en 38 de 109 ferrocarrils

TMB detecta amiant en un terç dels vagons analitzats de l'L-1 i l'L-3 del metro de Barcelona

L'empresa metropolitana afirma que no hi ha risc de contaminació per als passatgers

vagonmetro

vagonmetro

4
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández
Óscar Hernández

Periodista

ver +

Transports Metropolitans de Barcelona(TMB) ha detectat la presència del cancerigen amiant a la pintura dels baixos de 38 dels 109 vagons analitzats des que fa un mes es va detectar aquest component a la mateixa zona de vagons de la xarxa de Madrid. No obstant, els responsables de la companyia barcelonina afirmen que no hi ha risc ni per als treballadors ni per als usuaris.

En dues línies

Lasubstància cancerígenaes troba a la pintura bituminosa antisoroll que cobreix la part inferior del xassís dels vagons de les sèries 2.000, 3.000 i 4.000, totes, destinades a les línies 1 i 3 (vermella i blava, respectivament). TMB insisteix que tots els trens on s’ha detectat estan en aquestes dues línies. En total són 38 vagons d’un total de 109. Encara queda un altre centenar de vagons per comprovar. De fet, el nombre de vagons sospitosos, en els quals es podria haver utilitzat la pintura amb amiant, són 210. Es calcula que en una setmana finalitzaran les anàlisis als combois que queden per mirar.

Un dels vagons de metro analitzats. / ALBA JAUMANDREU

Enric Cañas, conseller delegat de TMB, ha assegurat en roda de premsa que els trens amb la pintura contaminada continuaran circulant durant els pròxims tres anys, tot i que els vagons seran marcats perquè no s’hi realitzi cap tasca de manteniment que pugui comportar el despreniment accidental de la substància.

Després s’efectuarà la substitució dels vagons afectats per combois de nova fabricació. La compra dels nous trens ja estava prevista al contracte programa i no es pot accelerar més "perquè l’adquisició de les noves unitats ha de complir uns temps, de concurs i de fabricació". La retirada dels combois coincidirà amb el final de la seva vida útil, estimada en uns 35 anys, ja que es tracta de trens fabricats als anys 80.

"La pintura que conté amiant és molt espessa i actua com a aïllant. Perquè es desprenguin trossos i per tant pugui contaminar hi ha d’haver una voluntat de trencar-la", ha explicat Miquel Mira, metge i responsable de Salut de TMB.  

Control de l’aire

Els responsables del metro barceloní han insistit que els nombrosos controls de la qualitat de l’aire que s’han fet tant a les estacions i passadissos com als túnels no han detectat cap presència d’amiant, per la qual cosa els passatgers i treballadors, afirmen, poden estar tranquils.  "Hi ha molts fantasmes" sobre la qualitat de l’aire en el suburbà barceloní quan hi ha estudis europeus recents que indiquen que els nivells de presència de fibres són tan baixos que és gairebé mes salubre ser al metro que al carrer", ha afirmat Marc Grau,  director de Xarxa de Metro.

També han insistit que nohi ha hagut cap cas de contaminació de cap treballador i que l’única demanda presentada contra la companyia està pendent de confirmació per la justícia que la causa del tumor de l’afectat estigui relacionada amb l’amiant present als vagons. No obstant, han explicat que185 treballadors del metro estan sotmesos a un programa de vigilància mèdica, a més de 89 ja jubilats.

La direcció del metro ha reconegut que la investigació a la pintura que cobreix els baixos dels vagons de les línies 1 i 3, i que té com a funcions reduir el soroll i evitar la corrosió, va començar aquest estiu, després que l’empresa explotadora del metro de Madrid detectés aquest component als seus vehicles.

Parets i sostres

Notícies relacionades

Fins ara, TMB buscava i censava l’amiant present a les instal·lacions, ja sigui en elements de construcció com també en quadros elèctrics, ja que des del 1987és present en el Registe d’Empreses amb Risc d’Amiant (RERA).

En els últims anyss’han retirat uns 3.000 metres quadrats d’amiant en elements constructius, afirma l’empresa de transports. En els casos que no s’ha pogut retirar aquestes parets i sostres realitzats amb fibrociment, per la seva complexitat, com ha passat a l’estació de metro de la Verneda, s’opta per la seva vigilància i encapsulament, és a dir, per recobrir la zona contaminada per evitar que es desprenguin les substàncies cancerígenes. L’eliminació de peces amb amiant, igual que passa amb les que tenen uralita, només poden realitzar-la empreses especialitzades i amb mesures de protecció.  

Els treballadors del metro demanen el control mèdic de tota la plantilla

Els treballadors del metro volen que els controls de salut per confirmar que no estan afectats per la contaminació d’amiant s’estenguin a la totalitat de la plantilla i no només als 185 empleats i 89 jubilats previstos. <strong>Consideren que d’una forma o una altra tots els empleats actuals (uns 2.000) han estat exposats</strong> a l’alliberament de partícules si s’hagués produït. Així ho ha explicat a aquest diari Aitor García, president del Comitè d’Empresa del Metro, que aquesta setmana es reunirà de nou amb TMB per analitzar les mesures preses. "Nosaltres valorem positivament les mesures, però aquest amiant que ara s’ha detectat a la pintura hauria d’haver-se identificat molt abans, el 2002, quan se’n va prohibir l’ús. <strong>S’han perdut molts anys</strong>", ha afegit García.