L'atracció més antiga del Tibidabo compleix 100 anys

El 22 de maig de 1915 es va inaugurar el Ferrocarril Aeri, una de les atraccions més emblemàtiques del Tibidabo que segueix en funcionament després de diverses renovacions

1
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO / Barcelona

El Ferrocarril Aeri va ser la primera gran atracció mecànica d'enginyeria del Tibidabo. Aquest tren monocarril penjat es va construir a partir d'un projecte de l'enginyer en cap del parc, Marià Rubió i Bellver, i el 22 de maig de 1915 va ser inaugurat amb gran expectació.

"La combinació de la conquista del cel amb el tren era una atracció enorme per als barcelonins d'aquella època", explica Marià Hispano, arxiver del fons del Parc d’Atraccions del Tibidabo.

L'última novetat en tecnologia al servei de l'oci

Les dues vagonetes del tren circulaven suspeses a una altura màxima de 25 metres i, per tant, les vistes de la ciutat de Barcelona eren espectaculars: "Als barcelonins els feia la sensació de conquista d'un espai", explica Hispano al referir-se a una època en què la ciutat creixia amb la construcció del barri de l'Eixample.

Llavors, fer un viatge amb el Ferrocarril Aeri costava 50 cèntims (pessetes) i es feia una posada en escena molt similar a la d'un transport habitual: "Hi havia un conductor al primer vagó i també hostesses a cada un dels vagons per fer la sensació de seguretat i de confort", detalla Hispano.

Un segle mantenint la seva essència

L'atracció ha patit poques transformacions al llarg dels 100 anys de vida. La primera va ser el 1980, quan va desaparèixer la figura del conductor. Un període d'11 anys més tard el Ferrocarril Aeri es va robotitzar i va passar a dir-se ‘Aeromàgic’, i la màgia es va convertir en la temàtica central de l'atracció.

Notícies relacionades

El 2005 es va tornar a canviar el nom i es va batejar com ‘El Magatzem de Bruixes i Bruixots’ o ‘Buri-Buri’, nom que ha perdurat fins a l'actualitat.

El Ferrocarril Aeri és l'atracció més antiga del parc que encara està en funcionament.  El segueixen la ‘Talaia’, que es va inaugurar el 1921, i l'avió, que va arribar el 1928.