El transport a la ciutat

El taxi reclama el final d'Uber sota l'amenaça d'una aturada indefinida

Un nou grup gremial desvinculat dels sindicats aconsegueix deixar un altre cop Barcelona sense xòfers

L'ajuntament combatrà "la competència deslleial" i l'alcalde no sabia que ahir hi havia vaga

Un moment de la sorollosa manifestació que La Elite va convocar ahir pels carrers del centre de Barcelona per denunciar les aplicacions de mòbil com Uber.

Un moment de la sorollosa manifestació que La Elite va convocar ahir pels carrers del centre de Barcelona per denunciar les aplicacions de mòbil com Uber. / DANNY CAMINAL

3
Es llegeix en minuts
CARLOS MÁRQUEZ DANIEL
BARCELONA

No únicament la política. També alguns gremis comencen a experimentar una certa renovació en el seu engranatge. És el que li està passant al taxi, un sector passional, de vegades incontrolable. Un col·lectiu que ahir es va tornar a deixar la llum verda a casa per aixecar la veu contra aplicacions de mòbil que, segons la seva opinió, són il·legals perquè ofereixen conductors que no paguen impostos, no tenen llicència i no asseguren els seus viatgers. La novetat, i aquí hi ha el canvi des de dins, és que la mobilització la va liderar un grup gremial de recent creació en el taxi metropolità. Es tracta de La Elite, una associació sense càrrecs ni seu social que s'ha convertit en la veu del conductor indignat. Ahir va aconseguir que Barcelona es quedés una vegada més sense taxis, i va amenaçar que, si el Govern no s'afanya a tallar l'aixeta a empreses com Uber, impulsaran una aturada indefinida.

Si alguna cosa se li pot retreure al taxi és la seva nul·la empatia amb els seus mateixos companys en segons quines situacions, amb piquets que executen la seva tasca de manera radical. En anteriors mobilitzacions, fins i tot en algunes que es van organitzar de manera espontània, alguns companys es van enfrontar amb taxistes que circulaven per la ciutat sense tenir ni idea de què anava la cosa. El costum és arrencar-los el mòdul, la peça del sostre, que costa més de 500 euros. Un dineral per a algú que ha vist com la facturació li baixava el 30% en aquests temps nefastos.

Va ser el temor, a més de la indignació davant aplicacions de mòbil que els trepitgen el negoci, el que va provocar que l'aeroport, l'estació de Sants i les terminals d'autobusos i creuers es quedessin sense taxis. Els empresaris del sector, que tenen el 10% de les 10.500 llicències actives, van deixar els cotxes al garatge. I els autònoms, el gruix del col·lectiu, va optar per dedicar la jornada a assumptes propis, o a participar en la protesta convocada a la plaça de Catalunya.

GESTIONAR L'ÈXIT / Van ser més de mil els taxistes que van recórrer el centre de Barcelona camí de la Delegació del Govern, on es va entregar un document en què s'exigeix urgència en l'eliminació d'aplicacions que consideren «competència deslleial». La convocatòria d'ahir presentava una interessant novetat respecte a l'aturada de l'11 de juny a la qual es va unir bona part d'Europa. Llavors van ser els sindicats majoritaris els que es van posar rere la pancarta. També ho va fer La Elite, amb una marxa superior a l'oficial. D'aquell èxit va brotar la mobilització d'ahir, però faria bé aquest grup de conductors de mesurar les seves accions, perquè pot acabar fent enfadar el ciutadà. A primera hora van col·lapsar la Ronda de Dalt amb una marxa lenta que va ser molt mal vista.

Notícies relacionades

Pot ser que estiguin aplicant el que es podria denominar efecte Can Vies. Hi ha qui defensa que l'alcalde es va doblegar davant els okupes de Sants temorós que la violència li mengés terreny electoral. Potser els taxistes hagin arribat a la conclusió que, si fan molt soroll, els faran cas. Per això  flirtegen amb la idea de la vaga indefinida. No tenen el suport, no obstant, dels sindicats que formen la Mesa Tècnica del Taxi, la que negocia amb l'Administració: Sindicat del Taxi de Catalunya, Taxi Companys, Associació Empresarial del Taxi i Coordinadora Metropolitana del Taxi de Barcelona. Aquests consideren que el Govern compleix el compromís de «desmantellar les apps il·legals». I per això no veuen «oportú tornar a parar 24 hores».

Xavier Trias, que ahir desconeixia que hi hagués vaga del taxi a Barcelona, al ser preguntat per la premsa va delegar la resposta municipal en el seu primer tinent d'alcalde. Joaquim Forn va avançar que el govern municipal «combatrà qualsevol competència deslleial d'un sector que viu una crisi important».