'Desmontando la leyenda negra de la Vampira del Raval'

El cicle de xerrades 'Fem Història - Fem Barcelona' recupera la figura d'Enriqueta Martí, batejada popularment com la 'Vampira del Raval'

2
Es llegeix en minuts

El dimecres 21 d'octubre a les 19.30 hores, en el marc del cicle de xerrades ‘Fem Història – Fem Barcelona’, tornarà a parlar-se d'Enriqueta Martí, batejada popularment com la Vampira del Raval.

La historiadora de l'art i escriptora Elsa Plaza pronunciarà al Centre Cívic Pati Llimona una conferència en què abordarà la necessitat de revisar la història i, com a exemple, utilitzarà aquest cas de la crònica negra de la ciutat.

De fet, Elsa Plaza és autora del llibre ‘Desmuntando el caso de La Vampira del Raval’ i sosté que la que es considera una de les assassines en sèrie de nens més perilloses de la història, Enriqueta Martí, no hauria matat cap nen.

Plaza ha pogut confirmar que ja al seu dia “només” se la va acusar del segrest d'una nena, però que les pressions “de les altes esferes” van fer que se la considerés sospitosa d'haver matat més d'una dotzena de nens.

La realitat desmenteix la llegenda

Els fets es remunten al 1912, quan van detenir Martí al carrer de Ponent, avui carrer de Joaquín Costa, acusada en un primer moment del segrest de la nena Teresita Guitart. La pressió social era molt forta, perquè hi havia diversos nens desapareguts i no es trobava el culpable del delicte.

Segons les informacions oficials del moment, una veïna va alertar que havia vist una nena amb els cabells rapata al pis d'Enriqueta. Teresita va explicar que la dona li havia tallat els cabells i li havia canviat el nom pel de Felicidad.

Segons el testimoni de la menor, Enriqueta li va dir que ja no tenia pares i que ella era la seva nova mare. Després es va informar que al mateix lloc havien trobat una altra nena, Angelita, que suposadament havia sigut testimoni de com Enriqueta matava un altre nen i, també es van trobar allà restes d'ossos.

Plaza explica: “L'únic cert és que Enriqueta va segrestar Teresita per motius que mai coneixerem. El seu advocat va defensar que patia un trastorn per no poder ser mare. Teresita era la seva neboda i ella la cuidava. Respecte als ossos, es va demostrar que eren d'una persona d'uns 25 anys. Ella era curandera i, en aquella època, es pensava que tenir determinats tipus d'ossos a casa portava sort.”

Notícies relacionades

Enriqueta Martí va entrar de seguida a la presó de Reina Amàlia, i encara avui molts sostenen que va morir linxada per les companyes del penal.

La historiadora, no obstant, assegura que, segons el registre de defuncions, la causa “va ser un càncer d'úter, i no només no va morir linxada per les seves companyes, sinó que la van cuidar fins a l'últim moment”. Per Plaza, casos com aquest fan que sigui necessari “revisar la història i contrastar les informacions que apareixen a internet”. 

Temes:

+Barcelona