nou model de MOBILITAT A LA superfície

Barcelona tancarà el mandat amb mitja xarxa ortogonal de bus activa

TMB sumarà al setembre 4 eixos més a una malla que farà el 40% del total de viatges

Trias assegura que la seva «aposta» pel transport públic «es diu autobús»

2
Es llegeix en minuts
CARLOS MÁRQUEZ DANIEL
BARCELONA

Va ser el febrer del 2010, en un acte a la UPC, quan es van presentar els trets principals del que aleshores es coneixia com a Retbus. Eren 12 línies -set de verticals i cinc d'horitzontals- cridades a proporcionar un transport a la superfície d'altes prestacions. Han passat quatre anys, i Barcelona ja té en marxa deu d'aquells eixos, i el 15 de setembre se n'estrenaran quatre més. El projecte de l'alcalde Jordi Hereu es va quedar en un calaix després de perdre les eleccions del 2011. CiU, una vegada estudiat, va decidir ampliar-lo a 28 línies. El més curiós és que el mandat s'acabarà el maig del 2015 amb 14, dues més que les plantejades pel Centre d'Innovació del Transport, i amb un desplegament sobre la ciutat bastant semblant al del Retbus.

Amb els quatre eixos que portarà sota el braç l'inici del curs 2014-2015 -tres de verticals i un d'horitzontal (vegeu el gràfic)-, s'espera que la xarxa ortogonal d'autobusos realitzi diàriament 240.000 viatges, el 40% del total de TMB, que a Barcelona opera 102 línies.  Pel que fa a la velocitat comercial, principal taló d'Aquil·les del transport de superfície, Jaume Tintoré, director d'autobusos de l'empresa, va detallar ahir que els nous traçats circulen a una velocitat un 5% superior a la resta, i que l'objectiu és que superi en el 10% aquells poc més de 12 quilòmetres per hora. Pel que fa a la freqüència de pas, es manté el compromís de tenir un vehicle davant de la parada en una forquilla d'entre cinc i vuit minuts. Xavier Trias, en una subtil i nova manera de deixar clar que el tramvia no és avui cap prioritat, va assegurar que l'«aposta» del seu govern pel transport públic «es diu autobús».

Notícies relacionades

HÍBRIDS AMB PROTESTA / L'anunci sobre l'ampliació de la xarxa ortogonal es va realitzar a la Fira de Barcelona, on l'alcalde presentava les últimes adquisicions de TMB: 20 autobusos híbrids -ja són 132 dels 1.065 que formen la flota- que són el 26% menys contaminants que els de gasoil i que, encara que són més cars, a la llarga resulten més econòmics. La companyia renova anualment una mitjana de 75 vehicles, però el mal moment de TMB, amb un deute de 540 milions d'euros, està obligant a allargar els 14 anys de vida útil de cada unitat.

Mentre l'alcalde reafirmava la seva aposta per la xarxa ortogonal, un dels hits del mandat, al carrer coincidien diferents protestes, entre elles, la de la plataforma Stop Pujades, que demà tornarà al carrer i prepara per dissabte una gran concentració a Sant Jaume. Les autoritats van evitar la porta principal i van esquivar el cara a cara.