Colau fa fora els manters del metro

La Guàrdia Urbana i els Mossos activen un dispositiu conjunt i indefinit contra el 'top manta' al suburbà

L'operatiu policial serà similar al que es va desplegar contra els trilers de la Rambla

Colau fa fora els manters del metro / FERRAN NADEU

4
Es llegeix en minuts
GUILLEM SÀNCHEZ / ADRIÀ PALACÍN / BARCELONA

La Guàrdia Urbana i els Mossos d’Esquadra han activat un dispositiu conjunt i indefinit per fer fora els venedors ambulants del 'top manta' del metro de Barcelona.

Les principals estacions del tren suburbà s’havien convertit des de feia temps en un oasi per als manters per diversos motius. A través d’aquesta xarxa s’escapaven cada vegada que la policia municipal desplegava un operatiu per intervenir els fardells d’objectes falsificats que ofereixen als turistes. Però al seu torn, zones àmplies del subsòl –com l’estació de la plaça de Catalunya– també han sigut fins ara un lloc tranquil pelqual han optat per mercadejar amb els viatgers.

L’operatiu es basarà en una estratègia que ja va donar els seus fruits amb els trilers de la Rambla, segons fonts policials. Llavors es va saturar de patrulles policials uniformades tot el passeig. Entre les dotacions hi havia «contacte visual» per impedir que existissin zones que escapessin al seu control. D’aquesta manera, va resultar impossible per als trilers seguir entabanant els turistes més crèduls.

En aquesta ocasió, l’objectiu és actuar conjuntament amb els Mossos per impedir tant que s’estenguin fardells novament en qualsevol estació del metro com que les boques del suburbà segueixin sent per a ells un bon recurs per fugir de la policia.

El dispositiu, que s’ha desenvolupat seguint la llei ferroviària i el reglament intern de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), el completaran els vigilants de seguretat privada del metro, que a partir d’avui, dimarts, impediran que cap venedor pugui travessar els controls de l’entrada si ho fan carregant un fardell a l’esquena.

Actuarà durant una àmplia franja horària tots els dies i es concentrarà preferentment a l’estació de la plaça de Catalunya, on ara hi ha més manters. En aquesta zona, les patrulles estaran disposades a l’exterior de la Rambla, el carrer Pelai, la plaça de Catalunya i el passeig de Gràcia.

ZONA CONFLICTIVA

L’accés a les estacions del metro s’ha convertit en una zona conflictiva del fenomen 'top manta'. Quan els venedors baixen per les escales fugint de la pressió policial, ho fan d’una manera accelerada i carregats amb tot el pes de la seva mercaderia. Dos condicionants que poden acabar provocant caigudes o xocs a les escales entre manters i viatgers.

Un dels episodis més recents d’usuaris del metroatropellats per un grup de venedors t'op manta' va tenir lloc el 23 de març, quan van resultar ferides una dona i la seva filla, segons fonts del consistori de la capital catalana.

En aquesta ocasió, un dels manters també va resultar ferit durant l’escapada i va acabar sent atès al CAP de Peracamps. El regidor de la CUP Josep Garganté va ser sorprès hores després (per la càmera oculta d’un agent de la Guàrdia Urbana ingressat en aquest mateix centre) pressionant un metge perquè canviés el seu informe per culpar els agents del cos municipal de les lesions sofertes pel manter. El metge s’hi va negar i va denunciar Garganté.

RETORN AL PORT DE BCN

 Un centenar de manters han tornat recentment al Port Vell de Barcelona. Els en van fer fora el 9 de novembre del 2015, quan l’Ajuntament de Barcelona va activar un dispositiu policial a les set del matí. El comissionat de Seguretat, Amadeu Recasens, va argumentar que la ciutat no estava disposada a tolerar «zones de venda il·legal descontrolada».

Notícies relacionades

El desembarcament dels manters al port va començar durant l’estiu del 2015. Això va ajudar a minvar el nombre de topades amb la Guàrdia Urbana. Però a canvi, es va assentar la venda il·legal en aquella zona de Barcelona. En pocs mesos la xifra de venedors es va multiplicar i van arribar a acumular-se’n gairebé mig miler perquè cada matí arribaven en tren procedents d’altres ciutats costaneres. Els llimbs competencials del límit marítim del Moll de la Fusta va generar aquest 'efecte crida' perquè és una àrea que depèn de l’Autoritat Portuària, la policia de la qual no disposa de suficients efectius per perseguir-los.

Els van poder fer fora perquè els Mossos van portar unitats antiavalots. Cinc mesos després, comencen a tornar, per a desesperació dels venedors artesans legals que, a més, paguen taxes per instal·lar-se en aquesta zona. 

Els venedors legals del Moll de la Fusta, agrupats en el Gremi d'Artesans del Palau del Mar, fa uns quants dies que despleguen pancartes per protestar contra el retorn dels manters a la seva zona de comerç. Aquest dilluns els cartells els han servit, a més, per impedir de forma simbòlica el pas dels turistes cap a la zona dels manters. “Hi ha hagut moments de tensió”, explica Ángeles García, secretària del gremi i propietària d'una de les parades, perquè els manters “cada vegada se senten més forts i legitimats”. “A vegades, tenim por”, afegeix.

Els Mossos d'Esquadra ja no es deixen veure per aquest territori que depèn de l'Autoritat Portuària i que escapa al control competencial de l'ajuntament. Últimament, “sols veiem alguna patrulla d'agents portuaris al final del passeig, però sense intervenir davant el greuge que suposa la venda d'aquests manters per a la resta de comerciants”.