OBRES EN UN MONUMENT DE BARCELONA

Una grua gegant talla l'avinguda de la Catedral

La plataforma muntarà un altre braç de 90 metres per restaurar l'església

El tancament de la porta principal del temple agafa molts visitants per sorpresa

2
Es llegeix en minuts
JORDI SUBIRANA / BARCELONA

L'avinguda de la Catedral té aquesta setmana un aspecte molt poc habitual. Els treballs per aixecar, davant del temple, una grua de més de 90 metres d'altura van obligar a tancar bona part de la via de vianants. La grua, que estarà instal.lada al Pla de la Seu prop d'un any, s'utilitzarà per restaurar la catedral barcelonina.

El muntatge de la grua no s'acabarà fins divendres que ve. Segons els tècnics, és una feina complexa que es porta a terme amb una altra grua de més de 90 tones de pes que des d'ahir ocupa la calçada central de l'avinguda. Amb aquesta enorme plataforma, que va despertar la curiositat de nombrosos transeünts, els operaris uniran les peces i muntaran la grua que restaurarà la catedral. Segons la Guàrdia Urbana, el trasllat es va saldar sense incidències importants en el trànsit.

Com a conseqüència d'aquests treballs, la porta principal de la catedral estarà tancada fins dissabte. Diferents cartells informatius en català, castellà i anglès amb mapes --penjats a les tanques que barren el pas al centre de l'avinguda de la Catedral-- desvien els visitants cap a les entrades del carrer del Bisbe (claustre) i de la plaça de Sant Iu. Però ni tan sols així es va aconseguir ahir evitar que nombrosos visitants, sobretot els estrangers, es perdessin i no sabessin on dirigir-se.

TREBALLS AL CIMBORI

La grua servirà per restaurar el cimbori (base de la cúpula), que es troba a 84 metres d'altura. Ja s'han acabat els treballs de les torres laterals de la façana, així com el coronament i les creus, i les estàtues que en formen part. Ara es treballa a la façana, en carreus i contraforts, que està en molt mal estat. Més endavant s'hauran de portar a terme reformes a la torre de les campanes i a les portes de Santa Eulàlia i de la Pietat, on es produeixen despreniments, segons fonts del Bisbat de Barcelona.

Notícies relacionades

Un dels principals problemes que els tècnics han d'afrontar és l'oxidació, a causa de les filtracions d'aigua, de 500 grapes de ferro forjat que sostenen la façana neogòtica --a cavall entre els segles XIX i XX--, situada sobre l'anterior, del segle XV. L'augment de volum del ferro oxidat fragmenta les pedres. Els tècnics canvien les grapes de ferro forjat per grapes de titani i les pedres fissurades per altres portades de Montjuïc i Escòcia.

L'obra està previst que s'acabi el 2009, però el ritme dels treballs el marcaran les aportacions que han de fer l'Arquebisbat de Barcelona, l'Ajuntament de Barcelona, la Generalitat i el Govern central, segons diferents fonts. El pressupost de les reformes és de 5,2 milions d'euros. D'aquests, l'arquebisbat i l'ajuntament paguen 1,7 milions cada un; la Generalitat hi aporta 300.000 euros, i l'Executiu central, un milió i mig. No es pot descartar un possible retard en la restauració de la catedral.