22 febr 2020

Anar al contingut

Millores en el transport públic

42 metros ecològics i intel·ligents arribaran a Barcelona el 2021 i el 2022

TMB destina 268 milions d'euros per a la renovació de 24 combois de l'L-1 i 18 de l' L-3

Óscar Hernández

42 metros ecològics i intel·ligents arribaran a Barcelona el 2021 i el 2022

Barcelona estrenarà entre els anys 2021 i 2022 un total de 42 nous metros que es destinaran a substituir els 24 combois més antics de la línia 1 i 18 de la línia 3. Amb la inversió més important en vehicles realitzada per Transports de Barcelona (TMB) en tota la seva història –268 milions d’euros–, la ciutat i la seva àrea metropolitana disposaran del metro del futur que, entre altres avantatges, aposta per l’eficiència (menys consum i reciclables) i per millorar l’experiència dels usuaris.

Els detalls dels 42 nous metres, de cinc vagons cada un, han sigut presentats avui a l’Smart Mobility Congress, que se celebra a La Fira de l’Hospitalet, per la regidora de Mobilitat de l’ajuntament i presidenta de TMB, Rosa Alarcón, i per Antonio Moreno, president d’Alstom, l’empresa fabricant de trens amb seu a Santa Perpètua de Mogoda.

Combois reciclables

Moreno ha explicat alguns detalls dels nous metros. Tindran la carrosseria d’alumini i seran molt més lleugers que els actuals. A més, tots els materials amb què es fabricaran són reciclables en un 91%. També disposaran de dues àmplies zones per a persones amb problemes de mobilitat, que necessitin cadira de rodes, al primer i l’últim vagó.

«Aquests usuaris amb mobilitat reduïda podran saber des de l’andana, abans que arribi el comboi, si la zona destinada en exclusiva per a les seves cadires aquesta lliure o ocupada, tant en el primer com a l’últim vagó», ha explicat Miguel Ángel Martín, director de la fàbrica d’Alstom. També ha revelat que es millora la il·luminació, que serà tipus led. I que destacaran l’espai interior i l’ergonomia «per millorar l’experiència dels usuaris».

Intel·ligents i ecològics

La tecnologia és bàsica en aquest projecte, sobretot vinculada a l’eficiència energètica. Quan els vehicles frenin, per exemple, guardaran l’energia elèctrica produïda per reaprofitar-la. A més, un sistema intel·ligent detectarà les necessitats de despesa energètica segons diferents variables, com si el tren porta passatge o no. També es prioritzarà la informació a l’usuari, tant fora com dins del tren, en temps real. I el sistema generarà milers de dades per preveure avaries.

«Hem volgut reforçar el transport públic com una eina de lluita contra el canvi climàtic en el moment que està a punt d’entrar en vigor la zona de baixes emissions rondes BCN, el gener del 2020», ha explicat la regidora Alarcón. També ha destacat que amb la compra dels futurs trens «ajudem la indústria catalana, que crearà llocs de treball de qualitat». La també presidenta de TMB ha recordat que els nous 42 combois, que substituiran els més vells, se sumen als 12 nous trens que estan arribant ja a Barcelona per reforçar les línies 1, 3, 4 i 5.