Conseqüències de la nova mobilitat

Erosions i fractures de canell i turmell encapçalen les lesions en accidents de patinets elèctrics

La llibertat de portar casc incrementa la possibilitat de patir un traumatisme cranial

zentauroepp50332213 bcn patinetes191010165116

zentauroepp50332213 bcn patinetes191010165116 / Manu Mitru

1
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández
Óscar Hernández

Periodista

ver +

L’eclosió dels anomenats vehicles de mobilitat personal (MVP), encapçalada amb diferència pels patinets elèctrics, ha creat un nou tipus de víctimes de l’asfalt en ciutats com Barcelona. El fet que se circuli sense cap tipus de protecció provoca que, en cas de xoc o caiguda, el cos pateixi directament l’impacte, com passa amb les motos i les bicicletes. A més, ni els primers ni els últims estan obligats a portar casc, i això augmenta la possibilitat de tenir un traumatisme cranial.

Jesús Ramírez, un dels caps operatius del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) a Barcelona, servei que atén totes les urgències sanitàries que es produeixen a la via pública a Barcelona, explica que les lesions més habituals que se solen produir en accidents amb patinets elèctrics implicats són «les erosions, les policontusions i les fractures de canell i turmell».

També es registren els temuts traumatismes cranioencefàlics, que són més greus però que s’associen a qualsevol «caiguda o atropellament posterior» al sinistre inicial, afegeix Ramírez. El fet que qui va amb un patinet, igual que qui va amb bicicleta, pugui ser atropellat després de la caiguda per un altre vehicle pot provocar aquest tipus de lesions i també traumatismes toràcics i abdominals. Per aquest especialista, la gravetat més alta de les lesions està relacionada amb la velocitat més elevada d’alguns d’aquests vehicles nous.

«El casc és imprescindible»

Notícies relacionades

Ramírez afirma que l’ús obligatori del casc reduiria els traumatismes cranials. “«També seria ideal que portessin genolleres, colzeres i guants, amb els quals disminuirien les lesions, però és molt difícil portar tot això quan s’utilitza el patinet, per exemple, per anar a treballar», admet. «Però el casc és imprescindible –assegura–. Hauria de ser com amb les motos, en què a ningú se li acut anar sense casc. Per sort, molts dels que van amb patinet ja el porten», afegeix aquest responsable del SEM.

L’aparició d’aquest nou tipus d’accidents a la via pública no ha motivat un canvi en els protocols d’assistència de les ambulàncies del SEM. «Actuem igual que en qualsevol altre accident de trànsit, tot i que de moment és un fenomen nou i ens falta recollir més informació», declara aquest metge. 

L’experiència dels usuaris

1. Elena Davidnova. 31 anys. Tecnòloga de la informació