APOSTA PER LA MOBILITAT SOSTENIBLE
¡Silenci!, H16 elèctric
La línia entre Fòrum i Zona Franca estrena els dos primers busos elèctrics articulats d'Espanya recarregables en ruta
La línia H-16, entre Fòrum i Zona Franca, acaba de penjar-se la medalla de ser la primera que integra els dos primers busos articulats de 18 metres 100% elèctrics i recarregables en ruta. El sistema, en proves durant uns mesos, ja porta passatgers des de fa uns dies.
«Aquests busos van amb un sistema de càrrega d’oportunitat. Les bateries s’omplen als extrems de la línia, durant el descans dels conductors, amb la qual cosa no es perd temps», explica Josep Maria Armengol, director d’enginyeria de bus de TMB. L’autobús s’atura sota el pilar de recàrrega, aixeca un braç mecànic instal·lat ael sostre (el pantògraf) i es connecta a l’estació elèctrica.
Entre cinc i vuit minuts són suficients per omplir la bateria al 80% i seguir la ruta. A la nit, aquests autobusos es connecten a un altre tipus de carregador convencional per recarregar-se, ja més lentament, fins al 100%. Per ara, l’únic carregador, instal·lat per Endesa i pioner a Espanya, està a l’extrem de línia de la Zona Franca, al carrer del Cisell, però TMB planeja construir-ne un altre a l’extrem Fòrum pròximament.
Aquests busos elèctrics han reduït a zero les emissions locals i són extremadament silenciosos. El soroll del motor desapareix i l’únic que se sent és el so de les rodes a l’asfalt. De fet, aquests dos H-16 recarregables són tan silenciosos que incorporen un so artificial –una espècie de xiulet– que s’activa quan l’autobús circula a menys de 10 quilòmetres per hora, és a dir, quan s’acosta a les parades o quan es posa en marxa després d’agafar passatge. L’objectiu és que els vianants s’adonin que el bus és a prop i evitar accidents.
La iniciativa d’aquests dos busos forma part del projecte ZeEUS de la Unió Europea, que pretén fomentar l’ús de vehicles elèctrics en diverses ciutats d’Europa. A curt termini TMB té previst incorporar set autobusos més amb aquest sistema de càrrega perquè, a mitjà termini, els 20 cotxes que integren la línia H-16 siguin tots elèctrics.
La flota de TMB està formada per 1.060 vehicles. El dièsel de baixes emissions o amb filtres anticontaminants segueix sent majoritari (449 unitats), seguit dels de gas natural comprimit (398) i els híbrids (126). Ricard Riol, president de l’associació Promoció del Transport Públic (PTP), celebra l’aposta de l’empresa pels vehicles elèctrics però demana «no criminalitzar el dièsel», i recorda que la contaminació a Barcelona s’ha d’atribuir a la moto i al cotxe, i no al transport públic. Considera que el bus elèctric és una bona notícia però també reclama prudència. «Encara hiha dubtes sobre la fiabilitat. De moment és una realitat en proves, no palpable», va manifestar.
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Barcelonejant La nit que Basté va robar una corbata
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- Xifres d’Interior Rècord d’identificacions policials a Catalunya: 1,2 milions el 2024
- Una nutricionista sobre la dieta que cal seguir si tens el còlon irritable: "No has de menjar res que t’inflami"
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Xifres d’Interior Rècord d’identificacions policials a Catalunya: 1,2 milions el 2024
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»