una ciutat de cine

Barcelona és Hollywood

La capital catalana ha servit d'escenari a nombroses pel·lícules en què s'ha destacat la seva arquitectura

icoy3269154 barcelona cine160824205500

icoy3269154 barcelona cine160824205500 / DANNY CAMINAL

5
Es llegeix en minuts
BEATRIZ PÉREZ / BARCELONA

Són moltes les pel·lícules que s’han rodat a Barcelona. L’arquitectura de la capital catalana (amb el modernisme en general i Gaudí en particular al capdavant) no deixa indiferents cineastes de tot el món, que han escollit la ciutat per rodar-hi. Considerada per alguns un anunci turístic, 'Vicky Cristina Barcelona', porta a l’extrem la transformació de la metròpolis en un personatge més del film.

Al marge d’adaptacions de novel·les que succeeixen a Barcelona, de joies en què sobreviu una ciutat desapareguda com 'Los Tarantos' i de curiositats 'trash' com 'El castillo de Fu manchú', ubicat ni més ni menys que al parc Güell en la cinta dirigida per Jesús Franco i protagonitzada per Christopher Lee, l’urbs ha demostrat la seva fotogènia en nombroses produccions. Fins i tot el Barri Gòtic, que de gòtic genuí en té més aviat poc, va quedar prou arreglat com a escenari medieval a 'El perfum'. Com passa amb la postal que va dirigir el prolífic Woody Allen, no podia faltar en aquesta selecció de poderoses produccions que tenen Barcelona com a escenari.  

DANNY CAMINAL

El Palau Güell, al carrer Nou de la Rambla.

'EL REPORTERO' (Michelangelo Antonioni)

Estrenada el 1975 i protagonitzada per Jack Nicholson i Maria Schneider, explica la història d’un periodista que investiga les polítiques internacionals que faciliten la implantació de règims dictatorials en països africans. Encara que es va rodar en diverses ciutats, és a Barcelona on es desenvolupa un moment clau: quan Nicholson i Schneider es coneixen i decideixen abandonar junts la ciutat. Succeeix al Palau Güell (foto), al carrer Nou de la Rambla, en concret al seu saló de set pisos d’altura.

Antonia Sanjuán (esquerra) i Cecilia Roth, a 'Todo sobre mi mdare', amb el Palau de la Música al darrere.

'TODO SOBRE MI MADRE' (Pedro Almodóvar)

Guanyadora de diversos Goya i un Oscar a la millor pel·lícula estrangera el 1999, narra la història de Manuela (Cecilia Roth, dreta al fotograma), el fill de la qual mor atropellat a Madrid. Manuela inicia un viatge a Barcelona per comunicar la tragèdia al pare del jove, un transsexual anomenat Lola (Toni Cantó). Diversos escenaris de la capital van apareixent: l’estàtua de Colom, la Sagrada Família, el Palau de la Música, la Casa del Gremi de Velers, el carrer de les Caputxes, el cementiri de Montjuïc o les Cases Ramos.

Un fotograma d''Una casa de bojos', a la Sagrada Família.

'UNA CASA DE BOJOS' (Cédric Klapisch)

‘Una casa de bojos’ (el seu títol original és ‘L’auberge espagnole’) recorre les peripècies de Xavier, un jove francès que arriba a Barcelona per estudiar el seu últim any de carrera gràcies a una beca Erasmus. El jove s’instal·la en un pis amb estudiants d’altres països i, durant un any, aprèn molt més que una llengua. El film (en la imatge un fotograma des de la Sagrada Família) fa un fidel recorregut per la capital: plaça de Catalunya, Macba, Rambla, plaça Reial, parc Güell, Barceloneta i Sagrada Família.

JOAN PUIG

El parc d'atraccions del Tibidabo.

'EL MAQUINISTA' (Brad Anderson)

Fa un any que Trevor Reznik (Christian Bale) pateix un greu problema d’insomni que li provoca terribles al·lucinacions i, encara que ho ha oblidat, a poc a poc va recordant el fosc secret que guarda al seu interior. ‘El maquinista’ és un inquietant ‘thriller’ psicològic rodat el 2004 a Barcelona i als seus voltants (Sant Cosme, el Prat, Sabadell, Terrassa), encara que està ambientat a Califòrnia. Una de les seves millors escenes té lloc al parc del Tibidabo (foto).

