AUTOMOCIÓ

Reyes Maroto admet que l’automoció ha de reduir la seva dependència productiva de tercers mercats

  • La ministra d’Indústria, Comerç i Turisme destaca a l’Automobile que Espanya i Europa necessiten reduir la seva dependència productiva de tercers mercats.

  • Maroto avança un pla de desenvolupament de la cadena de valor per a l’electrificació que el Govern central vol presentar abans de final d’any.

Reyes Maroto admet que l’automoció ha de reduir la seva dependència productiva de tercers mercats
3
Es llegeix en minuts
Álex Soler
Álex Soler

Periodista

Especialista en motor, mobilitat elèctrica i indústria de l'automòbil

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Espanya i Europa han d’invertir i treballar per millorar la seva autonomia estratègica en matèria de producció dels components clau en la nova mobilitat, és a dir, en xips i bateries. Aquesta és la conclusió que es desprèn de la intervenció de Reyes Maroto, ministra d’Indústria, Comerç i Turisme, al fòrum Els reptes de l’electrificació de la mobilitat celebrat en el marc de l’Automobile Barcelona i organitzat per l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac) i el mateix saló.

«Des del Govern no només som conscients de la revolució del sector de l’automòbil, sinó que, a més, hem posat de manifest que en volem ser part, que volem acompanyar i animar el sector privat per contribuir en aquesta transició que aborda l’automoció espanyola», ha començat la ministra, que ha repassat algunes de les decisions preses per l’executiu per recolzar la indústria, com el Perte d’automoció aprovat al juliol, amb 4.300 milions d’euros, el pla Moves III, amb 400 milions ampliables a 800 milions, o el recentment anunciat pla Moves específic perquè les empreses renovin la seva flota de vehicles, dotat amb 50 milions d’euros. Així mateix, ha avançat que el ministeri treballa en un programa de desenvolupament de la cadena de valor per a l’electrificació. «Volem anunciar-lo abans de final d’any. Aquest pla ens permetrà invertir en tota la cadena de valor i en la fabricació de bateries i piles d’hidrogen».

Dependència d’altres mercats

Maroto ha anunciat: «Ben aviat constituirem una aliança pel vehicle privat que mostrarà la col·laboració publicoprivada que ens permetrà liderar la mobilitat del futur fent que Espanya en sigui protagonista». En aquest sentit, la ministra ha admès que la dependència que té la indústria de tercers mercats és «molt important» i ha confirmat que els projectes que es portaran a terme per recolzar la transició cap a l’electromobilitat «hauran d’estar orientats a millorar la nostra autonomia estratègica». Es pot recordar que les firmes asiàtiques concentren la major part de la producció mundial de bateries i de xips, element que està causant problemes a totes les marques automobilístiques per la seva escassetat i del qual Europa només acobla el 10% mundial.

De fet, Reyes Maroto ha admès: «Ens preocupa l’escassetat de xips. La solució a mitjà termini és tenir la producció del component a Europa». «Avui amb prou feines fabriquem el 10% i Europa té plans per fabricar un 20% el 2030. Tot i així, hem de ser més ambiciosos, perquè només el sector de l’automòbil concentra el 40% de tota la quota de xips del món. Hem de donar una solució a mitjà termini», ha afegit després de reconèixer la tasca dels fabricants pels ajustos productius per adaptar-se a la situació i traslladar-los el suport del Govern. A més, ha agraït a «totes les marques presents al saló» per «fer el pas a models electrificats».

Fa falta infraestructura de càrrega i bateries

Notícies relacionades

Des de la Comissió Europea, Clara de la Torre ha advertit que, per complir el pacte verd aprovat per la CE, que busca la neutralitat climàtica el 2050, «les emissions del transport haurien de disminuir en un 90% d’aquí al 2050». «És un gran repte, perquè és un dels sectors que han augmentat les seves emissions des de 1990», ha afegit. De la Torre ha destacat l’impacte de les restriccions europees en matèria d’emissions que «han motivat que les vendes de vehicles de baixes emissions augmentin i la seva quota de mercat arribés a l’11% a la UE el 2020, pujant des del 3% del 2019». «En els primers mesos del 2021, la quota era del 16%», ha apuntat.

No obstant, De la Torre ha recordat que «és important invertir en infraestructures de càrrega. Inversions que s’han de combinar amb la producció de bateries i en R+D+i per desenvolupar bateries més sostenibles i competitives». «Només arribarem a obtenir l’objectiu si accelerem els esforços a tots els sectors de l’economia», ha conclòs.