Anar al contingut

MILLORES EN UN GRAN VIAL DEGRADAT DE L'EIXAMPLE

El projecte del passeig de Sant Joan es remata amb un corredor verd

L'àrea de Medi Ambient hi incorpora una filera central d'arbrat i noves zones de vegetació

L'ajuntament invertirà dos milions d'euros en el manteniment del tram entre Tetuan i la Diagonal

PATRICIA CASTÁN
BARCELONA

Ha calgut aguantar uns quants anys de projectes i contraprojectes, recollir centenars de firmes veï- nals, suportar les desavinences entre partits polítics i patir tots els inconvenients de conviure amb una via tan degradada a nivell urbanístic com el passeig de Sant Joan. Però al final, la recompensa ha arribat en forma d'un pla de reforma (de Tetuan a Arc de Triomf) que no només està consensuat a nivell municipal i veïnal, sinó que acaba d'incorporar tot un seguit de millores aportades per l'àrea de Medi Ambient que es traduiran en un passeig més verd, més frondós i més atractiu que el presentat en un primer moment per l'ajuntament fa un parell de mesos. Com a colofó, s'invertiran dos milions d'euros per a la dignificació del tram pendent que va de Tetuan a la Diagonal.

L'ajuntament feia anys que dissenyava esbossos que no només implicaven la reforma integral del passeig, sinó que integraven un suposat corredor verd que havia de connectar, en un futur, la Ciutadella amb els Tres Turons. El pols final entre la fórmula de bulevard (que es va imposar a petició veïnal) o de rambla va endarrerir la proposta final del corredor, en què l'àrea de Medi Ambient, liderada per Imma Mayol (ICV-EUiA), ha treballat al llarg dels últims mesos. La regidora adverteix que no serà un corredor verd en el ple sentit de la paraula, ja que el disseny del vial impedeix el suficient grau de densitat de vegetació. Tot i això, la fórmula aportada converteix l'inicial corredor cívic en un "amb molts elements de corredor verd, i el millora", apunta.

Les modificacions incorporades no alteren la secció bàsica definida per al passeig (amb un carril de trànsit i un de bus per sentit i voreres de 17 metres d'ample), però l'enriqueixen estèticament i ecològicament parlant. Per començar, l'espai central de bicis que havia de separar els dos sentits del trànsit rodat inclourà un lineal de nous arbres que, de passada, donaran ombra al carril bici. L'efecte final serà tenyir de verd una part de la calçada, que seguirà sent àmplia --en total, 16 metres d'ample--, detalla el gerent de Medi Ambient, Jordi Campillo.

ZONES D'ESTADA I DE JOCS

Per una altra part, en lloc d'incorporar escocells als actuals arbres del passeig, es crearan espais amb parterres enjardinats, que enriqueixin la vegetació i permetin la incorporació de noves espècies d'arbres, que serien compatibles amb els existents. També s'introduiran espais de terra tova amb una lleugera inclinació per separar visualment les zones de la calçada annexa. La configuració de les voreres (amb parades de bus i entrades de pàrquing) no permet grans espais verds continuats, però l'ajuntament treballarà en diferents petites àrees configurades al voltant dels arbres, en zones sense serveis. L'ús serà doble, o bé acollirà "zones d'estada", amb bancs per descansar, o bé acollirà àrees de jocs infantils, afegeix Mayol.

A més, el disseny vegetal apostarà per l'entrada en joc de diverses tipologies d'arbre amb flor de color, per donar més cromatisme al passeig en funció de cada estació de l'any, explica el gerent. En conjunt, la diversitat verda, amb més espècie arbustiva, pretén afavorir la biodiversitat, reduir la contaminació i generar frescor.

Sabent que l'altre tram, de Tetuan a la Diagonal, quedarà pendent per al pròxim mandat, l'ajuntament destinarà ara dos milions d'euros per efectuar millores urgents en el deteriorat paviment i la xarxa de reg que, en aquest cas, seran un avanç --aprofitable-- de la futura reforma integral.