Noves oportunitats de negoci

Les crisis aguditzen l’enginy: l’emprenedoria es reforça amb la pandèmia

  • L’informe de l’OBS indica que el 2020 van créixer les oportunitats de negoci, les noves idees i l’emprenedoria

  • El 60% de les empreses emergents preveu continuar creixent durant el 2021

Les crisis aguditzen l’enginy: l’emprenedoria es reforça amb la pandèmia

Pixabay

4
Es llegeix en minuts
Alicia Navarro
Alicia Navarro

Redactora del suplement 'actius'

ver +

La pandèmia ha provocat una crisi econòmica sense precedents. Centenars d’empreses han hagut de tancar deixant milers de treballadors sense feina. No obstant, alguns han aconseguit sortir reforçats d’aquesta situació. ‘Start-ups’ que neixen amb idees revolucionàries o empreses ja existents que s’adapten per treure més profit a la crisi. «El sector de l’emprenedoria ha sortit amb bona salut de la pandèmia», assegura Lluís Soldevila, investigador de l’OBS Business School i creador de l’informe «Els emprenedors després de la Covid-19».

L’informe indica que el 2020 van créixer les oportunitats de negoci, les noves idees i l’emprenedoria, i així ho indiquen les dades excepcionalment bones pel que fa a les patents (les sol·licituds van augmentar un 16%). De fet, entre el gener i el setembre del 2020, l’OEPM va rebre també un 30% més de sol·licituds de Models d’Utilitat (les conegudes com a patents menors), i va tenir un creixement del 2% en sol·licituds de registre per a noms comercials.

«En temps de crisi s’aguditza l’enginy perquè hi ha més necessitat i menys diners, i per tant s’han d’optimitzar», assegura Soldevilla com a explicació a aquest auge de l’emprenedoria. «Hi ha hagut un canvi de paradigma, tenim la ment més oberta i se’ns presenten noves oportunitats perquè som més observadors i intentem solucionar problemes reals i concrets», continua.

Diferents tipus d’emprenedors postpandèmics

Diferents tipus d’emprenedors postpandèmicsSoldevilla destaca que els emprenedors actuals es poden dividir en dos grups: els que es van llançar a la piscina a causa de la pandèmia i els que ja havien iniciat un negoci abans de l’aparició de la Covid-19. Respecte als primers, l’expert assenyala que a molts la pandèmia els va posar contra les cordes i la seva sortida va ser llançar-se a emprendre. «A aquests els ha costat molt més arrencar, trobar inversió per la incertesa. O la idea era claríssima o si no potser no era el millor moment», explica. Per la seva banda, els que ja tenien un negoci, segons Soldevilla, han hagut de fer algun tomb perquè el mercat s’havia parat. «Han hagut de pivotar, fer petits cops de timó perquè ateses les noves condicions, la proposta de valor continués vàlida».

A més, l’informe d’OBS també destaca que el 60% de les empreses emergents preveuen continuar creixent durant el 2021. No obstant, malgrat aquestes bones xifres, alguns d’aquests desenvolupaments van sorgir com a resposta directa a curt termini a la crisi i tornaran al nivell normal un cop es contingui la Covid-19. No obstant, d’altres perduraran, creant una disrupció digital a llarg termini que donarà forma a les empreses en les pròximes dècades. Aquí és on Soldevilla diferencia entre idees conjunturals i estructurals. I posa com a exemple: «Els que es dediquen a fer mascaretes han guanyat molts diners però això d’aquí 2 o 3 anys s’acabarà, en canvi els que han vist que els avis necessiten més assistència i la tecnologia pot ajudar, doncs és una idea que ve per quedar-se perquè cada vegada hi ha mes avis».

En aquest sentit, l’informe indica que alguns dels sectors que semblen tenir més possibilitats de créixer són l’educació en línia, la salut i el benestar, els SAAS i les eines de treball en remot, l’e-Commerce, els jocs ‘online’, els e-Sports i les plataformes de streaming, la farmàcia i els laboratoris, i els coworkings.

Reptes a futur

Reptes a futurTot i que la pandèmia s’ha revelat com un moment propici per crear nous projectes, ara el realment complicat és fer que l’empresa perduri en el temps. «Estem en un negoci en què el 90% de les idees no sortiran a la superfície», adverteix Soldevilla. En aquesta línia, destaca que els dos grans reptes a què ha de fer front un emprenedor són trobar diners i clients. Aquestes dues prioritats continuen existint després de la pandèmia, però segons l’expert han variat la seva rellevància. «Ara el focus és trobar nous clients, ha guanyat molt més pes, abans de la pandèmia era més important trobar els diners però ara és més difícil identificar qui són els clients», explica.

Notícies relacionades

Les dones emprenedores, les més perjudicades

Les dones emprenedores, les més perjudicadesNo obstant, aquesta etapa de creixement que viu l’emprenedoria implica una mala notícia: les dones emprenedores han sigut les grans perjudicades de la pandèmia. Elles solen liderar negocis del sector serveis, el més afectat per la Covid-19. «Emprenen més en aquest sector perquè és el que ofereix una flexibilitat més gran i facilitat de conciliació, ja que encara hi recau el pes de l’atenció a la família», explica Soldevilla. No obstant, la desigualtat entre homes i dones emprenedors va més enllà dels límits de la crisi. De fet, les emprenedores comencen els seus negocis amb menys capital que els homes ja que quan sol·liciten préstecs solen rebre un terç menys de diners que els seus equivalents homes. Només el 25% de les dones empresàries busquen finançament pel 34% dels homes. Moltes financen els seus negocis amb diners propis.