BALANÇ positiu de la interrupció per obres més important de la xarxa

Rodalies ha estat més puntual durant el llarg tall de Sants

L'ús diferent de les vies a l'Hospitalet, un canvi pendent, apuja l'índex al 98,2%

Renfe perd 500.000 viatgers en 24 dies sense trens per la cobertura fins a la Riera Blanca

Represa del servei de rodalies des de Sants / {periodico}

2
Es llegeix en minuts
RAMON COMORERA
BARCELONA

El tall de Rodalies més important efectuat fins ara a causa del ja llarg historial d'obres a la xarxa ferroviària metropolitana va acabar ahir amb un balanç positiu i una bona notícia inesperada. Durant els 24 dies en què els 21.000 trens que han prestat servei en aquest període no han circulat entre l'estació de Sants i les de l'Hospitalet (ramal nord) i Bellvitge (sud) pels treballs de cobertura de les vies fins a la Riera Blanca, la puntualitat ha augmentat del 94% al 98,25%. La principal xacra de Renfe ha millorat, així, quatre punts gràcies al nou ús provisional de la platja de vies de l'estació de l'Hospitalet, punt estratègic i crític on van el 66% dels combois. Aquests resultats, aconseguits en una situació excepcional, avalen, segons va dir ahir el coordinador de Rodalies de Catalunya, Marc García, un estudi sobre la necessitat de reformar la zona.

El responsable de la Generalitat, titular del servei, va afegir que el Ministeri de Foment, titular de la infraestructura, ja ha iniciat la redacció del projecte constructiu d'una remodelació que ha de permetre, en un futur encara indeterminat, millorar les prestacions de la complexa i enrevessada xarxa, especialment el compliment dels horaris. En aquests canvis s'inclou la nova estructura de vies molt més eficient que preveu el pla de rodalies, amb quatre línies passants de recorreguts en paral·lel per la costa i l'interior, sense creuaments que siguin un llast per al servei com els de les zones de Sants i el Clot-Aragó.

PLA ALTERNATIU / El vast pla alternatiu de transport dissenyat conjuntament per totes les administracions durant el tall, i que només en informació ha costat cinc milions d'euros, ha funcionat «raonablement bé», segons va explicar ahir el director de Rodalies de Renfe, Miguel Ángel Remacha, enmig d'una estació de Sants que a primera hora va recobrar la normalitat.

Durant el silenci ferroviari del 4 al 27 d'agost s'ha mantingut l'allargament previst de 20 minuts (amb una oscil·lació del 10%) en els viatges de Rodalies, i de 45 minuts en les rutes dels combois regionals i de llarg recorregut, va dir Remacha. En aquest temps va destacar que només s'han presentat 90 reclamacions per endarreriments, pèrdua d'enllaços o altres causes, xifra que va comparar amb els 6,3 milions de viatgers registrats.

Notícies relacionades

El tall ha representat per a Renfe la pèrdua, això sí, d'entre 400.000 i 500.000 usuaris, el 6,6%. Tot i així, Remacha va relativitzar la dada ja que Rodalies ha guanyat des de començament d'any el 4% de clients respecte al 2010 i espera acabar el 2011 amb una pujada d'entre quatre i cinc milions. El responsable ferroviari va destacar que amb la contractació de 312 informadors s'havia aconseguit l'objectiu que qualsevol passatger tingués a la vista una persona d'assistència a les estacions afectades.

Els Ferrocarrils van ser, juntament amb el metro a l'Hospitalet, l'alternativa per prosseguir viatge a Bellvitge. Durant els 24 dies de tall, 671.000 viatgers van usar aquests trens entre Gornal i plaça d'Espanya, el 147% més respecte al 2010, segons l'operadora. Per Gornal van passar 232.000 persones, un augment del 619%.