CULTURA

Ron Mueck revoluciona l'art amb unes insòlites escultures humanes

Els crítics es divideixen davant l'obra del polèmic artista nascut a Austràlia i establert a Londres

Els internautes de tot el món fan circular per la xarxa fotografies dels sorprenents treballs

1
Es llegeix en minuts
BEGOÑA ARCE / LONDRES

Humanes, massa humanes. Esgotades pel cansament, vulnerables, absents, acabades de néixer o marcades per la vellesa, les figures de silicona i acrílics de Ron Mueck estan inquietament vives o mortes. L'hi-

perrealisme, la perfecció de cada detall i també les dimensions desconcertants de les escultures de l'artista australià establert a Londres, n'han fet un fenomen en el món de l'art contemporani. Mentre la crítica es divideix davant de la seva obra, els internautes fan circular fotos dels seus treballs, que fins i tot a través de l'ordinador resulten extremadament xocants.

Mueck, de 49 anys, fill d'uns joguinaires i creador ell mateix de titelles i marionetes per a la televisió i la publicitat, va fer el salt cap al món de l'art ara fa una dècada, quan el col.leccionista Charles Saatchi va veure una petita peça seva, Pinocchio. Saatchi li va encarregar una escultura per a Sensation, l'exposició de joves talents que aleshores preparava a la Royal Academy. El resultat va ser Dead dad, el cadàver en dimensions reduïdes d'un home nu, que va causar polèmica perquè el model era el seu pare. El cos mostra detalls de l'anatomia, tendons, venes, arrugues, el borrissol del pubis, el sexe, les línies dels palmells de les mans. Una ficció que no pot ser més real.

Notícies relacionades

PECES MONUMENTALS

L'essència sencera de l'estil de Mueck ja es pot trobar aleshores, en aquell debut, amb què es va donar a conèixer. Després vindrien les peces monumentals, mares parteres amb el cordó umbilical sortint-los encara de la vagina i el nounat sobre el ventre nu (Mother and child), adolescents avergonyits del seu propi cos (Gost) o Big Man, la peça d'1,83 metres d'altura, d'un home nu en un racó, enfonsat en la soledat i la melancolia. El naixement, la mort, les dificultats de l'existència, aquest és el món de Mueck que detesta el sentimentalisme. La seva exposició, l'any passat a Escòcia, va ser la més popular de les realitzades per un artista contemporani britànic l'any 2006. Actualment exposa a la National Gallery d'Ottawa (Canadà) fins al proper mes de maig.