26 set 2020

Anar al contingut

LES AFECTACIONS DE LA PROTESTA

Cada tall de la Meridiana de Barcelona atrapa més de 4.000 cotxes

La ciutat mobilitza més de 20 agents de la Guàrdia Urbana cada dia per la protesta independentista

Policies i personal de TMB redirigeixen el trànsit de vehicles privats i autobusos de nou línies regulars

Luis Benavides

Cada tall de la Meridiana de Barcelona atrapa més de 4.000 cotxes

ALVARO MONGE

El tap independentista format a l’avinguda Meridiana de Barcelona cada dia entre les 20.00 i les 22.00 hores des de fa quatre mesos perjudica més de 4.000 vehicles que entren i surten de la ciutat, segons es desprèn de les últimes dades publicades pel departament d’estadística de l’Ajuntament de Barcelona. El tall, que es podria prolongar almenys fins al 18 de març, obliga a mobilitzar cada dia més de 20 agents de la Guàrdia Urbana per redirigir la circulació d’una de les artèries de la ciutat, la principal porta d’entrada i sortida a Barcelona per l’extrem nord.

La Meridiana suporta una mitjana diària de 56.797 vehicles els dies feiners –segons dades de la Guàrdia Urbana– i l’evolució horària de la circulació en aquest accés entre les vuit i les nou del vespre suposa al voltant del 6,5% del trànsit, el que significa que, només durant la primera hora del tall, uns 3.700 conductors es veuen atrapats a l’avinguda. No es tracta de l’hora punta de la tarda –que acaba a les 19.30 i el pic més crític es registra a les 17.30, segons un estudi recent del RACC–, però el nombre d’afectats continua sent considerable.

El tall també afecta fins a nou línies d’autobús i, per minimitzar les conseqüències negatives, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) desplega personal al carrer que està en coordinació amb la Guàrdia Urbana.  «Aquests comandaments són els que comuniquen al centre de control el tall de trànsit perquè tots els conductors estiguin informats i no es quedi cap vehicle bloquejat», expliquen fonts de la companyia. Ara poden ser fins a quatre i es reparteixen els diferents encreuaments, però els comandaments desplegats a la zona van ser més els primers dies. Ara ja tenen protocolitzades les desviacions i sorgeixen menys incidències.

Un nombre de manifestants que oscil·la entre la trentena i el centenar, en funció de l’hora, han aconseguit alentir l’entrada i sortida per aquest punt de la ciutat de diversos milers de conductors. Així, en alguns moments, sobretot a primera hora, es poden comptar més agents de la Guàrdia Urbana, Mossos i personal de TMB que manifestants.

Desviacions del trànsit

El desviament del trànsit dels quatre carrils de la Meridiana pel carrer de Pintor Alsamora, el que connecta la Meridiana amb el SOM Multiespai (ex-Heron City) i El Corte Inglés –si no han sortit abans de l’avinguda a l’altura de Rio de Janeiro–, converteix cada tarda en un autèntic embut els carrers d’Andreu Nin i Vèlia, consecutius i paral·lels a la Meridiana.

La fluïdesa del trànsit empitjora per sota de la Maquinista, per als que intenten sortir de Barcelona. La policia local talla la circulació a l’altura del carrer d’Escòcia i els quatre carrils es converteixen en un al seu pas per Concepció d’Arenal. Per tornar a agafar la Meridiana i sortir de la ciutat s’han de recórrer uns cinc quilòmetres per aquesta via d’ús més aviat local i amb un sol carril en diversos trams.

Permís fins al 18 de març

Entre els damnificats per aquesta protesta, que té permís per allargar-se fins al pròxim 18 de març, si la Conselleria d’Interior no diu el contrari, hi ha els taxistes, que no només han d’aguantar les queixes pel retard que provoca el tall, sinó que també tenen problemes si ofereixen un preu tancat a través de la seva ‘app’.  Els retards poden superar els 45 minuts.

Als milers de conductors afectats s’hi afegeixen els usuaris del transport públic. El tall diari de la Meridiana afecta entre vuit i nou línies, segons el punt. Els busos fixos afectats són l’H-6, el V-29, l’11, el 34, el 62, el 96, el 126 i el 133. Aquestes línies transporten uns 120.000 passatgers els dies feiners, segons les dades de TMB. La xifra dels afectats durant les dues hores de protesta independentista podria arribar, com a mínim, al centenar per línia.  «Per a cada una s’estableix una mesura de contingència, que pot ser una desviació o una limitació del recorregut. En el cas de la línia 11, és diferent, perquè queda dividida en dues parts independents», detallen fonts de TMB.