APOSTA PER LA MOBILITAT SOSTENIBLE
¡Silenci!, H16 elèctric
La línia entre Fòrum i Zona Franca estrena els dos primers busos elèctrics articulats d'Espanya recarregables en ruta
La línia H-16, entre Fòrum i Zona Franca, acaba de penjar-se la medalla de ser la primera que integra els dos primers busos articulats de 18 metres 100% elèctrics i recarregables en ruta. El sistema, en proves durant uns mesos, ja porta passatgers des de fa uns dies.
«Aquests busos van amb un sistema de càrrega d’oportunitat. Les bateries s’omplen als extrems de la línia, durant el descans dels conductors, amb la qual cosa no es perd temps», explica Josep Maria Armengol, director d’enginyeria de bus de TMB. L’autobús s’atura sota el pilar de recàrrega, aixeca un braç mecànic instal·lat ael sostre (el pantògraf) i es connecta a l’estació elèctrica.
Entre cinc i vuit minuts són suficients per omplir la bateria al 80% i seguir la ruta. A la nit, aquests autobusos es connecten a un altre tipus de carregador convencional per recarregar-se, ja més lentament, fins al 100%. Per ara, l’únic carregador, instal·lat per Endesa i pioner a Espanya, està a l’extrem de línia de la Zona Franca, al carrer del Cisell, però TMB planeja construir-ne un altre a l’extrem Fòrum pròximament.
Aquests busos elèctrics han reduït a zero les emissions locals i són extremadament silenciosos. El soroll del motor desapareix i l’únic que se sent és el so de les rodes a l’asfalt. De fet, aquests dos H-16 recarregables són tan silenciosos que incorporen un so artificial –una espècie de xiulet– que s’activa quan l’autobús circula a menys de 10 quilòmetres per hora, és a dir, quan s’acosta a les parades o quan es posa en marxa després d’agafar passatge. L’objectiu és que els vianants s’adonin que el bus és a prop i evitar accidents.
La iniciativa d’aquests dos busos forma part del projecte ZeEUS de la Unió Europea, que pretén fomentar l’ús de vehicles elèctrics en diverses ciutats d’Europa. A curt termini TMB té previst incorporar set autobusos més amb aquest sistema de càrrega perquè, a mitjà termini, els 20 cotxes que integren la línia H-16 siguin tots elèctrics.
La flota de TMB està formada per 1.060 vehicles. El dièsel de baixes emissions o amb filtres anticontaminants segueix sent majoritari (449 unitats), seguit dels de gas natural comprimit (398) i els híbrids (126). Ricard Riol, president de l’associació Promoció del Transport Públic (PTP), celebra l’aposta de l’empresa pels vehicles elèctrics però demana «no criminalitzar el dièsel», i recorda que la contaminació a Barcelona s’ha d’atribuir a la moto i al cotxe, i no al transport públic. Considera que el bus elèctric és una bona notícia però també reclama prudència. «Encara hiha dubtes sobre la fiabilitat. De moment és una realitat en proves, no palpable», va manifestar.
- Entre el dolor i la nostàlgia
- Recomanacions «Dinar de 10»: els elogis al millor restaurant de Cornellà de Llobregat, segons Tripadvisor
- Temps Com controlar la temperatura de casa? Com dormir? Sis consells davant les onades de calor
- Portal de transparència Artur Mas, l’expresident que més gasta
- Mor una treballadora del servei de neteja municipal de Barcelona en plena onada de calor
- BANCA El BBVA manté l'OPA sobre el Sabadell malgrat les condicions del Govern central
- Alerta per altes temperatures: Així pots protegir el teu gos
- Baròmetre municipal de juliol L'habitatge ja és el principal problema de Barcelona: la inseguretat encapçalava la llista des de 2018
- BANCA El Santander ofereix 2.700 milions al Sabadell per aconseguir TSB, segons Reuters
- Pobresa a Catalunya La vida en un garatge de tres nens de l’Hospitalet: «¿Fins quan hem d’estar així?»