RELLEU EN UN EIX COMERCIAL DE BARCELONA

La nova vida comercial de l'antic Pedralbes Centre atreu milers de compradors

L'obertura del gegant japonès Uniqlo esborra el rastre del model de galeries que va triomfar a Barcelona als anys 90

zentauroepp50658075 bcn uniqlo191101185452

zentauroepp50658075 bcn uniqlo191101185452 / Ferran Nadeu

5
Es llegeix en minuts
Patricia Castán / Eduardo López Alonso

El 1989, la glamurosa actriu Catherine Deneuve va inaugurar en gran i com un reclam inqüestionable el que serien unes galeries comercials d’èxit a la Barcelona dels anys 90, primer com a seu –a la zona alta– del Bulevard Rosa i al cap de poc temps amb el nom definitiu de Pedralbes Centre. Trenta anys després, el relleu protagonitzat fa uns dies pel gegant tèxtil japonès Uniqlo està tenint el mateix efecte cicló només amb la força de la seva marca global. Signe dels temps i del centrifugat comercial a Barcelona. Cues per pagar i un anar i venir de compradors que, cert és, no es veien als baixos del 609 de la Diagonal des de fa anys. «La botiga és espectacular però jo tinc una certa nostàlgia, eren molts anys de galeries i amb beneficis repartits entre més negocis, tot i que és veritat que cada vegada hi havia menys gent», argumenta Antonia Ramos, veïna de la part alta de la Diagonal.

I és que al poder d’atracció d’aquesta multinacional, que ja és segona de l’univers de la distribució tèxtil després d’Inditex, s’hi ha sumat el poder de la novetat. I l’ham definitiu dels descomptes en alguns articles. Un ‘megamix’ que ha tornat a posar en òrbita elsbaixos comercials de l’edifici Dau, aquest gran bloc d’oficines propietat de la Immobiliària Colonial, l’aparador del qual a ran de carrer s’ha transformat dràsticament.

El juliol del 2018, el Pedralbes Centre –que va arribar a comptar amb una sèrie de televisió del mateix nom a TV-3– es va extingir per sempre, aprofitant el final encadenat dels contractes de lloguer dels seus petits establiments. Per emmarcar les seves tres dècades d’activitat es pot recordar que als seus locals van germinar èxits locals –ara mundials– com Tous i Mango.  La defunció va coincidir amb la del Bulevard Rosa del passeig de Gràcia, com certificant la caiguda en desgràcia de les galeries multimarca a la ciutat després d’anys d’auge. Potser víctima de la seva pròpia oferta, o de la competència de més centres comercials, o de l’efecte vampíric de les multinacionals. No obstant, en el cas del Pedralbes Centre convivia el desig de Colonial de dotar d’uns millors accessos les plantes d’oficines de l’edifici, per on passen uns 2.500 treballadors, i de reformular els baixos.

Renovació total

Després de més d’un any d’obres, la fisonomia del Dau és ben diferent. Una entrada a la oficines doble i ultramoderna i un frontal a la Diagonal que comparteixen Furest (l’únic supervivent que manté el seu espai privilegiat tal com era) i Uniqlo. En lloc de desenes d’establiments variats, Colonial ha optat pel que en principi seran cinc grans espais. A més dels dos en marxa, n’hi haurà dos o tres més de més petits a la resta del perímetre. Fonts de l’empresa expliquen a aquest diari que els espais ja estan remodelats, «a punt per ser llogats», i pendents dels destinataris finals, que es trobaran amb un bloc amb unes altes prestacions (i una certificació) mediambientals. 

En el cas d’Uniqlo, que va debutar dimecres passat amb la que és la seva tercera botiga en dos anys a Barcelona, es despleguen 930 metres quadrats en dues plantes amb moda per a dona, home i nens. Per «connectar amb la comunitat local», com fa el grup japonès a totes les ciutats on opera, aquí han encaixat un gran mural a la paret de la seva escala que representa la Diagonal i el seu dinamisme, a càrrec del col·lectiu de dissenyadors Hey Studio.

Notícies relacionades

L’expectació a la zona s’ha traduït aquests dies en un riu de visitants, molts dels quals surten amb bosses carregades d’aquestes peces on destaquen els bàsics de qualitat, els anoracs de plomes ultralleugers i els teixits Heattech o Airism, marca de la casa.  

¿Ha mort el rei, visca el rei? Per a Anna Bosque, veïna de les Corts i clienta del Pedralbes Centre, és «difícil valorar el canvi perquè una botiga així aquí tindrà l’èxit assegurat, però també suposa menys varietat del que al seu dia ens van donar les galeries». L’Andreu, que feia cua per pagar un anorac i per la seva joventut no va viure els anys de glòria de l’anterior etapa, creu que el cicló japonès és un superfitxatge per a la zona alta i «el tipus de botiga que pot competir avui dia amb l’imparable ‘shopping’ per internet». Alba M., compradora amb les seves filles, opina que a la Diagonal i al barri ja tenen una oferta molt variada com perquè només els gegants es puguin obrir pas. 

Pugna de gegants del tèxtil

En el sector tèxtil es preveu una <strong>batalla comercial sense precedents els pròxims anys</strong>. La multinacional japonesa Uniqlo ha superat ja H&amp;M i aspira a disputar el lideratge del sector al gegant gallec Inditex. El més curiós del cas és que malgrat que la multinacional japonesa ha arribat al segon lloc del rànquing mundial, disposa a Espanya només de quatre botigues, la tercera a Barcelona inaugurada aquesta setmana. Uniqlo lidera un model comercial alternatiu a la ‘fast fashion’ d’Inditex basat en col·leccions estables i peces de tall gairebé tècnic i que perduren tant a la botiga com a l’armari dels clients. <br/><br/>El responsable de màrqueting d’Uniqlo a Espanya, Alberto Martín, confirma que Uniqlo continuarà obrint botigues aquest mateix any a bon ritme, però no avança esdeveniments ni ubicacions. Mostra la botiga oberta al Pedralbes Centre, en plena avinguda Diagonal, convençut de l’estratègica ubicació triada. Amb gairebé 1.000 metres quadrats i 65 llocs de treball, opina que<strong> la seva situació al costat d’El Corte Inglés i a prop del centre comercial de L’Illa «</strong>és idònia i que serà un èxit». <br/><br/>La companyia japonesa <strong>Fast Retailing</strong>, propietària de la cadena tèxtil Uniqlo, va registrar un benefici net atribuït de 162.500 milions de iens (1.361 milions d’euros) el seu any fiscal, finalitzat l’agost, el que va equivaler a un increment del 5% en comparació amb l’exercici precedent. Amb aquests resultats, Uniqlo es col·loca com a segona firma de distribució tèxtil del món, desbancant H&amp;M i situant-se després de l’espanyola Inditex (26.000 milions), i amb un model comercial molt diferent. La facturació d’Uniqlo en els 12 mesos fiscals va ser d’un 7,5%, fins a arribar als 2,29 bilions de iens (19.169 milions d’euros). Durant l’any H&amp;M va obtenir unes vendes anuals de 19.145 milions d’euros. <br/><br/>Fast Retailing continua en plena expansió, amb una previsió d’arribar als 3.745 establiments l’agost del 2020. Mentre Gap, H&amp;M o Inditex duen a terme plans de reforma i adequació de les seves botigues per adaptar-se a les exigències de la venda ‘online’, Uniqlo té possibilitats de creixement per la via tradicional d’obertura de botigues el que dona credibilitat a l’objectiu de la direcció de la firma japonesa d’arribar a la facturació d’Inditex en un parell de anys.&amp;#160;

Temes:

Comerç