LA POLÍTICA MEDIAMBIENTAL

El desafiament del veto als cotxes a Barcelona

L'anunci de restringir la circulació dels vehicles més contaminants genera dubtes sobre la seva posada en pràctica

icoy28718147 trafico contaminacion161125174141

icoy28718147 trafico contaminacion161125174141

6
Es llegeix en minuts
VÍCTOR VARGAS LLAMAS / BARCELONA

Barcelona emprèn la tercera fase de la seva estratègia per lluitar contra la contaminació i, de passada, descongestionar el trànsit rodat a la ciutat. La primera va arribar el 1983, amb la implantació de les primeres 231 places d’aparcament de la zona blava, un recurs per dissuadir l’arribada de turismes a les àrees amb més densitat de trànsit. Els Jocs Olímpics van ser la justificació per a la construcció de dues vies ràpides que envoltaven l’urbs, la Ronda de Dalt i la del Litoral, amb les quals es va alleugerir el flux rodat al nucli urbà. Dues dècades després, el Govern municipal d’Ada Colau anuncia la imminent implantació del tercer nivell, el més ambiciós i el que pot despertar més reticències: restringir la circulació dels vehicles de més impacte ambiental en els episodis de contaminació més crítics durant els pròxims 3 anys i convertir la mesura en permanent a partir del 2020. 

El consistori ja va avançar fa dues setmanes les «dades preocupants» sobre la qualitat de l’aire que presenta l’informe sobre la salut a Barcelona del 2015. Menció especial per al diòxid de nitrogen, que es va incrementar l’11%, superant els  límits legals, i en un 13% pel que fa a partícules en suspensió PM10, xifra «allunyada dels valors límit que planteja l’Organització Mundial de la Salut». Dades palmàries que obtenen el consens de tots els sectors pel que fa a la necessitat de traçar un pla que millori la qualitat de l’atmosfera de la ciutat i dels seus voltants. Les discrepàncies arriben pel que fa a l’estratègia que pretén seguir l’ajuntament per aconseguir aquest propòsit. També hi ha dubtes sobre les conseqüències que comportaran les mesures en el dia a dia de centenars de milers de conductors. 

1. ¿Podré sortir de Barcelona per anar a una altra ciutat?

1.¿Podré sortir de Barcelona per anar a una altra ciutat?Els conductors barcelonins amb vehicles que no puguin circular per la ciutat poden sentir-se presoners al no poderdesplaçar-se a localitats on sí que estigui permès el seu trànsit. L'única alternativa seria que el consistori adoptés el sistema de tarifes de congestió de Londres, per exemple, on es paguen 9,4 euros per entrar o sortir de la zona restringida. La sanció per incomplir la norma és d'uns 59 euros.

2. ¿Hi ha dispensa en casos d'emergència?

2. ¿Hi ha dispensa en casos d'emergència?Les restriccions afectaran els que vulguin accedir a l'urbs i als mateixos veïns de Barcelona. Però sempre s'aplicaran excepcions en situacions com emergències mèdiques, segons fonts municipals. És previsible que la normativa sigui més laxa per a persones discapacitades, com passa als països que ja apliquen mesures similars, exposa Xavier Querol, expert de qualitat de l'aire del CSIC. 

La normativa preveurà excepcions  en la restricció per a emergències

3. ¿Pagarà ITV i taxes un cotxe vetat?

3. ¿Pagarà ITV i taxes un cotxe vetat?Passar la ITV pot passar de tràmit a un risc per a veïns els turismes dels quals tinguin vetada la circulació. No han de témer perquè els sancionin si conserven el cotxe però no el mouen, segons fonts de la Mesa contra la contaminació de l'aire. No es descarten permisos especials per a aquests fins i per a cotxes de col·leccionistes. Una altra incògnita és si es pagaran taxes com l'impost de circulació. 

4. ¿Quin incentiu tindrà donar de baixa un cotxe?

4. ¿Quin incentiu tindrà donar de baixa un cotxe?L'ajuntament preveu incentivar els usuaris que donin de baixa el seu vehicle contaminant amb un any gratis de transport públic o Bicing. Contraprestacions qüestionades per ecologistes sindicats, que la consideren "insuficient" i "poc estimulant" per aconseguir un canvi de tant calat en la ciutadania. També s'avaluen "mesures de fiscalitat ambiental", sense que s'hagin aportat més detalls fins al moment.

