Anar al contingut

Conseqüències de la nova mobilitat

Erosions i fractures de canell i turmell encapçalen les lesions en accidents de patinets elèctrics

La llibertat de portar casc incrementa la possibilitat de patir un traumatisme cranial

Óscar Hernández

Erosions i fractures de canell i turmell encapçalen les lesions en accidents de patinets elèctrics

Manu Mitru

L’eclosió dels anomenats vehicles de mobilitat personal (MVP), encapçalada amb diferència pels patinets elèctrics, ha creat un nou tipus de víctimes de l’asfalt en ciutats com Barcelona. El fet que se circuli sense cap tipus de protecció provoca que, en cas de xoc o caiguda, el cos pateixi directament l’impacte, com passa amb les motos i les bicicletes. A més, ni els primers ni els últims estan obligats a portar casc, i això augmenta la possibilitat de tenir un traumatisme cranial.

Jesús Ramírez, un dels caps operatius del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) a Barcelona, servei que atén totes les urgències sanitàries que es produeixen a la via pública a Barcelona, explica que les lesions més habituals que se solen produir en accidents amb patinets elèctrics implicats són «les erosions, les policontusions i les fractures de canell i turmell».

També es registren els temuts traumatismes cranioencefàlics, que són més greus però que s’associen a qualsevol «caiguda o atropellament posterior» al sinistre inicial, afegeix Ramírez. El fet que qui va amb un patinet, igual que qui va amb bicicleta, pugui ser atropellat després de la caiguda per un altre vehicle pot provocar aquest tipus de lesions i també traumatismes toràcics i abdominals. Per aquest especialista, la gravetat més alta de les lesions està relacionada amb la velocitat més elevada d’alguns d’aquests vehicles nous.

«El casc és imprescindible»

Ramírez afirma que l’ús obligatori del casc reduiria els traumatismes cranials. “«També seria ideal que portessin genolleres, colzeres i guants, amb els quals disminuirien les lesions, però és molt difícil portar tot això quan s’utilitza el patinet, per exemple, per anar a treballar», admet. «Però el casc és imprescindible –assegura–. Hauria de ser com amb les motos, en què a ningú se li acut anar sense casc. Per sort, molts dels que van amb patinet ja el porten», afegeix aquest responsable del SEM.

L’aparició d’aquest nou tipus d’accidents a la via pública no ha motivat un canvi en els protocols d’assistència de les ambulàncies del SEM. «Actuem igual que en qualsevol altre accident de trànsit, tot i que de moment és un fenomen nou i ens falta recollir més informació», declara aquest metge. 

L’experiència dels usuaris

Usuaris de patinet elèctric / MANU MITRU

1. Elena Davidnova. 31 anys. Tecnòloga de la informació 

«Utilitzo el patinet elèctric perquè és molt ràpid i pràctic. No fa falta buscar una estació per aparcar-lo, com passa amb la bici o la moto. De moment no he tingut cap accident i no porto casc perquè no és gens còmode. Alguns carrils no estan del tot habilitats i poden donar problemes». 


2. Jaime Guerrero. 58 anys. Electricista

«No tinc assegurança, però me l’estic fent. No faig servir el casc perquè vaig molt carregat i portar-lo és incòmode, tot i que he tingut algun ensurt, com quan un cotxe no em va respectar el pas. Tot el temps que m’estalvio amb el patinet em compensa les altres coses».


3. Ana Valentina. 19 anys. Estudiant.

«Fa poc que l’utilitzo, però és una molt bona opció per desplaçar-se, és ràpid. Ho recomano, tot i que el primer contacte imposa una mica. Per contra pesa una mica i l’has de carregar, per la resta és molt còmode. Són els meus primers dies i prefereixo portar el casc, per si cas. No tinc assegurança». 


4. Óscar Sancho. 48 anys. Xofer privat

«Fa poc que utilitzo el patinet elèctric i n’estic molt content. És molt pràctic, ràpid i estalvia temps. L’utilitzo per a qualsevol trajecte simple, ara vinc de veure un amic i vaig a la perruqueria. No tinc assegurança ni faig servir el casc, però si fos obligatori el portaria sense cap problema».


5. Montse Murillo. 27 anys. Dependenta

«Tinc el patinet des de fa una setmana i el que més m’agrada és la rapidesa amb què arribo als llocs. A més m’estalvio la lentitud del transport públic, que cada dia és més lent i més car. El que sí que és veritat és que falten més carrils. Al comprar-me’l em vaig fer una assegurança per evitar problemes per si tinc cap accident, tot i que ara per ara no n’he tingut cap. De casc en tinc, però me l’he oblidat». 


6. Marcelo Cáceres. 30 anys. Enginyer de ‘software’

«Faig servir el patinet elèctric des de fa tres mesos i no he tingut cap problema greu. Acostumo a fer-lo servir per anar al gimnàs i a la feina, és molt còmode i ràpid. No tinc casc ni assegurança, però tampoc m’ho plantejo perquè ben aviat me n’aniré de Barcelona».