Anar al contingut

XARXES SOCIALS DIRIGIDES A MENORS

¿Què hi ha darrere de les plataformes web que no coneixen els adults?

Les plataformes Musical.ly i ThisCrush estan acabant amb l'autoestima de molts adolescents

Joaquim Moral

¿Què hi ha darrere de les plataformes web que no coneixen els adults?

Per als més grans  de 20 anys, les plataformes Musical.ly i ThisCrush, han de resultar desconegudes, però per a la majoria de joves i adolescents són eines imprescindibles en el seu ecosistema de l’institut i que, lluny de ser educatives o d’utilitat, estan acabant amb la reputació i l’autoestima  de molts d’ells.

La plataforma Musical.ly es defineix com una xarxa social audiovisual, on es creen i es comparteixen vídeos breus en els quals es fan ‘playbacks’ o ‘covers’ de cançons actuals. És similar a Snapchat i permet gravar vídeos de fins a 15 segons on sona una cançó de fons i l’usuari pot cantar o ballar. Això no sembla gaire innovador, però l’'app' és la número u entre les 'apps’ gratuïtes a l’App Store a vint països i acumula aquest any 90 milions de nous usuaris.

Vídeos accessibles a tothom 

A més, encara que sembli una 'app' innocent i que hi estiguin registrats també artistes i 'influencers', el problema està que no té restricció d’edat mínima per a la creació de perfils, per la qual cosa, nens i nenes de qualsevol edat hi poden accedir i hi poden fer vídeos mostrant cos i rostre (sense cap permís explícit) i pujar-los a la plataforma , on, probablement, sense que ells se n’assabentin, milers de persones més tindran accés als continguts.

Petició per al tancament de ThisCrush

D’altra banda, ens trobem amb ThisCrush, amb una petició a change.org per al seu tancament, és una altra de les xarxes socials estrella per a joves de 12 fins a 20 anys, en la qual es pretén trobar parella –o el que es coneix com a 'crushes' o 'enamoraments sobtats’–, tot i que la majoria de vegades no funcioni així. De fet, contrari al seu objectiu, s’ha convertit en un catalitzador per al ciberassetjament actual, que s’estén amb els seus tentacles fora de les escoles a partir d’'apps’ com aquesta i contra el qual ni tan sols els seus creadors reaccionen; és més, posen èmfasi en el fet que ells «no són mainaderes» i que són els pares i mares els que haurien d’estar atents.

La plataforma genera un link exclusiu per a cada usuari, un perfil personal, que els joves comparteixen a les xarxes socials, i hi poden penjar la seva foto i el nom d’usuari i plantejar preguntes i respondre missatges, sense importar-ne l’índole. Els esmentats missatges són públics i poden ser anònims, per la qual cosa, en moltes ocasions, permeten fer arribar insults, vexacions, revelacions de secrets, declaracions, i tot això en públic, sense cap tipus de control.

Degradar la imatge dels menors

En definitiva, la tasca dels grans, encara que no tinguin fills, és començar a reflexionar sobre la importància de conèixer com aquestes i altres plataformes estan degradant la imatge dels més petits i els adults no ens n’estem assabentant. Tot i que com a majors d’edat (de més de 20 anys, aproximadament) estiguem fora del radi d’influència de molts de menors, la conscienciació al respecte de l’ús que ells fan d’internet és una aportació rellevant per fer el primer pas cap a la ciberseguretat dels qui són més vulnerables a la xarxa. En vista d’això, companyies com Twitter ja han pres mesures i s’espera que totes les tecnològiques ho facin també.

Basant-nos en la categoria Ciberseguretat de l’'appteca'  d’apps4citizens, hem considerat rellevant fer una reflexió sobre l’ús d’aquestes 'apps’ per part dels més joves. Apps4citizens té per objectiu promoure l’ús de les aplicacions com un instrument tecnològic al servei de la ciutadania, que funciona a través del compromís social col·lectiu. Si voleu conèixer més coses sobre el projecte, entreu al web d’apps4citizens i seguiu els nostres comptes de Twitter i Facebook.

Per oferir-li la millor experiència possible estem canviant el nostre sistema de comentaris, que passa a ser Disqus, que gestiona 50 milions de comentaris en mitjans d'arreu del món cada mes. Ens disculpem si aquests primers dies hi ha algun procés extra de 'login' o si el servei no funciona al 100%.