CONFLICTE PER LES LLICÈNCIES DE LLOGUER DE COTXE AMB CONDUCTOR

Els taxistes de Barcelona inicien una vaga indefinida

El revés judicial enfurisma els taxistes, que no tenen intenció de retirar els seus cotxes de la Gran Via

Colau insta Foment a accelerar la reforma que limiti Uber i Cabify i demana un mes de treva al gremi

zentauroepp44464773 taxi180727213217

zentauroepp44464773 taxi180727213217 / RICARD CUGAT

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel / Beatriz Pérez / Toni Sust

Un clamor popular, uns poders públics enfrontats però cada vegada menys i un tribunal que ho fa saltar tot pels aires. El taxi viu aquests dies el seu propi procés a compte de la regulació de les llicències de lloguer de vehicles amb conductor (VTC), que són les que utilitzen empreses com Uber Cabify. Els taxistes aplaudien dijous la decisió de Foment de retirar la petició de mesures cautelars contra el reglament de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que pretén limitar les VTC amb una nova credencial urbana, però el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) divendres va decidir mantenir la suspensió de la normativa. El gremi ha tornat a prendre el carrer (ho ha fet com sempre però també com mai) i entrada la nit ha votat a favor, en una maratoniana assemblea, d’iniciar una vaga indefinida i de mantenir l’ocupació de la Gran Via amb els seus cotxes, entre passeig de Gràcia i Pau Claris. 

► Así expliquem en directe les mobilitzacions dels taxistes de Barcelona

les mobilitzacions dels taxistes de Barcelona

Taxistes plantats, aquest dissabte a la nit, al passeig de Gràcia. / SERGIO LAINZ

La notícia ha saltat aviat, abans de migdia. La Justícia mantenia el recurs de la Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència, que també havia sol·licitat aturar el reglament de manera immediata abans que es comencés a desplegar a l’agost. En l’horitzó, temen els taxistes, el desembarcament a patolls d’un bolquet de noves llicències VTC que estaven detingudes als jutjats i que amb comptagotes es van aprovant via Tribunal Suprem. Són les que es van sol·licitar al Ministeri de Foment entre els anys 2013 i 2015 aprofitant un buit legal. O més aviat, un buit temporal de dos anys en què la cosa política no va donar amb la tecla per regular el sector. Només a Catalunya se’n van demanar 2.927, i allà és on resideix el principal temor del taxi: en un període curt de temps, la ciutat podria passar a tenir prop de 3.800 VTC, amb el que saltaria pels aires la proporció ideal d’un xofer privat per cada 30 taxis. Al pitjor dels escenaris, seríem en un cada quatre (hi ha 10.523 llicències de taxi), per això els taxistes veuen a prop la seva desaparició.

La recepta de l’alcaldessa

La por de perdre-ho tot és el sentiment que aquest divendres els ha empès a sortir al carrer malgrat que a les 6.00 hores acabaven els dos dies de vaga que havien convocat. Després de conèixer la decisió del TSJC, el servei s’ha aturat i els taxis han començat a concentrar-se a Gran Via, on han tallat el trànsit entre Entença i Girona. Després han pres Aragó durant una hora, a més de talls en carreteres amb crema de pneumàtics en la C-31 als voltants de l’aeroport d’El Prat. També han creuat contenidors al carrer i han plantat tendes de campanya en l’asfalt. Han posat part de la ciutat potes enlaire sense que la Urbana oposés excessiva resistència, potser perquè a les sis de la tarda hi havia convocada reunió entre Ada Colau i les organitzacions del taxi. Al final del dia, en una assemblea que ha acabat a les 22.30 hores, han decidit que inicien una vaga indefinida i que no mouen els cotxes que s’han quedat en la Gran Via, que sí que manté oberts els carrils laterals. Aquesta decisió, no obstant, podria canviar en qualsevol moment. 

Gran Via tallada / RICARD CUGAT

Després de reunir-se durant una hora amb representants de set associacions, l’alcaldessa ha reafirmat que l’AMB té competències per a la regulació del taxi que va fer a fi de limitar les llicències de VTC i que va ser recorreguda, i ha llançat una petició a Foment: que traslladi al consell de ministres la necessitat que s’aprovi un decret llei que necessiti que també el món autonòmic i local tenen competències per al control d’aquest tipus de vehicles. L’alcaldessa també ha instat a la Generalitat a recolzar al sector. Als taxistes, Colau els ha sol·licitat en va “calma i cap fred”, que evitin actuacions que perjudiquin els ciutadans i que tinguin en compte que la decisió judicial que ha frenat el reglament de l’AMB no es revertirà l’agost, quan els jutjats estan tancats. 

Una ganga a 30 euros

Notícies relacionades

Però malgrat aquest mes de relativa tranquil·litat, res sembla treure’ls la por. D’aquí que hagin decidit prendre el camí més radical. Totes aquestes llicències que poden entrar a Catalunya (hi va haver 94 sol·licitants, però els 1.870 es concentren en set persones o companyies diferents) són de les que se servirien d’Uber i Cabify per a la seva explotació. Si es té en compte que demanar-les té un cost de poc més de 30 euros (un mer tràmit administratiu), el negoci és rodó. Ara es venen per més de 30.000 euros. Més encara si es té en compte que un taxista està pagant uns 120.000 per la seva credencial. Però que ningú hi vegi una oportunitat de negoci, perquè a partir del 2015, i una mica més des de maig d’aquest any, amb l’aprovació d’un decret llei que blinda el taxi, demanar una VTC és com sol·licitar la lluna. 

L’assemblea de taxistes, votant la vaga indefinida / BEATRIZ PÉREZ

El taxi ha passat de l’eufòria de dijous -gràcies a Foment- a la ira de divendres -per la gràcia del TSJC-. En la seva decisió, el tribunal admet que les VTC “poden incidir de facto en aspectes de mobilitat, trànsit, i el més important, qualitat ambiental atmosfèrica de les ciutats i de l’AMB, i per tant, tenir incidència en la salut de les persones”. “Però la ponderació d’aquests interessos -prossegueix el redactat- no pot decidir la qüestió que aquí es planteja”. L’únic consol del taxi és que l’agost és un mes inhàbil per a la Justícia, així que no s’espera que Territori tramiti, per ordre del Suprem i sota comandament de Foment, cap VTC més. Al setembre, ja veurem.