Solarisbank aterra a Espanya

Tots poden ser un banc (digital)

  • la ‘fintech’ alemanya solarisbank arriba a espanya amb la intenció de transformar el sector financer

Tots poden ser un banc (digital)

Activos

4
Es llegeix en minuts
María Refojos
María Refojos

Redactora del suplement 'actius'

ver +

Un matí vostè s’aixeca i es troba la caldera trencada. Passat l’ensurt i l’enuig, obre l’app de la seva companyia energètica per sol·licitar una reparació. Després d’un xat amb atenció al client, decideix aprofitar per millorar la instal·lació de calefacció valent-se del finançament, personalitzat, immediat i digital que li ofereix l’empresa. Aquest supòsit és ficció, però podria ser realitat en un futur pròxim. Almenys és l’objectiu de Solarisbank, fintech alemanya que acaba d’aterrar al sector financer espanyol amb la intenció de transformar-lo.

El camp de batalla per a aquesta revolució és el de les finances encastades o integrades, terme per definir el fet que qualsevol empresa, sigui del sector que sigui, pugui oferir productes i serveis financers als seus usuaris. I que es gestionin «al lloc i moment que algú ho desitja», detalla Francisco Jaramillo, director general de Solarisbank a Espanya.

Tecnologia i regulació

I les armes amb què compta aquesta companyia de solucions financeres són principalment dues. En primer lloc, el model de negoci, Banking-as-a-Service (BaaS), que permet a altres empreses integrar la infraestructura tecnològica desenvolupada per la fintech per disposar de la seva oferta financera, ja siguin préstecs al consum, pagaments fraccionats, targetes, etc, i fer-se-la arribar a la seva pròpia base de clients. La implementació és ràpida –«6 mesos a tot estirar»– i customitzable en funció de les necessitats de cada empresa. «La nostra tecnologia és modular, dinàmica, escalable i al núvol», enumera Jaramillo.

En segon lloc, Solarisbank és una entitat regulada amb llicència bancària completa del BaFin, el supervisor financer alemany. Això implica que pot oferir els seus serveis amb ‘passaport comunitari’, un permís per desenvolupar l’activitat bancària en qualsevol país de la UE. Els dos factors, regulació i tecnologia, fan aquesta fintech «única», d’acord amb el directiu. «No hi ha ningú que pugui oferir aquest tipus de solució», indica.

El llançament és encara fumejant (es va anunciar el 6 de juliol, juntament amb el desembarcament a França i Itàlia), però porta velocitat de creuer: el procés per aconseguir l’ANAVEN espanyol està en marxa i l’assignació del Banc d’Espanya s’espera en qüestió de setmanes. Això permetrà a la fintech arribar a més clients ja que, en general, «prefereixen tenir un compte bancari amb ANAVEN espanyol».

A més, ja negocien per tancar acords amb diverses empreses i podrien llançar productes i serveis al tercer o quart trimestre de l’any. Les oportunitats estan sorgint en energia, assegurances, mobilitat o retail, tot i que el directiu destaca que «és interessant l’acceptació i l’interès que hem generat a grans bancs».

Al terreny de la banca digital i de mitjans de pagament electrònics, la pandèmia ha accelerat noves tècniques i processos. Això ha posat sota pressió la banca tradicional que, com molts altres sectors, ha hagut de canviar el pas per emmotllar-se, tot i que amb diferents resultats. «L’evolució tecnològica és imparable i el banc no s’està adaptant: ofereix serveis online, però és exactament el mateix que presencial, i li està guanyant quota de mercat a les alternatives fintechs i neobancs», resumeix Elisabet Ruiz, professora d’Estudis d’Economia i Empresa de la UOC i experta en banca electrònica.

En el cas de Solarisbank, aquest impuls ha suposat tancar el 2020 amb un repunt del 50% interanual en la seva facturació, fins als 35 milions d’euros, i una projecció de creixement de més del 50% per al 2021.

Fundada el 2016, la fintech suma més d’un milió de comptes bancaris actius i més de 50 clients entre els quals figuren Samsung, American Express o Vivid Money.

Aliança estratègica

I les expectatives amb el mercat espanyol són altes. La firma de capital privat Lightyear Capital estima que el sector global de les finances integrades creixerà fins als 230.000 milions d’euros, el 2025. «L’aportació d’Espanya dins d’aquest gran potencial de mercat serà important», afirma Jaramillo, que s’ha proposat assolir una participació del 10% de cara al 2021/2022, «en nombre de fintech o empreses tradicionals amb les nostres solucions».

Notícies relacionades

Per a aquesta tasca confia en la col·laboració del BBVA, que va entrar al projecte com a soci inversor el 2018. Fonts del banc espanyol asseguren que es va donar suport a Solarisbank «perquè creien que podia convertir-se en el líder europeu de BaaS, i el seu llançament a Espanya i altres països va en aquesta direcció».

BBVA creu que el model de Banking-as-a-Service té «un gran potencial per a la indústria financera», que li permetrà «arribar a nous mercats i multiplicar els seus clients», i preveu que ara hi hagi «més possibilitat de cooperació» amb la fintech. Aquesta al seu torn espera, en paraules de Francisco Jaramillo, estendre l’«aliança estratègica més enllà de la part societària» i compartir oportunitats de negoci amb què «dinamitzar la banca i el sector financer». 

Temes:

Bancs Empreses