NOVETAT
Jean Echenoz evoca els últims anys de Ravel
El novel.lista francès recrea el període en què el músic va crear les obres més famoses
AJean Echenoz sempre li ha agradat la música de Maurice Ravel, però no s'imaginava que escriuria un llibre sobre el compositor que recrea els 10 últims anys de la seva existència. "La meva primera idea era escriure una novel.la situada als anys 30 en què coincidissin personatges reals i de ficció", admet Echenoz. Ravel, cèlebre autor del Bolero, li va venir de seguida a la ment i l'enigmàtica figura li va robar el cor. "La seva música ha sigut molt important per a mi i la conec des de la infància", va dir l'escriptor, que sempre ha considerat enigmàtiques la casa i l'aparença física del compositor.
El llibre d'Echenoz introdueix el lector en uns anys intensos de la vida de l'artista. "En els últims 10 anys Ravel va viure la seva època de més glòria, en què se'l va considerar el compositor més gran de la seva època amb Stravinsky", va recordar. Però també va suposar el seu declivi a causa d'una malaltia degenerativa.
Notícies relacionadesEchenoz va escoltar el Bolero molts cops mentre escrivia l'obra, un híbrid que uneix elements biogràfics i altres d'afegits per recrear els agitats anys 30. "El llibre és una reconstrucció d'aquells anys, probable i pròxima al que va passar, però és ficció", aclareix. L'autor no fabula sobre la seva vida sentimental, de la qual se sap ben poc. Echenoz manté la incògnita sobre si li agradaven els homes o les dones. "El que sí que sé és que va demanar la mà a dues dones i totes dues el van rebutjar", diu.
Satisfet amb l'experiència de centrar-se en la vida d'un ésser real, Echenoz avança que prepara un nou llibre d'aquest estil. I guarda en secret el personatge elegit.
- Desnonament massiu Els desallotjats del B9 acampen sota una sortida de la C-31 a Badalona i Albiol diu que farà desmuntar les tendes
- Anàlisi L’advocat Martín-Duarte
- Urbanitat BCN aprova la nova ordenança de civisme, en vigor a principis del 2026
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Previsió meteorològica L’episodi de pluges intenses «estàtic» s’acarnissa a Badalona, el Maresme i el Vallès a l’espera de més precipitacions
- Crisi ramadera L’últim senglar infectat canvia l’escenari: «Reforçarem la vigilància en l’entorn de Sant Cugat per detectar més casos»
- Professor i pedagog Mor als 87 anys Joaquim Arenas, un dels pares de la immersió lingüística
- Escàndol internacional Trump, Clinton i la trama Epstein d’abús sexual: les claus
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
