Anar al contingut

AUTOMOCIÓ

Curiositats del Saló al llarg de la seva història

Fem un recorregut per totes les edicions destacant els fets més curiosos

L'any 2009 el Saló va aconseguir el rècord d'assistència amb 1.146.209 visitants

Xavier Pérez

Curiositats del Saló al llarg de la seva història

Al saló de l’automòbil del 1969 es va presentar el mític Seat 1430, un dels cotxes més importants del moment, que segur que també va estrenar la primera autopista de peatge d’Espanya el 2 de juny d’aquell any. Va ser el tram Montgat-Mataró de l’autopista que unia el Maresme amb Barcelona des de la plaça de les Glòries.

Seat i el salt cap al futur de l’electrificació. A tot el glamur d’una gamma estructurada amb l’Ibiza, el León i els seus models SUV Arona, Ateca i Tarraco, Seat mostra aquest any les seves últimes creacions en electrificació. La proposta de mobilitat urbana amb el Minimo (quadricicle elèctric), el Cupra Formentor (el primer model híbrid endollable de la marca) i el Seat el-Born (primer elèctric 100%).

1994 i el saló més efímer L’edició del 75 aniversari va ser una sorpresa: només va durar un dia. El 1994 el saló de l’automòbil era biennal, i el 1993 ja s’havia fet una edició. Però la xifra de 75 anys era per celebrar-la i per això es va organitzar una jornada d’homenatge a l’esforç de la ciutat i de la Fira per organitzar la mostra de l’automòbil des del 1919. El rei Joan Carles i la reina Sofia van presidir el sopar de gala.

Que la sort t’acompanyi L’edició del Centenari comptarà amb un valor afegit. Fira de Barcelona i l’ONCE han arribat a un acord perquè el sorteig del dissabte 18 de maig tingui l’Automobile Barcelona com a protagonista del cupó d’aquell dia. 300.000 euros al comptat i un sou mensual de 5.000 euros durant 20 anys. 

1927 i el final dels Elizalde. L’edició del 1927, la tercera que es va celebrar de la mostra dedicada a l’automòbil, va ser l’última per als models de la marca barcelonina Elizalde. Entre les últimes creacions que van mostrar va destacar un cupè muntat sobre el xassís d’un 518 (amb 80 CV de potència i 160 km/h).

2011: Q3, l’Audi ‘espanyol’. L’any 2011 el saló de l’automòbil va presentar en societat l’Audi Q3, el primer model de la marca alemanya fabricat a la planta de Seat Martorell. El SUV que es va ensenyar a la mostra de Barcelona muntava un motor de 367 CV. L’Audi Q3 es va fabricar aquí, a la factoria de la marca espanyola, fins a principis del 2018 per ser reemplaçat per la producció del nou Audi A1.

1933: Mercedes-Benz i la suspensió independent A l’edició del 1933 es va exposar al recinte de Montjuïc el primer cotxe de la història equipat de sèrie amb una suspensió independent. Es va tractar del Mercedes-Benz 170. L’eix oscil·lant era una de les seves característiques més destacades. Aquest tipus de construcció feia que les rodes no perdessin adherència a la calçada ni a les carreteres amb més sotracs.

L’edició de l’any 1977, els visitants del Saló Internacional de l’Automòbil de Barcelona van poder contemplar el primer telèfon sense fil pensat per a cotxe. El va presentar Telefónica i la xarxa de repetidors que existia a l’època només permetia la comunicació en un radi de 40 quilòmetres, i només a Madrid o Barcelona.

Cine ‘sobre rodes’ el 1971. Del 24 d’abril al 4 de maig del 1971 es va celebrar la 23a edició del saló de l’automòbil i com a activitat complementària es va organitzar el Primer Cicle de Cine de l’Automòbil. Es van projectar pel·lícules com ‘La cursa del segle’, ‘Grand Prix’, ‘500 millas’ i ‘Peligro, línea 7000.’

El rècord. L’edició de l’any 2009 va marcar una fita en l’era moderna del saló internacional de l’automòbil de Barcelona ja que va comptar amb una afluència rècord de públic amb 1.146.209 visitants. La mostra venia d’anys molt bons. El 2003, el 2005 i el 2007 van acudir a Montjuïc 1.083.000, 1.103.427 i 1.045.165 visitants, respectivament.