La mobilitat urbana

El RACC qüestiona els carrils bici de doble sentit

L'entitat demana vies de direcció única per a les dues rodes, tret d'excepcions

zentauroepp33586540 bici180704173308

zentauroepp33586540 bici180704173308 / DANNY CAMINAL

3
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández
Óscar Hernández

Periodista

ver +

Unes 63.000 persones es desplacen cada dia amb bicicleta pels carrers de Barcelona, que disposa de 166 quilòmetres de carril bici. I la xifra, tant d’usuaris com de vies aptes per a les bicicletes, no deixa d’augmentar. Sensibilitzat per aquest auge, el Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC)s’ha llançat a realitzar el Baròmetre del ciclista urbà de Barcelona, una radiografia de la mobilitat urbana més ecològica i saludable.

Entre les recomanacions dels experts, que han enquestat 600 ciclistes, destaquen la recomanació d’eliminar els carrils bici de doble sentit en calçades amb trànsit en una única direcció, que són més perillosos que els de sentit únic, i millorar els elements del seu entorn, com vorades i pals, per evitar lesions dels ciclistes, ja que la majoria d’accidents que pateixen són caigudes.

Aquesta revisió a la bicicleta confirma que el seu ús no deixa d’augmentar. Des del 2010, el nombre de viatges en bici ha crescut en un 56% i els accidents amb bicis implicades ho han fet un 110%. L’extensió del Bicing, un referent de transport sostenible que ja ha complert 10 anys, «ha fet que moltes persones descobrissin aquest mitjà de transport, afavorit per l’extensió de la xarxa de carrils bici, el clima suau de la ciutat i la creixent voluntat de moure’s d’una manera sana i respectuosa amb el medi ambient», subratlla l’estudi de l’associació d’automobilistes.

L’informe recull que la ciutat disposa de 1.207 quilòmetres de vials recomanats per a bicicletes, en els quals s’inclouen els carrils bici (166 quilòmetres), els carrers de Zona 30 (355 quilòmetres), els denominats Carrers 30 (558 quilòmetres) i les vies de plataforma única (128 quilòmetres) –aquestes últimes són aquelles on la vorera i la calçada estan al mateix nivell.

Evitar un "sentiment advers"

Malgrat que l’ajuntament no deixa de construir nous carrils bici a tota la ciutat, el RACC llança algunes crítiques al model actual. “Ens hem de centrar a consolidar els carrils bici existentsi resoldre les problemàtiques puntuals que s’han creat abans de prioritzar l’extensió de la xarxa, amb l’objectiu d’evitar la generació d’un sentiment advers cap a la mobilitat ciclista”, assenyalen. Entre les errades destaquen alguns problemes de congestió de vehicles de motor a causa dels vials per a bicis i la reducció de zones d’aparcament i càrrega i descarrega, “fet que provoca que alguns vehicles s’aturin sobre el carril bici”.

“Abans de fer més carrils bici s’ha de parlar amb els barris, consultar els veïns i els comerciants, escoltar la gent”, ha indicat Josep Mateu, president del RACC en la presentació de l’informe.

Els tècnics del RACC consideren que “s’han de prioritzar els carrils de sentit únic abans que els bidireccionals i instal·lar semàfors propis per als ciclistes en tots els carrils bici”. Es demana que aquests semàfors estiguin a l’altura del ciclista i ben diferenciats de la resta. També demanen protegir els entorns dels carrils bici per evitar lesions amb el mobiliari en cas de caiguda”. Les vorades o els pals poden agreujar les lesions d’un ciclista. De fet, aquest és el tipus d’accident més comú (44%) a gran distància de l’atropellament de vianants (19%).

Notícies relacionades

¿Quins són els problemes dels carrils bidireccionals? Fonamentalment, que si es col·loquen en un carrer de l’Eixample amb la resta del trànsit (cotxes) en sentit únic, els vianants creuen sense mirar als dos costats, la qual cosa pot provocar accidents. El mateix problema tenen els cotxes i les motos en els girs, al no esperar que pugui aparèixer una bicicleta pel costat contrari.

“El nostre veto als carrils bici bidireccionals es refereix només als que hi ha en carrers de sentit únic, com Urgell, però no als d’altres vies com el carrer de Marina o del passeig de Sant Joan on, al anar pel centre de la calçada i segregats, no suposen cap problema», expliquen fonts de la Fundació RACC, que ha realitzat aquesta radiografia del ciclisme urbà. 

La meitat dels ciclistes desconeixen les normes

La meitat (46%) dels 600 ciclistes consultats pel RACC en la seva revisió a la bicicleta admeten que no coneix la normativa de la circulació d’aquests vehicles a Barcelona, que determina entre altres coses que només es pot anar en bici en voreres de més de 4,5 metres o que de nit s’han de portar llums davant i darrere i peces reflectores. El casc, que no és obligatori, només el porta el 35% dels enquestats. Altres elements importants que afecten la seguretat del ciclista, i l’ús dels quals prohibeix la normativa, són els auriculars i el telèfon mòbil. El 24% dels ciclistes porten auriculars i el 10% utilitza el mòbil mentre condueix.

Temes:

Bicicletes