05 d’abr 2020

Anar al contingut

LA CRISI INSTITUCIONAL BLAUGRANA

El 'Barçagate' encara el seu 'dia D'

La junta directiva exigirà a Bartomeu un gest contundent davant de l'escàndol de la trama de comptes difamatoris

El responsable de l'empresa I3 Ventures revela que va discutir l'«abast» del projecte amb el president del club

Rafael Tapounet

El 'Barçagate' encara el seu 'dia D'

JORDI COTRINA

Després de protagonitzar un primer intent, no especialment exitós, de temperar els ànims a les oficines del Camp Nou durant la reunió de la comissió delegada convocada dimecres per sufocar la crisi oberta per la trama de comptes difamatoris –el que ja es coneix com a ‘Barçagate’ o ‘Bartogate’, a elegir–, Josep Maria Bartomeu s’enfrontarà divendres a les preguntes i els retrets de la junta directiva per complet en una trobada en la qual, a més de noves explicacions, s’espera del president blaugrana algun gest contundent que podria ser en forma d’acomiadament.

És tal el malestar que han generat entre alguns directius i executius les revelacions dels últims dies –en especial, l’existència d’un contracte amb l’empresa I3 Ventures per un import que totes les veus del sector consultades consideren fora de mercat–, que no es pot descartar un escenari de rebel·lió interna si Bartomeu no posa sobre la taula alguna mesura executiva que delimiti les responsabilitats i castigui l’atzagaiada. I a ningú se li escapa que aquí la peça més cobejada és el cap del responsable de l’àrea de Presidència, Jaume Masferrer, a qui fonts del club atribueixen obertament la polèmica contractació.

990.000 euros

Una contractació de la qual ahir va parlar als micròfons de Catalunya Ràdio l’administrador únic d’I3 Ventures, l’uruguaià Carlos Ibáñez, que va assegurar que l’acord subscrit amb el club limitava la comesa de l’empresa a «monitorar tota l’activitat dels comptes del Barça i tot el que hagi de veure amb el Barça», sense generar continguts «ni negatius ni positius». Per aquest treball, tal com va reconèixer el mateix Ibáñez, I3 Ventures percebia 198.000 euros anuals. Com que la relació contractual es va iniciar el 2017 i tenia vigència fins al 2021, la xifra total ascendia a 990.000 euros.

En el curs de les seves explicacions, el director de l’empresa va donar resposta a un dels principals interrogants que es van suscitar quan va esclatar l’escàndol, relatiu al grau de coneixement i participació de Bartomeu en la decisió de contractar els serveis d’I3 Ventures. «Nosaltres ens vam presentar al club i el club ens va contactar, i a partir d’allà va sorgir el contracte –va relatar Ibáñez–. En la presentació, on es discuteix l’abast del projecte, Bartomeu hi era».

Pagament fraccionat

La revelació que el president era present ja en aquesta primera reunió no els va passar desapercebuda als directius descontents, que l’aprofitaran per exigir-li avui una explicació detallada sobre els termes de l’acord i sobre els motius que van portar el club a proposar una fórmula de pagament fraccionat que li permetia esquivar la supervisió de la comissió delegada, que ha de donar la seva aprovació a totes les contractacions que superin els 200.000 euros.

Carlos Ibáñez va negar rotundament que des d’I3 Ventures es generessin els continguts dels comptes que difamaven a les xarxes socials a diverses personalitats de l’entorn barcelonista, una qüestió que, segons va apuntar Bartomeu en l’acte de presentació de Martin Braithwaite, està sent objecte d’una investigació interna en el club. «Quan tinguem més dades, us convocarem», va dir als periodistes.

¿Qui condueix el vehicle?

El que sí que va admetre Ibáñez és la vinculació d’un d’aquests comptes, ‘Respeto y Deporte’, amb la seva empresa, tot i que va insistir a desmarcar-se del contingut dels missatges. «És un canal que neix a Facebook, però nosaltres el que registrem és el domini. És com si un té una cotxera i algú li lloga un vehicle però no sap qui el condueix. Responsabilitat, sí. Autor de continguts, no. Aquest és un compte d’opinió, però no és insultant, no fa apologia del delicte, no publica notícies. Dona opinió. Jo tinc la cotxera, però no condueixo el vehicle. No som responsables del que s’hi diu».

La principal pregunta que avui haurà de respondre Bartomeu als membres de la seva junta és precisament aquesta: ¿Qui condueix el cotxe? I arran d’aquesta unes quantes més: ¿Cap a on es dirigeix? ¿Amb quin propòsit? ¿A quin preu? De les respostes del president dependrà que el vehicle barcelonista comenci a redreçar el rumb o acceleri en la seva carrera cap a un penya-segat tallat en sec.