Fundada el maig del 2020

Capchase, la fintech espanyola que vol abaratir el finançament d’empreses emergents

  • L’empresa emergent presenta un model de finançament que vol ser una alternativa al capital de risc i al deute

  • Fundada el maig del 2020, Capchase té el 90% dels seus clients als Estats Units

Capchase, la fintech espanyola que vol abaratir el finançament d’empreses emergents

Activos

5
Es llegeix en minuts
María Refojos
María Refojos

Redactora del suplement 'actius'

ver +

El model de subscripció no és nou. Fa anys que plataformes com Spotify o Netflix funcionen a Espanya i són potser els exemples més coneguts d’empreses que l’utilitzen, però es tracta d’un sistema que s’ha estès a tota mena de producte o servei de venda ‘online’, des de botigues de roba, a maquillatge, passant per vi o cervesa, serveis legals, de comptabilitat o de formació. 

Els quatre fundadors de Capchase van identificar aquesta tendència a l’alça del model de pagament per subscripció, també molt habitual en el sector que ells coneixien pels seus treballs, el de les empreses de SaaS (Software com a Servei), que permeten accedir a solucions tecnològiques sense necessitat d’instal·lació o infraestructura. I es van escarrassar per trobar la manera de vincular-los tots dos (sector i mètode de pagament) amb l’última tecnologia financera. 

La solució la van trobar en un dels principals problemes que s’havien trobat, de forma directa, en la seva etapa com a operadors SaaS: trobar finançament. A l’utilitzar un sistema de subscripció, normalment amb contractes anuals però amb quotes que es paguen mes a mes, les empreses SaaS que estan començant la seva activitat troben difícil comptar amb prou diners per anar millorant la seva infraestructura i potenciant les seves capacitats. 

Creixement explosiu

Ja amb la idea de constituir-se en una opció de finançament complementària o alternativa, en pocs mesos van posar en marxa el projecte. El maig del 2020, Miguel Fernández, Luis Basagoiti, Ignacio Moreno (tres ‘ex Geoblink’) i Przemek Gpotferyd van fundar l’empresa emergent. A l’agost ja havien aixecat 4,6 milions de dòlars procedents d’exdirectius de Paypal, Affirm, Google o Uber d’una ronda d’inversió de capital llavor. I el gener d’aquest any anunciaven l’assoliment d’haver captat 60 milions de dòlars més d’i80 Group, firma financera especialitzada en empreses innovadores de fintech i proptech.

«El sector SaaS (software as a service) va passar per un creixement explosiu a causa del treball en remot (per exemple, ¿qui coneixia Zoom abans?). Construir un producte per servir un mercat tan gran, i amb un creixement tan exagerat facilita molt tots els processos, des d’aixecar capital a trobar talent i vendre el teu producte», comenta Moreno davant la pregunta de quin és el secret per atraure fons de Silicon Valley en temps rècord i enmig d’una pandèmia mundial. 

La proposta de Capchase, que ha aconseguit seduir aquests grans inversors nord-americans, és (per paradoxal que sembli) fugir-ne. És a dir, el que aquesta empresa emergent fa és oferir suport econòmic a les companyies SaaS avançant-los els diners dels seus contractes de subscripció el mateix dia que han captat el seu nou client, perquè no hagin d’acudir a rondes de finançament o a demanar un crèdit.

Aquesta empresa planteja un model de finançament programàtic o just-in-time, a través del que presten «el capital que necessiten, quan el necessiten», partint del que serien els ingressos previstos. «Són models on coneixes la teva caixa futura, és predictible. La nostra tesi és que aquesta predictibilitat hauria de permetre aquestes companyies a finançar-se amb les seves pròpies vendes futures. ¿Per què recórrer a un finançament tan car com a capital de risc si pots portar al present aquests ingressos futurs per poder créixer amb les teves pròpies vendes?», descriu Ignacio Moreno, enginyer aeroespacial. 

La comissió que cobren als seus clients, que oscil·la entre el 5 i el 10%, és segons l’opinió dels seus fundadors un preu molt més avantatjós que el del model de finançament «extremament car» del capital de risc. ¿La raó? «Que implica vendre part de la teva companyia als fons», detalla el cofundador. En aquest sentit, la companyia assegura que els fundadors que opten per finançar-se amb Capchase es lliuren, de mitjana, del 16% de dilució, ja que o bé necessitaran demanar menys diners, per la qual cosa la reducció del seu percentatge accionarial per donar entrada de nous socis serà menor, o bé podran retardar noves rondes fins en vuit mesos. 

 Demanar diners per prestar diners

Capchase ha desemborsat fins ara desenes de milions de dòlars en negocis SaaS de ràpid creixement, superant les expectatives tant dels seus fundadors com dels seus inversors. De fet, les previsions per al primer exercici contemplen arribar als 10 milions d’euros d’ingressos recurrents, segons confirmen. 

Per dir-ho d’una forma senzilla, al llarg d’aquests mesos els fundadors de Capchase han demanat diners a inversors (i han diluït la seva participació) per poder prestar diners a empreses emergents que no vulguin recórrer a aquest tipus de finançament. No obstant, asseguren que el risc està controlat, i per a això confien en el mètode i la plataforma que han desenvolupat: es connecten als sistemes de gestió de subscripcions dels seus clients i monitoritzen els pagaments a temps real. Han dissenyat un «motor de risc» que els permet entendre d’una «manera profunda» la salut financera dels seus clients i ajustar la seva exposició en funció d’aquesta informació. 

«La nostra exposició en el temps a aquest risc és bastant limitada», afirma Ignacio Moreno, que afegeix que en la fase actual en la qual es troben estan sent «molt conservadors» a l’hora d’acceptar empreses emergents per finançar.

Notícies relacionades

Fins ara han caçat el 90% dels seus clients als Estats Units, país en el qual es trobaven els fundadors quan van crear el projecte. No obstant, segons indiquen estan començant a operar també a Europa. «La diversitat de clients és bastant àmplia, des de companyies amb poc més d’un any de recorregut i 1 o 2 milions de dòlars de facturació anual, a empreses emergents i més consolidades amb més de 90 milions de dòlars de facturació», descriu Moreno. També són heterogenis quant a tipologia: si bé el més comú són companyies SaaS B2B, compten entre els seus usuaris amb models B2C.

El pla d’acció de Capchase per als pròxims mesos és «continuar creixent a aquest ritme». «Ara mateix estem entre les cinc empreses emergents que més ràpid creixen a Nova York i Europa», assegura Moreno. Per a això estan construint la seva plataforma 100% digital des d’Espanya i Europa i ampliant equip, que ja està format per 40 persones.

Temes:

Empreses