Empresa familiar

Fini, l’empresa de llaminadures murciana celebra 50 anys presència mundial

  • La companyia celebra el seu mig segle amb la creació de Fini Company, la nova marca corporativa global de la companyia

Fini, l’empresa de llaminadures murciana celebra 50 anys presència mundial
4
Es llegeix en minuts
Marta Gracia
Marta Gracia

Redactora del suplement 'actius'

ver +

Les llaminadures són un caprici que moltes vegades cal donar-se per sentir-se millor, per endolcir el dia o simplement perquè venen de gust. ¿Qui no n’ha menjat alguna vegada de Fini? Aquesta empresa murciana fa 50 anys amb la creació de Fini Company, la nova marca corporativa global de la companyia. I és que en aquest mig segle no ha trobat fronteres i ha recorregut món, arribant a tenir filials internacionals a Colòmbia, Itàlia, Xile, Regne Unit, França, Portugal i el Perú.

A més de les filials, Fini és una companyia que exporta entre el 75% i el 80% dels productes, venen a més de 100 països i produeixen prop de 90.000 tones de llaminadures cada any. «Gràcies a la nostra estratègia d’internacionalització, tenim una gran rellevància al mercat global», assegura Manolo Sánchez, CEO mundial de Fini Company. L’expansió internacional va començar als anys 90 i el 2001 van apostar pel Brasil, on van inaugurar la primera fàbrica, perquè fins aleshores només tenien la d’Espanya a Molina de Segura (Múrcia).

«L’arribada al Brasil va causar una revolució com a conseqüència de la introducció de noves categories de llaminadures totalment desconegudes al país», assegura Manolo Sánchez. De fet, van ser els primers fabricants de caramels de gelatina, de núvols i més recentment de regalèssia; «aposta difícil, perquè va suposar haver d’educar els clients i consumidors en productes totalment desconeguts fins llavors», apunta. El domini de Fini al mercat brasiler en aquestes categories representa entre el 70% i 90% de la quota de mercat en les diferents categories.

Canvi al món de les llaminadures

Fini Golosinas és una empresa familiar que va començar el 1971 com una petita fàbrica de xiclet artesanal. Manuel Sánchez Cano va muntar una empresa de licors i alhora es va fixar en el sector de les llaminadures. Tot i que en un primer moment va mantenir les dues coses, finalment es va decantar per la producció de llaminadures. «En aquella època s’aprenia amb el sistema de prova/error a través dels diversos intents i fracassos», explica el CEO mundial. L’equip humà era mínim i no hi havia un laboratori en què provar les fórmules abans d’aplicar-les. Però amb el temps van anar augmentant les línies de producció i contractant treballadors. Ara són més de 2.500 treballadors en total.

En 50 anys les llaminadures han canviat molt. Quan van començar, les creacions eren productes «bàsics i senzills». En el cas de Fini, amb xiclets píndola i el xiclet rodet (el que s’enrotlla), en què Fini va saber trobar l’oportunitat, perquè hi havia una necessitat de mercat a Espanya en aquells moments. En aquests moments són el fabricant de llaminadures espanyol més gran, amb una «importància rotunda» en les famílies de caramel de gelatina, regalèssia, núvols, xiclet, caramel dur, caramel amb pal i caramel masticable.

 Manolo Sánchez ho té clar: «En aquest sector és fonamental la innovació per sorprendre els clients i consumidors». En el seu cas, aquesta innovació va en la genètica d’empresa i «ens trobem constantment avaluant i analitzant amb el departament d’R+D+I totes les vies possibles per oferir els millors productes i més sorprenents, fins i tot avançant-nos a la mateixa demanda».

Com trampejar les crisis

 «Com en la resta dels sectors, amb les llaminadures hem hagut d’adaptar-nos al context del moment en temps rècord, tant en les demandes del mercat com en les dels consumidors», explica el CEO. Però reconeix que gràcies al bon posicionament abans de la Covid-19, Fini ha sigut l’empresa que més ha crescut en les categories en què actuen, amb un creixement del 43% durant l’any 2020. «La Covid-19 ens ha obligat a ser més eficients i ha accelerat el procés de digitalització», assenyala.

 Respecte a la comercialització, durant aquest últim any s’ha notat un alentiment del canal impuls a causa del tancament d’establiments a conseqüència de la Covid-19, cosa que ha provocat una migració de volums al canal modern.

Notícies relacionades

Aquesta no és la primera crisi econòmica que viu Fini, perquè en 50 anys n’han hagut de trampejar unes quantes i d totes se n’han pogut sortir. «Es trampegen gràcies al nostre bon posicionament global i a la nostra capacitat d’adaptació. Ens reforcem en les èpoques de més èxit per ser capaços de superar les més difícils», comenta Manolo Sánchez, i afirma que si no fos d’aquesta manera seria complicat tirar endavant.

 Ara Fini té en marxa un pla estratègic a 3 anys (2021 a 2024) amb uns objectius principals que es resumeixen en la internacionalització del negoci, el procés de digitalització i sostenibilitat, i «la constant innovació per continuar sent líders del sector per als consumidors». A Fini sempre estan en continu moviment, experimentant amb nous productes que continuïn sorprenent arreu del món. «Les sorpreses estan assegurades», conclou Sánchez.