LÍNIA 4

34 grafiters agredeixen viatgers per pintar un metro a Barcelona

Un dels joves ha ruixat amb esprai la cara d'una dona embarassada

Cada dia es produeixen de mitjana 4 o 5 accions vandàliques, un fenomen que costa més de 30 milions cada any a les companyies ferroviàries

undefined12759045 macro barcelona  06 04 2010   los mossos d esquadra han impu181104142639

undefined12759045 macro barcelona 06 04 2010 los mossos d esquadra han impu181104142639

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

Un grup de 34 grafiters s’ha enfrontat aquest diumenge de matinada amb els viatgers del metro, que els han retret que aturessin la marxa per pintar els vagons. Els fets han passat a les 3.48 hores i tres persones han resultat agredides, entre les quals una dona embarassada a qui han ruixat amb esprai a la cara, segons ha denunciat en un comunicat Transports Metropolitans de Barcelona (TMB)

El metro no interromp el seu servei durant la nit de dissabte a diumenge. I els grafiters han escollit aquesta franja de la matinada per actuar. Quan el comboi havia entrat a l’estació de Maragall, de la línia 4, amb enllaç a la 5, un d’ells ha estirat l’anella del fre d’emergència, la qual cosa ha frenat tot el tren suburbà. A continuació, han començat a pintar els vagons. Una acció que els ha valgut els retrets d’alguns dels ciutadans que viatjaven als mateixos vagons que ells. 

Els grafiters han reaccionant increpant aquests usuaris. Segons TMB, tres d’ells han sigut agredits, amb empentes i insults, entre els quals es troba la dona embarassada. Després de l’incident, els grafiters han fugit en dos grups diferents. Uns han buscat les sortides de la línia 5 i els altres les de la 4. Tots han aconseguit escapar-se dels equips de seguretat privada del Metro, tret d’un, que ha sigut retingut fins a l’arribada d’una patrulla delsMossos d’Esquadra

Denúncia de TMB

Després d’identificar el jove, els policies també l’han deixat marxar. Portava a sobre esprais per pintar i una càmera tipus GoPro per gravar l’acció. Segons TMB, els tres usuaris s’afegiran a la denúncia que ja ha presentat la companyia barcelonina, farta d’un fenomen, el dels grafiters, que "ha anat a més en els últims anys".  En el seu comunicat, TMB condemna els fets per "violents" i brinda el seu "recolzament" als afectats. La línia 4 ha estat interrompuda durant alguns minuts i el tren objecte de les pintades, efectuades per les dues cares dels vagons, ha sigut retirat del servei. 

Grafiters de Madrid vandalitzen un altre tren 

A Madrid, un altre grup de grafiters van parar cap a les 1.20 hores un tren de la línia 7 del metro a Alcalá de Henares amb el mateix propòsit: pintar-lo. El grup, integrat per quatre o cinc persones, va realitzar una pintada d’uns 18 metres al comboi. Ha sigut la quarta nit consecutiva que es registraven accions similars. 

El més sonat va ser el que va passar per Halloween, quan un grup va obligar un maquinista de la línia 12 a desviar un tren a una zona amb més lluminositat. El treballador va patir una crisi d’ansietat. Aquell dia també van pintar a l’estació de Casa de Campo, on van ruixar un vigilant de seguretat que gravava la seva actuació.

Tant TMB com Transports de Madrid han advertit que el fenomen s’està accentuant no només en nombre de participants i accions sinó també en agressivitat i violència, que descarreguen, adverteixen, “contra qualsevol persona que se’ls interposi, siguin viatgers, empleats o vigilants de seguretat”. 

Més de 30 milions anuals 

Notícies relacionades

Un estudi presentat en el 2017 de l’Observatori del Civisme del Transport Ferroviari, del qual formen part Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), TRAM i Renfe, assenyalava ja que el vandalisme grafiter s’havia convertit en el principal problema de seguretat amb creixents implicacions socials, mediambientals, laborals i econòmiques.

Segons aquest informe, la xarxa ferroviària pateix diàriament una mitja de quatre o cinc accions vandàliques d’aquest tipus que suposen un cost econòmic elevat. En total, 62,7 milions d’euros entre el 2015 i el 2016. A aquest cost, concloïa, se li havia de sumar l’impacte mediambiental dels esprais i dels productes químics que s’han d’utilitzar per netejar-los. I un altre detall no menor, l’elevat riscd’atropellament, electrocutament o caiguda dels mateixos grafiters, molt joves en la seva immensa majoria. Entre aquells dos anys de l’estudi, es van efectuar 1.321 judicis per vandalisme. Per agressions, 1.068.