Anar al contingut

Barcelona frena amb mediació els conflictes en pisos turístics

El nou servei suma 238 casos resolts després d'actuar en unes 300 finques

La majoria de les 2.000 incidències anuals són de soroll, brutícia o horaris

Patricia Castán

Barcelona frena amb mediació els conflictes en pisos turístics

RICARD CUGAT

Senyalitzar la porta o el timbre d’un pis turístic, instal·lar moqueta a terra o facilitar sabatilles perquè els turistes no deambulin amb les sabates posades pel pis són petits gestos que poden millorar la difícil convivència dels pisos de veïns amb els apartaments turístics per dies. Aquests canvis fan de vaselina a l’acabar amb un concert de trucades al timbre que torturen els residents de la finca o el molest soroll d’uns talons. Són algunes de les receptes dispensades des de fa set mesos per quatre professionals que exerceixen de mediadors entre les dues parts –a instàncies de l’Ajuntament de Barcelona– per solucionar els conflictes en algunes vivendes turístiques. Han visitat 300 comunitats i resolt amb assessoria i mediació 238 casos.

Com va avançar EL PERIÓDICO, el consistori va optar a començaments d’any per comptar amb un equip per intervenir en els casos de queixes veïnals per les molèsties de pisos turístics legals. Així es pretenia millorar l’encaix d’aquesta activitat, que suma 9.675 vivendes turístiques (58.911 places) a la ciutat, però genera unes 2.000 incidències a l’any, sobretot a través de queixes a la Guàrdia Urbana. I com que les sancions no sempre solucionen el problema, l’ajuntament prova de fomentar el diàleg entre els propietaris dels pisos per dies i els veïns afectats per diverses molèsties per millorar la seva «qualitat de vida», amb notables resultats fins ara, com va presentar ahir el primer tinent d’alcalde, Jaume Collboni.

La patronal Apartur va recordar que havia proposat la fórmula fa quatre anys i va concloure que «amb una bona gestió és possible la convivència».

En aquest període, s’han atès més de 300 comunitats, amb un total de 372 actuacions, 238 de les quals s’han resolt per assessoria o mediació. En la resta de casos, s’han derivat a serveis d’inspecció (57) i a tècnics de convivència del districte (12). Mentre que 89 segueixen oberts i 45 s’han tancat per falta d’acords o derivació a altres serveis.

Maletes i festes

El sac de les queixes es nodreix sobretot de sorolls de moviment de maletes, mobles o trepitjades (23% de les problemàtiques), enrenou de festes (24%), danys o mal ús de zones comunes (15%), incidents causats per consum d’alcohol o drogues (13%) o falta d’intervenció dels propietaris del pis turístic (11%). Al contactar amb aquest o l’operador professional de la vivenda, el mediador planteja la queixa i, si hi ha bona voluntat per la seva banda, s’intenta arribar a una solució que moltes vegades pot ser senzilla.

La llista de canvis que han suavitzat els conflictes a moltes finques inclou des d’actuacions més contundents (instal·lar un sonòmetre o un agent nocturn) fins a moltes adequacions subtils. En aquest àmbit figuren canviar la distribució de les habitacions del pis turístic perquè no molesti, canviar els horaris d’entrada oficial o sortida de viatgers, tancar els accessos a terrasses, posar tapetes als mobles o moquetes per minimitzar sorolls, instal·lar límits a les portes, reduir els llits oferts, no utilitzar sabates a la vivenda, millorar el contacte telefònic dels veïns amb l’operador, penjar cartells amb les normes de convivència, fer els check-in presencials, senyalitzar l’intèrfon o filtrar els perfils d’hostes.