La Diagonal arrenca però el lloguer comercial encara val 5 vegades menys que al passeig de Gràcia

La renovació de l'avinguda gairebé omple els seus locals i eleva un 22% els lloguers, encara que amb el repte de millorar les vendes

Tots els carrers 'top' de Barcelona van pujar el 2016, amb el Portal de l'Àngel amb el metre quadrat més alt

icoy37489513 hm passeig gracia170228201703

icoy37489513 hm passeig gracia170228201703 / JOAN PUIG

3
Es llegeix en minuts
PATRICIA CASTÁN / BARCELONA

Dos anys després d’estrenar el tram renovat de la Diagonal, les xifres donen la raó als que deien que només la reforma podria tornar-li la vida comercial. Gairebé no té locals disponibles, des del 2015 suma 36 operacions i una trentena de noves marques i els seus lloguers van pujar un 22% l’any passat, l’auge més acusat en tots els carrers de la primera línia comercial de Barcelona. Però encara ofereix els arrendaments més econòmics d’aquesta champions league comercial i cotitza a una mica menys d’una cinquena part que el seu veí passeig de Gràcia.

La detallada radiografia que la consultora immobiliària Ascana, especialitzada en els eixos comercials més cotitzats, realitza anualment deixa clar que el 2016 consolida l’arrencada de la Diagonal. Suma 13 inauguracions més i algunes reubicacions per millores, segons el nou informe que ultima i a què ha accedit EL PERIÓDICO. La inversió de 16 milions en la seva reforma es va traduir en voreres amb el triple d’espai i amb molts més vianants. Un dinamisme acompanyat de nous comerços, davant el negre panorama amb més de 50 locals tancats abans de les obres.

Aquestes implantacions en el tram de Francesc Macià a passeig de Gràcia han anat de la mà de lloguers més cars, que segueixen oferint contrastos entre el tram parell, on arriben als 80 euros per metre quadrat i mes, i el senar, on oscil·len entre els 40 i 60. Per Eduardo Rivero, director comercial d’Ascana, la nova Diagonal «és un encert», encara que les expectatives de vendes encara s’han de consolidar.

RENDIBILITAT / L’avinguda ha sigut la més puixant de Barcelona el 2016 en preu de lloguers, però segueix a la cua de la primera divisió comercial, on el Portal de l’Àngel va tancar l’any amb una mitjana de 280 euros per metre quadrat i mes, seguit pel passeig de Gràcia a 250, Portaferrissa a 145, Pelai a 130, plaça de Catalunya-Rambla a 105, rambla de Catalunya a 90 i Diagonal a 55 euros, segons l’informe.

En gairebé tots aquests casos, hi ha augments de renda encoratjats per la lenta recuperació de l’economia i l’empenta turística, especialment notòria a la ciutat a l’hora de les inversions. Però és precisament la Diagonal la que està generant la rendibilitat més gran com a actiu: el 5,6%.

Marta Canut, presidenta de l’eix Diagonal Barcelona, considera «un gran èxit» que gairebé no quedin locals i confia que l’avinguda segueixi aixecant el vol. No obstant, un dels frens és la paràlisi del projecte del següent tram pendent de reforma, fins al passeig de Sant Joan, així com la polèmica possible implantació del tramvia. Dotar de voreres i més atractiu aquest tram i el que arriba a les Glòries seria clau, per exemple, per establir un pont amb icones turístiques i atraure visitants entre els seus compradors, un aspecte en què no despunta.

L’empresària també es queixa dels permisos de terrasses atorgats a la Diagonal, on es va limitar el nombre de taules per no perjudicar el vianant, però amb tantes traves estètiques que la majoria de vetlladors són raquítics i no han ajudat a fer que la gastronomia guanyi projecció. Alguns operadors apunten que, tot i l’animació de l’avinguda, encara falten compradors.

L’entitat de comerciants ha rebut amb disgust la notícia que l’espai que deixa la Cambra de Comerç no es destini a una marca popular, com estava previst, sinó a una entitat bancària. Esperaven un reclam estrella, com ha passat amb l’arribada de Media Markt al costat de Francesc Macià.

Notícies relacionades

MODA I GASTRONOMIA / El costat parell segueix guanyant moda i decoració, mentre que el senar sembla atraure nova oferta gastronòmica, com l’espai que el grup Balfegó dedicarà a la tonyina a la cantonada amb Muntaner, encara en obres. Però serà determinant per marcar tendències el que passi amb els locals dels edificis del Deutsche Bank i Winterthur, apunta Rivero.

Un informe de l’observatori econòmic Eixos constata l’especialització en marques de consum de masses en el costat muntanya i en decoració i parament en el tram central, encara que destaca que si el 2014 predominava el comerç independent de parament de la llar, ara les cadenes i franquícies ja són el 55%, xifra que s’eleva al 76% en el cas de la moda i al 52% en el de l’hostaleria.