DANNY CAMINAL

Rodatge d''El Perfum', al carrer de Ferran.

'EL PERFUM' (Tom Tykwer)

Basada en la novel·la homònima de Patrick Süskind, explica la història d’un assassí en sèrie que percep el món a través de l’olfacte. Malgrat que el llibre està ambientat a la França del segle XVII, Barcelona (així com altres ciutats de Catalunya) va ser l’escenari elegit per rodar-hi part de la pel·lícula. Així, Jean-Baptiste Grenouille (el protagonista) es perd pels carrerons del Barri Gòtic, el laberint d’Horta o la plaça de Sant Felip Neri, on executa un assassinat. A la foto, rodatge al carrer de Ferran.

Un fotograma de 'Vicky Cristina Barcelona', al terrat de La Pedrera.

'VICKY CRISTINA BARCELONA' (Woody Allen)

Filmada el 2008, ‘Vicky Cristina Barcelona’ se suma a la filmografia d’un Woody Allen que ja havia retratat ciutats com París i Nova York. Dues nord-americanes que visiten Barcelona coneixen una parella (Javier Bardem i Penélope Cruz) gens convencional. El modernista parc Güell o la Pedrera (foto) són alguns dels escenaris elegits per retratar l’estil de vida mediterrani que impregna el film, però també les terrasses de la plaça dels Àngels.

Fotograma de 'Biutiful' en què apareix Javier Bardem.

'BIUTIFUL' (Alejandro González Iñárritu)

Està ambientada a Barcelona, Santa Coloma i Badalona. El film explica la història d’Uxbal (Javier Bardem, a la foto), que descobreix que pateix un càncer terminal però que, abans de morir, fa tot el possible per deixar encarrilada la vida dels seus dos fills petits. ‘Biutiful’ reflecteix l’explotació dels immigrants o la violència d’una policia corrupta. El cementiri de 

Sants, la platja de Barcelona o el carrer de Roig, al Raval, són escenaris elegits per reflectir el costat inhumà de la ciutat.

JOAN PUIG

Edificio situat al número 185 del carrer de Provença.

'MENTRE DORMS' (Jaume Balagueró)

César (Luis Tosar) és el porter d’un edifici que adora la seva feina perquè li permet conèixer a fons el veïnat. Capaç de causar dolor sense aixecar sospita, s’obsessiona amb la veïna del 5è B i farà el que pugui per aconseguir el seu objectiu. La façana de l’immoble on el sinistre porter traça els seus plans és la del número 185 del carrer de Provença (foto), si bé els interiors es van rodar a Terrassa. La pel·lícula es va concebre per ambientar-se a Nova York, però Balagueró es va decantar per Barcelona.

Fotograma d''Els últims dies' en què es veu l'Arc de Triomf.

'ELS ÚLTIMS DIES' (Àlex i David Pastor)

Notícies relacionades

Una misteriosa malaltia s’estén per tot el planeta i la població, que entra en pànic, es nega a sortir al carrer. Enmig d’aquesta apocalipsi, Marc emprèn una difícil missió: buscar a la seva nòvia, Julia. ‘Els últims dies’ (2013) està ambientada completament en una Barcelona arrasada: flames per sobre de l’Arc de Triomf, la Via Laietana totalment deserta, gossos corrent entre cotxes abandonats pel carrer de Balmes i una torre Agbar que es manté dreta malgrat el caos.

FERRAN SENDRA

La plaça de toros Monumental.

'CAZA AL ASESINO' (Pierre Morel)

Protagonitzada per Sean Penn, ‘Caza al asesino’ narra les aventures d’un espia que ha de fugir dels seus antics companys, que el volen veure mort. El final, una de les seves escenes més conegudes, és a la plaça de toros Monumental (foto), on arriba el protagonista després de fugir dels seus enemics per tota la ciutat. En realitat, els plans generals es van gravar en una corrida real a Las Ventas de Madrid i un error de producció va fer que les banderes de la plaça siguin les d’aquesta comunitat.