CONSEQÜÈNCIES DEL TALL DE SUBMINISTRAMENT DEL JULIOL

Endesa acaba els pagaments a particulars per l'apagada

La companyia ha abonat un total de 10 milions a uns 80.000 usuaris

2
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO / BARCELONA

Els últims dies molts afectats per l'apagada del 23 de juliol passat han descobert que, finalment, Fecsa Endesa els ha transferit al seu compte bancari la indemnització pactada a nivell particular. La companyia ha finalitzat el pagament als afectats particulars que es van quedar sense llum i van reclamar compensacions, segons van assenyalar fonts de la companyia elèctrica a l'agència de notícies Europa Press. En total han estat 80.000 usuaris dels 323.337 totals que van estar sense electricitat, alguns durant diverses hores i altres durant dies. Les indemnitzacions sumen 10 milions d'euros.

Els pagaments repartits entre els usuaris oscil.len entre els 60 i els 300 euros, depenent del temps que el client afectat va passar sense subministrament elèctric i del nombre de persones que habitaven la vivenda. La mitjana de les indemnitzacions ha estat de 125 euros.

Endesa va iniciar els tràmits per compensar els afectats per l'apagada fa tres mesos. Per a això va destinar 450 persones a treballs d'atenció directa a clients, tot i que va destacar que es tractava d'un "avançament" mentre es determinava "qui hauria de pagar" les indemnitzacions.

Finalment, la Generalitat ha obert expedient sancionador tant a Red Eléctrica de España (REE) com a Fecsa Endesa per la seva responsabilitat en l'incident, en tots dos casos per falta de manteniment de les seves instal.lacions. L'expedient sancionador suposarà a aquestes empreses una multa econòmica d'un valor que encara s'ha de determinar, però que pot oscil.lar entre els 600.000 euros i els 30 milions d'euros, tal com marca la normativa estatal.

Els 80.000 afectats que van tramitar les seves queixes de forma individual van pactar diferents quantitats amb la companyia elèctrica. La majoria ho van fer per telèfon i, després d'arribar a un acord (molt ràpid si la xifra se situava per sota dels 122 euros), van esperar durant setmanes el pagament. Molts han rebut la transferència durant les últimes setmanes. Per contra, encara s'estan tramitant les compensacions als comerciants i empresaris afectats.

També queda pendent arribar a un acord amb unes mil persones que estan agrupades i són representades pel Col.lectiu Ronda, que reclamen un mínim de 300 euros d'indemnització.

Notícies relacionades

INFORME

Segons assegura l'informe que va elaborar la Comissió Nacional d'Energia (CNE) sobre l'apagada, els clients que es van quedar sense subministrament elèctric per culpa de l'avaria en un cable de 220 quilowatts van ser 20.455 més que els afectats per l'avaria del cable de 110 quilovolts. Del total de 323.337 afectats, 171.896 depenien del cable de 220 kV (propietat de Red Eléctrica de España), mentre que 151.441 ho feien del de 110 kV (propietat de Fecsa Endesa). Un total de 268.613 casos van ser a Barcelona, i 49.988, a l'Hospitalet de Llobregat.