Tecnologia

El ‘blockchain’ arriba al món dels cromos de futbol amb Sorare

  • La companyia és la primera de futbol ‘fantasy’ que ofereix targetes digitals dels principals campions de les lligues europees

El ‘blockchain’ arriba al món dels cromos de futbol amb Sorare
Es llegeix en minuts
Marta Gracia
Marta Gracia

Redactora del suplement 'actius'

ver +

El ‘blockchain’ comença a formar part de la societat, a poc a poc. Encara queda molt camí perquè estigui instal·lat en el nostre dia a dia de manera sistemàtica, però cada vegada és més present. Un exemple és Sorare. Un ‘marketplace’ on els usuaris poden col·leccionar, buscar i intercanviar uns cromos esportius digitals oficials. Aquests col·leccionables poden ser utilitzats tant a la plataforma de futbol ‘fantasy’ de Sorare com en molts altres jocs que es dissenyin entorn d’aquestes targetes d’ús lliure per altres desenvolupadors de jocs. 

Nicolás Julia, cofundador i CEO de Sorare, explica que la idea va sorgir perquè les empreses del sector de cromos esportius com Magic o Panini «mai van aconseguir transformar digitalment el negoci». Va ser llavors quan van decidir utilitzar la tecnologia blockchain i van crear targetes digitals de jugadors de futbol en edicions limitades i oficials protegides davant còpies, i que a més poden ser utilitzades pels usuaris tant com a objecte de col·lecció com per jugar en jocs de futbol ‘fantasy’.

Sorare és la primera empresa de futbol ‘fantasy’ que ofereix targetes digitals dels principals campions de lliga d’Europa. Prop de 130 clubs de tot el món formen ja part de la seva plataforma i participen activament en el creixement del joc, incloent Champions europees com Liverpool, Paris Saint-Germain, Bayern de Munic o Juventus, entre d’altres. A la Lliga espanyola la companyia té acords amb quatre clubs: Reial Madrid, València CF, Atlètic de Madrid i Reial Betis Balompié. L’objectiu de Sorare és incorporar les 20 principals lligues de tot el món. La missió de la companyia és convertir-se en el joc dins del joc on els usuaris poden connectar amb la seva passió. Sorare ha arribat a un volum mensual de vendes de targetes de 3,5 milions d’euros el gener del 2021 a 120 països. 

El futbol és una passió que comparteixen més de 4.000 milions d’aficionats d’un punta a l’altra del planeta, però les actuals restriccions per la pandèmia obliguen els aficionats a mantenir-se allunyats dels camps. En aquesta situació, els cromos col·leccionables i el futbol ‘fantasy’ són per a ells una manera de sentir-se més a prop del seu esport favorit i de disfrutar de les competicions, i gràcies a la tecnologia, l’experiència és cada vegada més immersiva.

Com va començar

Sorare va començar el març del 2019 de la mà de dos fundadors: Nicolás Julia i Arien Montfort. En aquests tres anys «hem aconseguit no només ser rendibles, sinó també multiplicar el nostre volum de negoci per deu i haver aconseguit la confiança d’importants inversors», explica Julia. I és que alguns d’aquests inversors són molt coneguts com Gerard Piqué, Antoine Griezmann i André Schuerrle. A més, compten amb gairebé 130 clubs (entre els quals diversos espanyols, com el Reial Madrid o el València CF) i amb més de 80.000 usuaris.

Julia assegura que va ser fàcil convèncer aquests jugadors perquè invertissin en la companyia. «Està clar que als futbolistes els agrada el futbol, i aquesta és una formidable manera de mantenir l’emoció del joc i la passió que cada aficionat sent per uns colors, especialment en aquests moments en què assistir al camp és més complicat», explica el CEO de Sorare. Però no és l’única condició que tenen, ja que coincideix que són empresaris: «Han vist el potencial de negoci en un dels sectors que millor coneixen i que més diners mouen al voltant del món».

En paraules de Nicolás Julia: Sorare és una versió del joc que manté l’emoció i l’essència del futbol i que ho fa en el terreny digital que actualment ho impregna tot. I no només per als futbolistes pot ser un negoci, siguin inversors o no, «també per als clubs aquesta és una nova font d’ingressos que no existia fins ara, ja que els permet arribar a una audiència encara més gran i a un sector del públic més jove que es mou a Internet». Els clubs són, cada vegada més, marques comercials, i «hem aconseguit atraure’ls i firmar acords amb ells mostrant-los que som una empresa seriosa, sòlida i una plataforma d’ingressos i de ‘branding’».

A Espanya creix l’interès per Sorare

El valor total de les targetes digitals venudes des del desembre del 2019 a Espanya ascendeix a 300.000 euros. La base d’usuaris ha crescut un 80% mensual en els últims tres mesos, molt per sobre de la mitjana de països, que està en un 55% mensual. «Estem encantats de veure com cada vegada més usuaris espanyols interactuen a Sorare», puntualitza el CEO. I el que és més important, actualment hi ha quatre clubs de la Lliga espanyola de primera línia: Reial Madrid, València CF, Atlètic de Madrid i Reial Betis Balompié. «La nostra ambició és que poc a poc s’hi vagin sumant la resta i que per a finals d’any comptem amb la lliga al complet i els aficionats espanyols puguin interactuar amb els seus clubs i jugadors favorits», explica.

La companyia va tancar al febrer una ronda de finançament per 40 milions d’euros. Gràcies a aquests diners tenen plans de futur. La seva idea més immediata és reforçar la implantació de la plataforma i el desenvolupament d’una ‘app’ mòbil on els usuaris puguin tenir una millor experiència, i afegir a més la compatibilitat directa amb xarxes socials perquè la connexió amb altres aficionats sigui més fluida i directa encara. 

Notícies relacionades

Per poder aconseguir-ho, Sorare està reclutant enginyers i desenvolupadors mòbils experts en ‘gaming’, i esperem triplicar l’equip d’aquí a finals d’any, arribant als 30 empleats a les nostres oficines centrals a París. També podrien obrir noves oficines cap al 2022 depenent de les necessitats i del talent que vagin trobant.

El seu objectiu és arribar a milions d’usuaris en un termini de 3-5 anys, perquè creuen fermament que el futbol ‘fantasy’ pot arribar a ser el joc número u per als aficionats mentre veuen els partits. «Volem ser un joc dins d’aquest bonic joc que és el futbol, i oferir així als aficionats una plataforma on poden celebrar, compartir i disfrutar de la seva passió», conclou el CEO de Sorare.