El pes de l'èxit turístic a Ciutat Vella

Del 'mojito' a la paella

Buscavides i empresaris de fora es llancen a fer l'agost amb els milers de viatgers atrets per un barri amb platja

2
Es llegeix en minuts
PATRICIA CASTÁN / BARCELONA

Entre els cotxes aparcats a la Barceloneta, un grup de pakistanesos preparen mojitos a tota velocitat. Cap exhibició de cocteleria, ni cap eina. Més aviat el súmmum del cutrerio: gel i menta amb les mans. I beguda de tercera divisió. L'objectiu és la venda despreocupada a la platja, sense que la policia els enxampi i intentant confondre el guiri despistat que pot pensar que la  safata que porten és del xiringuito més pròxim. Els llauners completen l'oferta. I els súpers proveeixen teòricament fins a les 23.00 hores d'alcohol aquells que busquen subministrament barat. «Anar bevent pel carrer una cervesa, fins i tot en bicicleta, és una cosa normal aquí», brama Sergio Arnás.

May Casas, també de la Barceloneta diu Prou, se suma a la queixa que l'oferta té un «efecte crida» en el tipus de viatger. I això suposa un cercle viciós. «Abans la gastronomia atreia un estil de turista», argumenten. El nou repertori de menjar  ràpid, patins de lloguer i pisos a peu de mar on s'acostumen a allotjar més viatgers dels contractats donen com a resultat l'atracció d'un turisme més de sol i platja i baix pressupost, addueixen.

Paisatge canviant

Notícies relacionades

Com va avançar aquest diari l'any passat, la pressió immobiliària al passeig de Joan de Borbó va fer disparar la demanda de locals comercials a preu d'or. Un cost que només estan disposats a abonar empresaris de fora (sobretot del Pakistan), que obren supermercats de conveniència -encapçalats per licors variats-, o adquireixen els restaurants de sempre, en els quals mantenen l'antic nom però perpetren paelles a la seva manera, a un preu inferior al dels restaurants tradicionals. A penes un grapat d'autòctons continuen defensant una oferta de qualitat d'arrossos i peixos.

Canviant d'estratègia, la plataforma veïnal va decidir aquesta primavera que abans d'arribar a les manifestacions al carrer (germinades en una assemblea el 12 d'agost passat), tractarien d'imposar al viatger la pedagogia. En l'últim mes han repartit 3.000 fullets que ells mateixos han editat, on expliquen en anglès, francès, italià i alemany que «Barcelona té molt per oferir als visitants que la respecten», però que el barri està «en peu de guerra» contra els incívics i els que s'allotgen als seus pisos. També argumenten com els pisos turístics encareixen la vivenda a la zona, expulsen els veïns i destrueixen l'ambient de barri, amb tantes anades i vingudes de gent de fora amb maletes. La campanya s'acaba aquest cap de setmana. Caldrà veure quin resultat té.