ACTUALITZACIÓ DE L'EMBLEMA

El Barça remodela l'escut

La directiva barcelonista presenta un redisseny en què desapareixen les lletres, augmenta la presència del blaugrana i la pilota es fa més gran

El club entén que no és un canvi radical, sinó una evolució per fer front a les noves necessitats digitals i de consum de continguts

zentauroepp45225722 nuevo escudo del fc barcelona bara180927194419

zentauroepp45225722 nuevo escudo del fc barcelona bara180927194419

2
Es llegeix en minuts
Albert Guasch
Albert Guasch

Periodista

ver +

L’actualització i modernització del FC Barcelona ha arribat al’escut. Després d’un any i mig de sigil·lós treball al costat d’una empresa externa, el club ha presentat un redisseny tranquil, lluny del canvi radical de la Juventus, per posar un exemple de modificació recent. Pretén ser una evolució del dibuix actual per fer front a les noves necessitats digitals i de consum de continguts. La modificació ha de ser aprovada al’Assemblea de Compromissaris, el 20 d’octubre, perquè així consta als estatuts. Coses d’aquest club.

El nou escut se sintetitza en una idea: més blaugrana i més pilota. Desapareixeran les sigles FCB. L’espai que deixen les lletres l’ocuparan les franges blaugrana i també la pilota, que apareix més gran. Amb això es remarca la idea simbòlica que al centre de l’entitat, per molt gegant que sigui, figura la pilota i una forma pròpia de jugar-lo. Es redueixen els colors, de set a cinc. I les barres blaugrana es fan més àmplies, per la qual cosa es perd una franja de blau i una altra de grana. La senyera, segons el club, adquireix lluminositat.

Guanyar nitidesa

Hi han hagut 11 canvis d’escut en els 120 anys d’història del club. L’última variació es va produir el 2002. Va ser obra de Claret Serrahima, que ha sigut consultat sobre el nou disseny. També el publicista Lluís Bassat. De fet, el club ha volgut fer partícip de la novetat un representatiu nombre de jugadors, exjugadors, exdirectius i personalitats destacades de l’entorn barcelonista.

“El 2002 no existia Facebook, ni Instagram, ni aplicacions de mòbil. Amb aquest canvi es pretén guanyar una nitidesa en tots aquests suports i visibilitat des de la distància que ara no té”, explica Guillem Graell, director de Marca Barça. “No és un canvi revolucionari. És fidel a la història del club, a les seves arrels, i suposa posar-nos al dia en el que el món ens demana”.

L’evolució dels escuts del FC Barcelona fins a l’actualitat.

Si la votació prospera (cal una majoria qualificada, és a dir, dos terços de l’Assemblea de Compromissaris), el nou escut no es veurà a la samarreta del primer equip fins a la temporada que ve. Per a aquest curs és impossible: la producció de les samarretes ja està feta per part de Nike des de fa mesos.

El club, a través dels seus responsables de l’àrea de la Marca Barça, ha analitzat el redisseny emprès per molts clubs en temps recents i com ha reaccionat l’entorn respectiu. La Juventus, el Manchester City, l’Atlètic de Madrid... Assumeix que, com amb les samarretes, hi haurà qui li agradi i a qui no. Però remarca la necessitat de l’actualització, que no afecta la forma d’olla tan singular i pròpia de l’escut barcelonista. Això no s’ha tocat.

La paraula Barça, sense registrar

En tot aquesta adaptació als nous temps digitals, el FC Barcelona ha abordat més canvis. Les sigles FCB no només desapareixeran de l’escut sinó que també es deixaran de fer servir en tots els àmbits de l’entitat perquè així ho aconsella el departament de màrqueting per projectar millor la marca al món.

Notícies relacionades

“No ens fa únics”, expliquen des del club en al·lusió al Bayern de Munic, que també utilitza FCB. El Barça serà Barça i serà FC Barcelona. Exclusivament. I a partir d’ara s’utilitzarà una sola tipografia unificada, també pròpia. 

Tot aquest procés va propiciar un descobriment sorprenent: fins ara, el vocable Barça no estava registrat enlloc. S’assumia que algú ho havia ja fet fa anys. Doncs no. Això, evidentment, ja s’ha reparat.