MILLORA URBANA

Els pritzker RCR dibuixaran l'ampliació de l'estació de Sants

L'avantprojecte, adjudicat per 3,8 milions d'euros, també contemplarà la millora de la plaça dels Països Catalans

zentauroepp39759514 bcn sants200325172413

zentauroepp39759514 bcn sants200325172413 / Mireia Reynal

1
Es llegeix en minuts
El Periódico

L’eternament retardada remodelació de l’estació de Sants –acumula més d’una dècada de demora– sembla que per fi tindrà inici. Adif, el gestor d’infraestructures ferroviàries, ha adjudicat la redacció de l’avantprojecte d’ampliació a una UTE formada per l’estudi d’arquitectura d’Olot RCR (integrat per Rafael Aranda, Carme Pigem i Ramon Vilalta, guanyadors del Pritzker del 2017), Sener Ingeniería y Sistemas i Fhecor Ingenieros Consultores. El pressupost de l’adjudicació arriba als 3,8 milions d’euros i té un termini d’execució de 18 mesos. 

El document ha de centrar-se en l’anàlisi de les solucions necessàries per adaptar les instal·lacions a l’actual i futura demanda de viatgers, i ha de tenir en compte que les esmentades solucions han de ser compatibles amb el nou model de ciutat. A més de respondre tant a les necessitats d’Adif com a les peticions de l’Ajuntament de Barcelona. Entre les primeres, destaca l’ordenació de l’actual vestíbul per donar espai a una nova sala d’embarcament per a l’Alta Velocitat davant la imminent liberalització del transport i un millor accés a les andanes. 

Condicions de l’ajuntament

Notícies relacionades

Per la seva banda, l’ajuntament va presentar quatre exigències que estan recollides en el plec de condicions: la creació d’un intercanviador intermodal de connexió vertical al costat muntanya; un estudi compositiu del conjunt de les façanes de l’estació que permeti el desenvolupament d’una imatge coherent i renovada; la implantació d’un repartiment de l’edificabilitat, corresponent Adif i pendent d’execució, amb un model equilibrat amb les trames urbanes circumdants, i la recuperació de l’espai públic de l’entorn, una vegada reduït el trànsit rodat i l’efecte rotonda de l’estació. Això implica la remodelació de la plaça dels Països Catalans, un espai que ha tingut canvis i ha empitjorat per la construcció del túnel de l’AVE i que no pot suportar grans pesos ja que no és terra estable sinó una llosa que tapa les vies del tren.

Segon concurs

Aquesta és la segona licitació sobre l’avantprojecte que es presenta. La primera es va suspendre l’any passat per un recurs presentat pel Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (Coac) en què es denunciava que el plec de condicions vulnerava el principi d’igualtat i perjudicava els despatxos sense oficina a Madrid; no en va entre les condicions s’incloïa l’obligació de tenir despatx a la capital per poder concursar.