial, de recolzament als 3.000 empleats directes i 20.000 d’indirectes que afecta el tancament, que insta a no donar per perduda la causa i demana a Nissan contemplar alternatives per mantenir els llocs de treball que estan en perill.

«És una crònica d’una notícia anunciada», ha començat Ernest Maragall. El president del grup d’ERC, que ha afirmat que s’haurà de donar «batalla» en defensa dels treballadors. Jordi Martí, regidor de Presidència, ha mostrat la seva solidaritat amb els empleats i ha parlat de «decisió equivocada» de l’empresa. «La indústria és bàsica en el model econòmic de la ciutat», ha recalcant. Martí ha demanat la unitat de les administracions: «Això no pot convertir-se en l’enèsima baralla».

El futur del sector

El cap de files del PSC en el consistori i primer tinent d’alcalde, Jaume Collboni, ha assegurat que Nissan va generar «falses expectatives» a la plantilla i ha recordat que altres grans empreses del sector, com ara Seat, van superar grans crisis.

La regidora de Junts per Catalunya Elsa Artadi ha començat amb un record per a les famílies afectades: «Creiem en la viabilitat d’aquestes plantes. Nosaltres sí que creiem en el futur del sector automobilístic». La frase contenia el primer retret, tot i que velat, al govern d’Ada Colau. Era una al·lusió a les declaracions en les que la tinenta d’alcalde Janet Sanz va convidar a no recuperar el sector després de la crisi del coronavirus. Artadi ha apujat la intensitat del retret: «Hi ha hagut lleugeresa a l’hora de demonitzar el sector. Això fa perdre confiança i inversions, i que tanquin plantes i es perdin llocs de treball».

Luz Guilarte, presidenta del grup de Ciutadans, ha iniciat el seu torn ja amb retrets. Primer, al president del Govern, Pedro Sánchez, per donar per fet temps enrere que Nissan no tancaria. També ha criticat el consistori i el Parlament, d’una manera més genèrica. El grup de Guilarte és l’únic que ha declinat la possibilitat que alguns dels seus regidors assistissin al ple físicament i l’han seguit des de casa per via telemàtica.

Les administracions

Notícies relacionades

Josep Bou ha afirmat: «La pèrdua és irreparable. I tinc la sensació que es podria haver fet alguna cosa més des de l’ajuntament, la Generalitat i el Govern de l’Estat. Les empreses volen que se les ajudi». El regidor del PP ha dit que en alguns casos la culpa de les administracions és per acció, i en d’altres, per omissió.

Per Barcelona pel Cavi, Manuel Valls ha remarcat que el problema no neix ara: «S’ha de dir la veritat. La crisi de l’automòbil va començar abans que la del coronavirus. I la planta de Nissan ja tenia grans reptes». El regidor de Barcelona pel Canvi ha sigut el primer que ha esmentat el procés independentista com un dels motius d’aquestes situacions. «S’ha de canviar radicalment el discurs de Barcelona», ha afegit, en una altra presumible al·lusió al que Sanz va afirmar.