MILLORA D'ENLLAÇOS ENTRE DOS CORREDORS DEL BAIX LLOBREGAT

Foment reprèn l'autovia que unirà la A-2 i la C-32

Les obres que s'executen a Sant Boi, Cornellà i el Prat es van parar el 2010

El ministeri acabarà els dos quilòmetres d'autopista i els set nusos viaris del pla

2
Es llegeix en minuts
RAMON COMORERA
BARCELONA

Era una de les víctimes clàssiques de les noves infraestructures de l'àrea metropolitana que van patir el col·lapse del final abrupte, després de l'arribada ídem de la crisi, de la dècada prodigiosa de les obres públiques, i també, per descomptat, de molts anys d'alimentar el dèficit i el deute. Es tracta de la connexió mitjançant un nou tram d'autovia de dos quilòmetres i de set grans enllaços de l'autopista C-32 i de l'autovia A-2 en terrenys de Sant Boi de Llobregat, Cornellà i el Prat. Els treballs es van començar el 2009 i havien de durar dos anys, però es van parar el 2010 a prop ja del final de l'era Zapatero. Des d'aleshores les obres van emmudir com ha passat en bastants altres projectes tant si estaven en execució, licitació o planificació. El Ministeri de Foment va anunciar ahir per sorpresa que les reprèn amb l'objectiu d'acabar-les després d'efectuar una inversió total de 48 milions, cosa que podria passar possiblement el 2015.

Aquest nou tram de via ràpida i de gran capacitat així com els seus nusos viaris és clau per millorar la circulació en els accessos sud de Barcelona. Amb la seva obertura, l'intens trànsit que ha de passar de l'autopista del Garraf (C-32) a l'autovia del Baix Llobregat (A-2) o viceversa s'estalviarà 4,4 quilòmetres de recorregut fins al nus del Llobregat i la pota sud de l'anell de les rondes nascut amb l'eclosió olímpica.

La crisi econòmica ha reduït de forma remarcable el volum general de trànsit, tant lleuger com pesat a la densa regió de Barcelona. Abans que això passés la deficient interconnexió de la xarxa de vies ràpides del Baix Llobregat registrava amb relativa freqüència grans embussos cada vegada que alguna incidència, en particular del transport pesat, restava carrils útils en les hores punta. Amb el complex i discontinu projecte que ara es reprèn es garantirà una notable millora en la fluïdesa circulatòria.

REIVINDICACIÓ / Aquestes obres van ser durant la dècada passada i també en la travessia del desert de la seva paralització una reivindicació reiterada tant de la capital catalana com de les ciutats de l'industrialitzat delta. L'objectiu, o més aviat la necessitat, és millorar els accessos al port ampliat (secularment pendents encara, tot i que ara en procés de licitació parcial) i també a l'aeroport.

Notícies relacionades

Les obres que ara Foment torna a activar, segons va recordar ahir un portaveu del ministeri, «ja no s'aturaran» perquè en l'etapa que dirigeix la seva titular Ana Pastor els projectes s'executen «quan existeixen realment els diners per fer-los realitat».

A més a més del tram d'autovia aquests treballs inclouen els següents set enllaços: de Cornellà a la A-2; de Sant Boi Nord, a la carretera C-245; de Sant Boi-Cornellà com a accés a la primera població en forma de glorieta de gran diàmetre inferior; de Sant Boi Sud, a la C-32; el nus de la C-32 i la carretera B-201, d'accés pel sud des de l'autopista del Garraf; un nou vial al centre direccional del Prat que millora les connexions entre la població i la C-32; i finalment, i també lluny com l'anterior del tram d'autovia, l'enllaç de Mas Blau, a la també autovia B-22.