29 febr 2020

Anar al contingut

Millores en la seguretat viària

Compte enrere a Vallirana per desviar 4.000 camions diaris per la variant

El túnel més modern d'Espanya obre la setmana que ve després de les últimes proves

L'obra, que ha costat 176 milions, posa punt final a 31 anys de reclamació veïnal

Óscar Hernández

No hi haurà inauguració oficial. Simplement es retiraran les tanques i els cons que ara impedeixen el pas per accedir al túnel de la variant de la N-340 a Vallirana (B-24), que passa just per sota d’aquest municipi. El vial, que s’obrirà al trànsit la setmana que ve, dimarts 5 o dimecres 6, posa punt final a 31 anys de reivindicacions dels seus 14.000 habitants que viuen les conseqüències del pas diari pel seu cèntric carrer Major de 4.000 camions (30.000 vehicles en total) en un embut que genera cues quilomètriques desesperants.

L’obra s’ha retardat tant com impacte ha tingut en els últims anys la famosa campanya del “Prou cues N-340”, fruit de la feina de centenars de veïns organitzats en una plataforma per desencallar una obra que ha patit aturades per múltiples causes amb governs de diferent signe i moltes dificultats tècniques, sobretot en l’últim tram de la B-24, de tres quilòmetres amb un túnel de 1.400 metres, que és ja el més modern i intel·ligent dels de la xarxa de carreteres de Foment.

Variant Vallirana N-340

Ajustaments informàtics

Ahir, una desena d’informàtics van fer comprovacions dels complexos sistemes del túnel que absorbirà des de mitjans de setmana bona part del trànsit urbà de Vallirana, inclosos els camions de mercaderies perilloses. «Aquest és un dels pocs túnels que permeten el pas d’aquests vehicles», expliquen fonts de Foment.

Per això el túnel incorpora mesures de seguretat d’última generació: lectors de plaques de camions de mercaderies perilloses per saber quines substàncies entren al túnel, detectors de temperatura en tot el traçat, potents dispersors de fum en cas d’incendi, sensors per captar animals i vianants, alarmes que s’activen si un vehicle va en sentit contrari o massa a poc a poc, mesuradors amb alarma de la qualitat de l’aire, un sistema intel·ligent que adapta la llum led interior a la natural de l’exterior i fins a càmeres tèrmiques que permeten veure les persones en la densa fumarada d’un foc.

El cervell del túnel

Aquesta confluència d’altes tecnologies, que es coordinen des d’un centre de control, fora del túnel, amb desenes de pantalles d’alta definició i triple sistema de subministrament d’energia perquè mai es puguin quedar cecs el túnel ni els seus sistemes d’emergència, és la que està fent esgotar els terminis de l’obertura del túnel. Aquest cap de setmana es faran més proves i la definitiva es realitzarà dilluns o dimarts abans de retirar els cons i permetre la circulació. «No donem una data exacta però segur que serà aquesta setmana», diuen fonts de l’obra.

Centre de control del túnel de Vallirana, ara en proves. ROBERT RAMOS

Una de les persones que tampoc sap el dia i hora de l’obertura, però serà de les primeres a assabentar-se, és l’alcaldessa de Vallirana, la socialista Eva Martínez, que ahir lamentava al seu despatx, en ple carrer Major, no poder fer una festa ciutadana «per aquesta fita històrica». «M’hauria agradat fer una carrera a peu amb els veïns, però la prioritat és obrir la variant», diu, tot i que planeja un homenatge «a tots els que han lluitat per fer d’aquest projecte una realitat, des de veïns que ja han mort fins a polítics que s’han implicat a desencallar-lo».


Martínez explica que ja hi ha una comissió treballant en el redisseny del carrer Major, que segueix el traçat de la N-340: «Hi ha trams de tres carrils que no tenen sentit. Farem més passos de vianants i els cotxes podran aparcar a la calçada i no a la vorera com fins ara».

«Encara no m’ho crec»

«Fa 39 anys que jo visc a Vallirana i encara no m’ho crec. Tota la vida hem reclamat la variant. El nostre carrer Major és inhòspit. Fa por que hi juguin els nens i no paren de passar camions», explica Neus Medina, auxiliar d’una farmàcia d’aquest carrer principal.

Interior del túnel de Vallirana, tot just cinc dies abans de la seva estrena. ROBERT RAMOS


Rubén Mohedano, que té un negoci de lloguer i reparació de bicicletes, és una mica escèptic. «Això de l’obertura imminent no m’ho acabo de creure. Fa molt que sembla acabada la variant i no l’obren», diu. I afegeix que no li preocupa que el menor trànsit li resti clients: «Els que em coneixen hi continuaran venint».

«Jo visc a Sant Vicenç dels Horts i treballo en aquesta fruiteria. Només espero que facin mes aparcaments i que la gent pugui creuar el carrer Major i passejar-s’hi més tranquils», explica David Martí, un altre comerciant.

Els ‘whatsapps’ antiembussos

Els veïns de Vallirana han hagut d’organitzar-se no només perquè s’acabi la faraònica (quant al temps, no la distància) variant, sinó també per esquivar els interminables embussos. Destaquen els grups de Whatsapp en què s’informen en temps real de la longitud de les cues. «Blau» i «verd» avisen de fins on arriba la cua d’entrada al municipi segons el color dels senyals. També avisen en metres. Aquesta informació, en què no falten les alertes per la presència d’un radar, ajuden els conductors a seguir la ruta alternativa que travessa el nucli urbà de Cervelló.  I és que en hora punta, com els divendres a la tarda, és normal tardar fins a mitja hora a recórrer els dos últims quilòmetres d’entrada a Vallirana per la variant.

Temes: Carreteres