SOSTENIBILITAT

Espanya avança cap a una mobilitat 100% elèctrica

  • La companyia Power Dot instal·larà 2.000 punts de càrrega fins al 2025 amb una inversió total de 25 milions d’euros a Espanya

Espanya avança cap a una mobilitat 100% elèctrica
Es llegeix en minuts
Marta Gracia
Marta Gracia

Redactora del suplement 'actius'

ver +

La societat és cada vegada més conscient de la importància de cuidar l’entorn on vivim. La pandèmia ha portat algunes reflexions, com la necessitat de tenir en compte el medi ambient i la sostenibilitat. Per això, a poc a poc, Espanya avança cap a una mobilitat sostenible. «Ja queden molt pocs dubtes que el futur de la mobilitat serà 100% elèctric», apunta João Seabra, ‘country manager’ per a Espanya de Power Dot. 

Espanya té una trajectòria positiva. Les matriculacions de vehicles elèctrics van pujar l’any passat un 64% fins a un total de 20.156 unitats, segons l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions, Anfac. Un augment que contrasta amb la caiguda de vendes de vehicles del 32%. Segons assenyala Seabra, la principal causa d’aquest creixement exponencial es deu a la creació del pla Moves pel Govern central. Un pla de 100 milions d’euros repartit per les comunitats autònomes enfocat a ajudar a la compra de vehicles elèctrics autònoms, persones físiques, entitats privades i públiques.

Malgrat aquest avanç significatiu el 2020, Espanya va retardada pels anys anteriors. El percentatge de vehicles elèctrics a Espanya va quedar molt per darrere de molts països europeus. El 2019 era de menys de l’1,4%, comparat amb Portugal (6%), Holanda (16%) o Noruega (55%). Tots aquests països tenen una cosa en comú: «Tenien ja incentius públics a la compra de vehicles elèctrics més atractius que els oferts pel Govern espanyol en aquella època».

Tal com explica Seabra, els incentius governamentals són una part fonamental en la decisió de compra de vehicles elèctrics, però hi ha altres factors igual o més importants. «Diversos estudis demostren que un dels principals factors és la falta d’infraestructura pública per carregar vehicles elèctrics», afegeix. Espanya aquí se situa a la cua Europea en punts de càrrega. A mitjans del 2020, n’hi havia 7.600, molt per darrere dels països nòrdics o de França, que pretén arribar als 100.000 en aquest 2021. «Això és una enorme barrera en el moment de decisió dels espanyols, perquè la gran majoria no té manera de carregar el cotxe a casa», explica el ‘country manager’ per a Espanya de Power Dot. 

La necessitat de més carregadors

João Seabra explica que Power Dot vol solucionar el problema de la falta de carregadors de cotxes. «Volem ser una part important en el desenvolupament de la infraestructura espanyola, facilitant la decisió dels espanyols en el moment de compra d’un vehicle i ajudant a reduir dràsticament les emissions de carboni, instal·lant punts de càrrega en locals d’accés públic», explica. 

Tal com comenta la transformació cap a una mobilitat 100% elèctrica es farà si les entitats involucrades treballen amb el mateix objectiu. Power Dot està tenint una receptivitat molt bona per part de les empreses espanyoles per poder instal·lar els seus carregadors. A França i Portugal ja tenen bastants punts de càrrega i el país lusità té aliances amb Uber, McDonad’s, Intermarché o CBRE. «Estem ja en contacte amb diverses empreses de diferents mides i de diferents sectors i totes van demostrar bastant interès a saber més sobre la nostra solució», assenyala sobre la seva expansió a Espanya.

Power Dot fa també tota la manutenció, assegurant-nos que els nostres clients no tenen cap tipus de preocupació. Treballen també de la mà dels fabricants que tenen els models de carregadors més avançats del mercat i estan molt enfocats en l’experiència del client final: «Sempre que hi ha un problema amb un carregador el solucionem de forma gairebé instantània».

Tenen grans expectatives amb la seva entrada al mercat espanyol. Així, el seu objectiu és instal·lar 2.000 punts de càrrega fins al 2025 amb una inversió total de 25 milions d’euros. «Estem ja treballant de la mà de diverses empreses espanyoles instal·ladores de carregadors per garantir que aconseguim executar el nostre pla en qualsevol punt del país», comenta.

Power Dot vol arribar al màxim de locals on els espanyols ho necessitin, per «ajudar a una ràpida transformació cap al cotxe elèctric fa falta un carregador en una zona d’accés públic que l’usuari visiti amb freqüència». Per això, la companyia de carregadors s’enfoca en espais comercials com ara supermercats o centres comercials, però també «volem garantir que qualsevol persona pot fer un viatge més llarg sense tenir preocupacions de no tenir on carregar». Per això no exclouen cap tipus de solució: «L’important és que aconseguim arribar al màxim nombre de persones per accelerar el canvi de les ciutats espanyoles a l’objectiu de zero emissions».

Notícies relacionades

Power Dot cobra un valor per cada quilowatt (kW) consumit. La càrrega de vehicles elèctrics no és una cosa lineal. És a dir, un cotxe amb un 80% de càrrega tardarà molt més a carregar el 20% que un cotxe amb 10% de càrrega. «Per això la manera més justa de cobrar a l’usuari serà sempre pels kW consumits i no pel temps de càrrega», assenyala Seabra. El preu per kW canvia depenent del tipus de carregador que sigui utilitzat. Tenen carregadors de diferents potències: lents (7.4 kWh, 11 kWh), semiràpids (22 kWh), ràpids (50 kWh) o ultraràpids (de 100 a 200 kWh). «Com més gran sigui la potència, més elevat és el preu per kW consumit, ja que el client aconseguirà augmentar la seva autonomia en un període de temps bastant més reduït», diu.

Temes:

Mobilitat