Anar al contingut

MILLORES EN RODALIES

Compromís imminent del Govern per cobrir les vies de l'Hospitalet

El ministre de Foment té previst visitar la ciutat el 6 de febrer per tancar el pla amb l'alcaldessa Marín

El projecte inclou un intercanviador a la Torrassa que agilitzarà la circulació ferroviària a Barcelona

Carlos Márquez Daniel

zentauroepp41660124 hospitalet180118192120

FERRAN NADEU

Després d'informar dimecres que el Govern central iniciarà la tardor que ve el soterrament de les vies de Rodalies a Sant Feliu de Llobregat, el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, té previst visitar l’Hospitalet de Llobregat dimarts que ve, 6 de febrer --si no hi ha cap canvi d'agenda d'última hora--, per anunciar-ho a la segona ciutat més gran de Catalunya. Una nova reivindicació històrica en matèria d'infraestructures públiques que es concreta les últimes setmanes. El pla preveu cobrir uns quatre quilòmetres de vies en dues etapes. 

La visita, segons assenyalen fonts de l'ajuntament que lidera Núria Marín, s'havia de produir el mateix dimecres, però finalment s'ha decidit endarrerir-la fins al mes que ve per resoldre alguns aspectes tècnics de la proposta vinculats amb la seguretat. Amb aquest projecte, i sempre que acabi cristal·litzant, perquè la cosa arrossega 11 anys de promeses incomplertes, Adif posarà fi a una demanda històrica. El sentiment de satisfacció és compartit pels veïns de Sant Feliu, que acumulaven 40 anys de reivindicació. I pels de Montcada i Reixac, que a l'octubre celebraven l'aparició al BOE del soterrament de les vies de la R2 i R11 de Rodalies. En aquest cas, el projecte, per un cost d'un 300 milions, arrencarà el primer trimestre del 2020 després que el 8 de gener passat s'adjudiqués la redacció de l'estudi informatiu, preceptiu en qualsevol pla ferroviari.

Nou intercanviador

Pel que fa referència a l’Hospitalet, el soterrament va ser aprovat el 2007 per Foment, amb Magdalena Álvarez al capdavant del ministeri, i té un cost aproximat de 445 milions d'euros. L'obra inclou la construcció d'un nou intercanviador a la Torrassa que permetria descongestionar els túnels de Rodalies que solquen el subsol metropolità. Aquest nou baixador, a més, connectaria amb les línies 1 i 9 del metro. En resum, descarregarà de tràfec l'estació de Sants. L'acord aconseguit a mitjans del 2007 estipulava que el Govern central pagaria el 85% de l'obra, mentre que la Generalitat es faria càrrec del 10% i el consistori, del 5%. Es desconeix quines són les condicions actuals. 

El projecte preveu tapar dos trams que sumen uns quatre quilòmetres. De les vies de la R2, des del carrer de les Ciències, per sota de la Gran Via, fins a l'avinguda del metro, a escassos 300 metres de la caixa de Sants. De la R4, que es portaria a terme més tard, des del parc de les Planes fins al carrer de la Glòria. El soterrament del tram de via de la R2 permetria encreuar-se, amb un salt de línies, amb la R4 (Vilafranca). La nova configuració permetrà un nou model d'explotació que representarà un increment important de l'eficiència com a conseqüència de la millor adaptació entre l'oferta i la demanda de cada corredor.

Paraula del ministre

El maig del 2017, responsables de Foment es van reunir a Madrid amb Marín per assegurar-li que els treballs començarien el 2019 després que l'obra es liciti al llarg del 2018. Però a aquella promesa, amb l'experiència de tota una dècada de bones paraules, li faltava la visita sobre el terreny, el compromís directe del titular de Foment que inclogui terminis i diners al damunt de la taula. Això és precisament el que s'espera que passi el 6 de febrer, quan De la Serna trepitgi l'Hospitalet amb un projecte més concret sota el braç.

En aquest cas, la millora va molt més enllà de l'aspecte urbà, de posar fi a una ferida entre barris. Aquí, tal com va detallar l'Institut Cerdà en un informe presentat el 2012, es tracta d'una obra vital, ja que permetrà "augmentar la freqüència dels trens en el 150% i interconnectar les línies de la costa amb les de l'interior" sense necessitat d'arribar a Sants. D'aquesta manera, i segons aquesta institució, l'intercanviador de la Torrassa passarà a ser una de les cinc estacions més importants de l'entorn metropolità i la porta d'entrada a la zona sud de Barcelona en transport públic.

Aquest projecte s'uneix al reguitzell d'infraestructures ferroviàries que s'han desencallat durant el mes de gener. El primer va ser el de Montcada i Reixac. El va seguir el 10 de gener la represa de les obres de l'estació de la Sagrera, que acumulaven cas quatre anys d'aturada. Dimecres li va tocar a Sant Feliu de Llobregat. El 6 de febrer, si res no ho evita, serà el torn de l'Hospitalet. 

0 Comentaris
cargando