Canvis en el transport

Autobús a mig gas

Les persones més grans, les més afectades per l'eliminació de les parades habituals

Els usuaris de la nova xarxa es queixen de falta d'informació en la primera jornada sense vaga

Un dels nous autobusos de la línia D20, a la parada d’El Molino, a l’avinguda del Paral·lel, ahir.

Un dels nous autobusos de la línia D20, a la parada d’El Molino, a l’avinguda del Paral·lel, ahir. / FRANCESC CASALS

5
Es llegeix en minuts
MARINA MUÑOZ BENITO
BARCELONA

Després de la vaga d'autobusos de dilluns i amb certa polèmica sobre els seus possibles avantatges i estalvi de temps, ahir dimarts va entrar en ple funcionament la primera fase de la nova xarxa ortogonal d'autobús de Barcelona, que implementa cinc noves línies (H6, H12, V7, V21 i D20) suplint les antigues 74, 56, 30, 10, 57 i 157. I és que encara que l'intent del consistori de desfer l'enredada troca de la xarxa de bus de la capital té certa lògica i acceptació per a una gran part dels barcelonins, la desinformació i el caos van regnar en la majoria de les noves rutes durant tota la jornada. Les persones més grans, que constitueixen una gran part dels usuaris, són les més afectades.

Les recurrents queixes i preguntes sobre les substitucions de línies als conductors, que van combatre amb paciència i fins i tot amb humor; l'escassa informació dels fullets explicatius, en què només apareix el dibuix de la línia, sense indicar les parades que la integren, i l'eliminació d'algunes d'aquestes, van ser les situacions i temes més recurrents i més comentats dins d'aquests nous autobusos, a més dels dubtes dels intercanvis entre les diferents línies.

Per analitzar els canvis i provar-ne l'efectivitat, EL PERIÓDICO ha realitzat l'experiència de provar quatre recorreguts diferents, comparant el temps de les rutes abans del canvi (divendres, 28 de setembre) i després de la implantació dels nous autobusos (ahir).

V7 I H12

De Sarrià a Tetuan, per la plaça d'Espanya

Divendres passat es va iniciar aquesta ruta agafant l'autobús número 34 a l'avinguda de J. V. Foix-Domínguez i Miralles, que està ubicada a sis minuts a peu de la plaça de Sarrià. La millor opció era parar a Diagonal-Gandesa, al costat d'El Corte Inglés de Diagonal, on es pot agafar, sense fer canvi de parada, l'autobús número 7, que porta, malgrat el dens trànsit i el lent avanç del vehicle, a Metro Tetuan (al costat de la Monumental). Tot en 57 minuts. Ahir, aquesta ruta, feta amb les noves línies, va superar la prova del cotó, i va demostrar un lleuger estalvi de temps respecte a l'anterior. I és que ara, si s'agafa l'autobús V7 a Via Augusta-Els Vergós fins a plaça d'Espanya, i aquí s'agafa l'H12 fins a Metro Tetuan, el recorregut és molt més recte i amb menys voltes que l'anterior i, a més, triga set minuts menys (en total, 50 minuts). «El V7 té menys parades i va més ràpid, abans feia moltíssimes voltes. El canvi es nota», va assegurar ahir la Montserrat, que utilitza cada dia aquesta línia per anar a recollir el seu fill a l'escola. Un dels seus conductors (i bon samarità), no obstant, assenyalava la falta d'informació, cosa amb què tothom ­coincideix. «Vaig agafant gent de parades anul·lades perquè no els vull deixar a terra, crec que s'hauria d'indicar millor la supressió de les parades», assenyalava el treballador, que prefereix no donar el seu nom.

H6 I V21

De Palau Reial a l'Hotel Arts, per Alfons X

Aquest trajecte s'inicia amb la parada de metro de Palau Reial com a punt de partida els dos dies (divendres, 28 de setembre, i dimarts, 2 d'octubre). Divendres passat es prova el recorregut agafant l'autobús número 33, que recorre part de la Diagonal, plena d'autobusos, fins a arribar a la confluència del carrer de Lepant amb el de Mallorca, on s'agafa el número 10. Aquest, que s'ha vist substituït des d'aquest dilluns pel V21, baixa gairebé recte fins a la parada de Metro Ciutadella Vila Olímpica, la més pròxima per arribar a la plaça dels Voluntaris Olímpics i a l'Hotel Arts. Tot, en 46 minuts. Ahir, en canvi, aquest trajecte, malgrat donar la sensació de no fer tantes voltes, va sobrepassar el temps del primer. Agafant l'H6 al centre de la Diagonal -on joves universitaris de la UPC criticaven la menor freqüència d'aquest en comparació amb l'antic 74-, s'arriba fins a Metro Alfons X, punt d'intercanvi per agafar la V21, que porta fins a Metro Ciutadella Vila Olímpica. Tot en 54 minuts, vuit més que la ruta feta divendres passat.

D20, V21 I H6

De Drassanes a Verge de Montserrat, per

Marítim i Alfons X

Aquesta ruta, més que cap altra, va demostrar el complex serpentejat i continus girs i canvis de direccions (a més dels problemes dels vehicles en doble fila dels carrers secundaris) que havien de patir els usuaris de bus de la ciutat per fer segons quins recorreguts. Com el de la plaça de les Drassanes a l'avinguda de la Mare de Déu de Montserrat amb la Bisbal. Divendres es va agafar el bus número 20 al Paral·lel (av. Paral·lel-Drassanes), fins a Roger de Llúria-Mallorca. Sense canviar de parada, es va agafar el bus número 39 fins a l'adreça en qüestió (avinguda de la Mare de Déu de Montserrat amb la Bisbal). Tot amb una durada de 54 minuts. La d'ahir es va iniciar a la mateixa parada agafant la D20, que patia un retard de més de 20 minuts i de la qual els usuaris critiquen la seva freqüència (davant la del 57 i la del 157). Posteriorment, es va fer transbord a passeig Marítim i es va agafar la V21, i després, a Metro Alfons X, la H6. En total, 82 minuts.

H12 I V21

Notícies relacionades

D'Europa a Montbau, per la Monumental

El trajecte comença amb la parada de plaça Europa com a punt de partida els dos dies. Divendres, amb una durada de 69 minuts, la ruta es va iniciar amb l'autobús 46, fins a la plaça d'Espanya. D'aquí, es va canviar al 27, fins a Montbau. Ahir dimarts, aquesta va ser una altra de les rutes que van passar l'examen de la nova xarxa d'autobusos. En 67 minuts es va fer tot el recorregut, agafant l'H12 a la plaça Europa fins a la Monumental, on es fa el canvi a la línia V21, que arriba fins a Montbau. «És una línia molt completa i a tots els que viuen al costat d'Ikea els anirà genial», assenyalava Concha Moreno, una usuària que ha decidit canviar el cotxe per l'autobús. «A més, l'H12 connecta directament amb el Besòs», afegeix, com a element positiu.