5. ¿Les motos també estaran afectades? 

5. ¿Les motos també estaran afectades? El veto inclourà les motos, que representen el 30% del trànsit de Barcelona, però encara es desconeix en quin grau. Querol subratlla que "són molt contaminants", al regir-se per valors d'emissions de directives europees del 2003 i 2006, menys restrictives que la que s'aplica als dièsel, aprovada el 2014. El ciclomotor és el vehicle que emet més partícules PM2,5, la motocicleta, de monòxid de carboni.

És una incògnita com es farà el control  de vehicles vetats quan procedeixin de l'estranger

6. ¿Què passarà amb cotxes de turistes?

6. ¿Què passarà amb cotxes de turistes?Les ciutats accediran a la base de dades de la DGT per identificar el motor, cilindrada i combustible de cada vehicle, i així poder sancionar-los, cosa molt improbable en el cas de turismes registrats en països forans. La solució passaria per unificar un sistema d'etiquetes per a tots els països de la UE, com reclama Querol, responsable del control d'aire Airuse.

7. ¿Com afecta transportistes i repartidors?

7. ¿Com afecta transportistes i repartidors?El protocol municipal contempla la creació de més parades de taxis i dotar-les de millores en comunicació per augmentar la cobertura i evitar la circulació de vehicles a l'espera de clients. S'analitzaran els horaris de càrrega i descàrrega de mercaderies per adaptar-los a les franges del dia en què hi ha menys volum de trànsit i, per tant, menys efectes nocius per a la salut. 

8. ¿Convé usar pàrquings dissuasoris?

8. ¿Convé usar pàrquings dissuasoris?Per facilitar la mobilitat en poblacions mal comunicades, es pot usar el pàrquing dissuasori: aparcar abans d'agafar el transport públic. Un recurs que no convenç Ricard Riol, president de l'associació per a la Promoció del Transport Públic: "No és la panacea si també es concentren cotxes en la perifèria. I es dóna la picaresca de veïns que només busquen pàrquing a prop de casa, sense agafar el tren".

S'ampliaran les parades  S'ampliaran les parades de taxi i es millora la seva comunicació per evitar que circulin buits

9. ¿Es mesurarà la millora en la salut humana?

9. ¿Es mesurarà la millora en la salut humana?La comissionada de Salut municipal, Gemma Tarafa, va avançar que a partir del 2017 es coordinaran les dades sanitàries i de control ambiental, especialment en els episodis d'alta contaminació, per cotejar el seu impacte en la salut. La innovadora mesura permetrà analitzar com progressa la qualitat de vida dels ciutadans a partir d'ingressos i casos de urgències en dies de més pol·lució per ajustar els plans del consistori. Un dels pocs estudis disponibles revela que la mala qualitat de l'aire de 57 municipis de l'entorn metropolità causa 3.500 morts prematures a l'any.

10. ¿Està a punt el transport públic?

Notícies relacionades

10. ¿Està a punt el transport públic?El president de la PTP veu necessari intensificar alternatives al vehicle privat. Aposta per habilitar un carril Bus-VAO en cadascuna de les grans entrades a la ciutat, així com unir el tramvia a la Diagonal, alliberant busos que ara operen a la zona i que d'aquesta manera podrien reforçar la cobertura d'altres barris. Millorar el servei de Rodalies –"amb algunes mesures de manteniment podria passar de 350.000 usuaris al dia a 400.000"– també és clau, així com prioritzar el tram central de la línia de metro L-9, entre Zona Universitària i la Sagrera

11. ¿Com es farà el control de vehicles?

11. ¿Com es farà el control de vehicles?Durant el període de veto només en episodis de gran contaminació, un sistema de reconeixement de matrícula supervisarà a les rondes aquells cotxes la circulació dels quals no estigui autoritzada. A la resta de la ciutat, la Guàrdia Urbana controlarà que no transitin vehicles sense l'etiqueta amb la qual la DGT identificarà l'impacte ambiental que comporta. Queda en l'aire saber si quan la mesura sigui estructural, a partir del 2020, l'ajuntament es decantarà per la utilització de lectors de matrícula (com fan Londres i els països escandinaus ) o d'etiquetes (com a les ciutats alemanyes).